طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه با و بدون فر

به گزارش عینک بانوان، نان برنجی کرمانشاهی که ریشه آن را باید در کرمانشاه جست و جو کرد از اصیل ترین شیرینی های ایرانی به شمار میرود. این شیرینی خوشمزه مانند قرابیه بادام از مناسب ترین شیرینی های پذیرایی در روزهای عید محسوب می شود. این شیرینی خشک اما خوشمزه را برای مدت طولانی می توان نگه داشت پس طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه را در ادامه بخوانید. شما برای مقدار گرفتن مواد به راحتی می توانید لیوان فرانسوی دسته دار به کار ببرید. با دانستن دستور تهیه نان برنجی به راحتی به سبک قنادهای کرمانشاهی می توانید با و بدون فر آن را در منزل درست کنید.

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه با و بدون فر

مواد لازم برای تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه

  • روغن جامد یک لیوان فرانسوی لبریز
  • پودر قند یک و نیم لیوان فرانسوی
  • تخم مرغ درشت یک عدد
  • آرد برنج 500 گرم
  • پودر هل یک قاشق مرباخوری
  • مخلوط آب و گلاب یک دوم پیمانه
  • خرفه به میزان لازم
  • زعفران دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه

1. مواد را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه نان برنجی با پیمانه باید روغن را در یک تابه بریزید تا کامل ذوب شود. روغن ذوب شده را داخل یک شیشه بریزید تا خنک شود. سپس آن را داخل یخچال بگذارید تا خودش را خوب بگیرد و سفت شود. حال پودر قند را با با استفاده از یک پارچه حریر الک کنید و کنار بگذارید. طرز تهیه شیرینی کشمشی برای عید را حتما در کتاب کاله خوانده و آن را درست کنید.

2. زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه باید سفیده و زرده تخم مرغ را از یکدیگر جدا کنید. سفیده تخم مرغ را با کمک هم زن و به سرعت هم بزنید تا خوب کف کند. هم زدن سفیده را تا چند دقیقه دیگر هم ادامه دهید تا مانند خامه قنادی فرم بگیرد. به این معنا که با برگرداندن ظرف، خامه ای به زمین نریزد. ظرف را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود. از دیگر شیرینی های عید که در منزل می توانید آن را درست کنید شیرینی پفکی گردویی است که بسیار شیک و مجلسی است.

3. روغن و پورقند را مخلوط کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه باید روغن صاف و پودر قند را داخل کاسه بریزید و با هم زن به مدت 5 دقیقه با سرعت بالا هم بزنید تا سبک و سفید رنگ شود. در ادامه زرده تخم مرغ و پودر هل را هم به مخلوط اضافه کرده و برای 2 دقیقه دیگر خوب هم بزنید تا یک دست شود. از دیگر شیرینی های مجلسی برای عید نوروز می توانید باقلوا ترکی با خیمر هزارلایه را درست کنید.

4. سفیده تخم مرغ را به مخلوط اضافه کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه سفیده را به مواد اضافه کرده و با کمک لیسک به آرامی هم بزنید. هنگام اضافه کردن سفیده تخم مرغ و هم زدن دقت داشته باشید که پف آن نخوابد. در ادامه تهیه این شیرینی باید آرد برنج را دو تا سه بار الک کرده و سپس به مخلوط اضافه کنید. مواد که خوب با یکدیگر ترکیب شدند باید مخلوط آب و گلاب را اضافه کنید. بعد از آن که خمیر نرم و لطیفی به دست آمد مجدد با نوک انگشتان دستتان یا لیسک هم بزنید. میزان کمی از خمیر را بردارید و در دستان خود گلوله کنید، خمیر نان برنجی کرمانشاهی باید صاف و بدون ترک باشد.

5. به خمیر نان برنجی استراحت دهید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه، خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. به یکی از خمیرها زعفران دم کرده اضافه کرده و مخلوط کنید. خمیر دیگر را ساده نگه دارید. حال روی کاسه خمیر را با یک پارچه تمیز یا نایلون بپوشانید. کاسه را به مدت 24 ساعت خارج از یخچال و در جای خشک و خنک نگه داری کنید تا خمیر به میزان کافی منسجم شود. شیرینی مشهدی با خمیر شیرینی آلمانی از راحت ترین و خوشمزه ترین شیرینی هایی است که می توانید برای نوروز درست ش کنید.

6. نان برنجی را بپزید

در ششمین مرحله از طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه باید فر را به مدت 20 تا 25 دقیقه در دمای 175 درجه سانتی گراد گرم کنید. حال به سراغ خمیر شیرینی بروید. میزان یک گلوله از خمیر بردارید و آن را در دستان خود گرد کنید. این کار را آِن قدر تکرار کنید تا خمیر تمام شد. روی گلوله ها را با کمک مهر نان برنجی مهر بزنید. سپس روی هر کدام از آنها به میزان کافی خرفه بریزید. سیاه دانه یا پودر پسته را می توانید جایگزین خرفه کنید. حال سینی را داخل فر بگذارید تا پخته شوند. دقت داشته باشید که برای پخت نان برنجی به چرب کردن سینی نیازی ندارید. شیرینی نارگیلی بدون فر را هم می توانید به آسانی در منزل درست کنید.

نکات تکمیلی پخت نان برنجی کرمانشاهی

نان برنجی از اصیل ترین شیرینی ها محسوب می شود که پایه ثابت شیرینی عید نوروز است. با رعایت نکات زیر به راحتی می توانی از آشپزی تان لذت ببرید.

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی بدون فر

دستور تهیه نان برنجی کرمانشاهی بدون فر هم برایتان امکان پذیر است. شما باید از تابه دوطرفه استفاده کنید. پس دو لایه کاغذ روغنی کف تابه تان پهن کنید. شیرینی ها را با فاصله از یکدیگر داخل پایپ کنید. نان برنجی ها را مهر زده و کمی خرفه یا سیاه دانه بپاشید. در تابه را ببندید. شیرینی در نهایت بعد از 15 تا 20 دقیقه شیرینی هایتان آماده هستند. استفاده از شعله پخش کن و کم کردن حرارت کم را برای پخت نان برنجی بدون فر از قلم نیاندازید. طرز تهیه شیرینی نخودچی با لیوان را برای پذیرایی در روزهای نوروز حتما در برنامه تان قرار دهید.

خشکی و سفتی نان برنجی

مهم ترین دلیل خشکی نان برنجی استفاده کم از روغن صاف قنادی یا کرمانشاهی در دستور تهیه آن است. از دیگر نکاتی که می توان به آن اشاره داشت، هم زدن زیاد خمیر است که منجر به روغن انداختن آن خواهد شد. این کار خشکی و سفتی شیرینی را بعد از پخت و بیرون آمدن از فر به همراه دارد. در آخر اگر خمیر باکیفیتی می خواهید بهتر است که هنگام پهن کردن خمیر نان برنجی کرمانشاهی از کاغذ روغنی استفاده کنید. استفاده مداوم از آرد، خشک شدن خمیر و شیرینی را به همراه دارد. طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع با و بدون فر را از قلم نیاندازید.

نرمی و تردی نان برنجی کرمانشاهی

اگر در پی شیرینی نرم و تردی هستید بهتر است که آرد را قبل از اضافه کردن حتما دو تا سه بار الک کنید. نکته بعد آن که از روغن مایع به هیچ عنوان در تهیه این شیرینی استفاده نکنید. در صورت استفاده از روغن کرمانشاهی ترجیحا آن با روش گفته شده آن را به صورت صاف در بکمکد. شما در نهایت باید بدانید هنگام استراحت خمیر، خمیر آب زیادی به خود می کشد که کیفیت آن را افزایش می دهد پس بهتر است بعد از بیرون آوردن از یخچال، یک ساعت هم در دمای محیط به آن استراحت دهید. از درست کردن شیرینی نعلی با پیمانه در این روزها غافل نشوید.

خمیر نان برنجی

اگر خمیر نان برنجی بعد از استراحت خشک بود باید یک قاشق به آن آب اضافه کنید تا راحت تر بتوانید ورز دهید، در صورت شل بودن خمیر هم باید به آن کمی آردبرنج اضافه کنید. از دیگر شیرینی های محبوب کرمانشاهی، کاک است که برای روزهای نوروز می توانید آن را کنار نان برنجی درست کنید.

استفاده از روغن کرمانشاهی

نان برنجی کرمانشاهی در اصل با روغن کرمانشاهی درست می شود. استفاده از این روغن عطر، طعم و نرمی فوق العاده ای به شیرینی می دهد. اگر روغن کرمانشاهی در دسترس تان نبود می توانید از روغن صاف یا کره حیوانی استفاده کنید. شما با این نکته را بدانید که در صورت استفاده از کره، شیرینی تان ماندگاری کمتری خواهید داشت پس بهتر است آن را صاف کنید.

استفاده از گلاب

گلاب در دستور تهیه نان برنجی با پیمانه منجر به خوش عطر شدن آن می شود. شما با این حال باید دقت داشته باشید که بیش از میزان گفته شده استفاده نکنید چراکه منجر به خشک شدن و ترک خوردن شیرینی خواهد شد. اگر در پی شیرینی سنتی و محلی هستید حتما قطاب شمالی در خانه را با و بدون فر درست کنید.

تزئین و سرو نان برنجی کرمانشاهی

نان برنجی معمولا قبل از پخت مهر روی آن می خورد. شما با توجه به سلیقه تان از هر نوع مهر و شکلی که بخواهید می توانید استفاده کنید. روی آن را باید سیاه دانه یا خرفه بریزید. اگر شیرینی سه رنگی می خواهید می توانید خمیر را سه نصف کرده، به نیمی از آن زعفران و به نیمی دیگر پودر شکلات اضافه کنید. این شیرینی سنتی را معمولا کنار یک لیوان چای، بهارنارنج یا قهوه سرو می کنند.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه با و بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی با پیمانه با و بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید