10 پیشرفت فناوری پزشکی در سال 2019 ؛ از واقعیت مجازی تا ویرایش ژن ها

به گزارش عینک بانوان، پیشرفت های پزشکی و داروسازی تاکنون میلیون ها موجود زنده را از مرگ نجات داده است. فناوری های برتر پزشکی در سال 2019 بسیاری از روش های تشخیص و درمانی متداول را کوتاه تر و کارآمدتر نموده است.

10 پیشرفت فناوری پزشکی در سال 2019 ؛ از واقعیت مجازی تا ویرایش ژن ها

به گزارش عینک بانوان به نقل از ایرنا، واقعیت مجازی، افشانه های هوشمند، روش های ویرایش ژن مانند کریسپر (CRISPR)، جراحی رباتیک، حسگر بی سیم مغزی و واقعیت مجازی تنها بخشی از فناوری های برتر پزشکی سال 2019 میلادی هستند.

در ادامه به 10 فناوری برتر پزشکی سال 2019 میلادی اشاره شده است.

1. افشانه های هوشمند

افشانه یکی از اشکال مصرف دارو است که در آن دارو به صورت گاز استنشاق می گردد. معمولا این داروها به صورت مایع تحت فشار در ظرف فراوری می شوند و معمولا به داخل بینی و ریه اسپری می شوند.

افشانه مهم ترین گزینه برای درمان بیماری آسم است و در صورت مصرف صحیح برای 90 درصد بیماران موثر است. با این حال و براساس آمار، فقط 50 درصد بیماران شرایط خود را تحت کنترل دارند و در زمان صحیح از افشانه استفاده می نمایند و شمار بسیاری از بیماران زمان و طرز صحیح استفاده را نمی دانند. محققان برای حل این مشکل از افشانه های هوشمند (Smart inhalers) یاری گرفته اند.

این افشانه هوشمند به بلوتوث متصل می گردد. در این فناوری، دستگاهی کوچک به افشانه متصل می گردد و قادر به ثبت اطلاعات و زمان مصرف هر دوز از دارو و نحوه صحیح استفاده از آن است. این اطلاعات سپس به تلفن هوشمند بیمار ارسال می گردد و از این طریق بیمار از شرایط خود آگاهی می یابد و می تواند بیماری را مدیریت کند. نتایج بالینی این فناوری نشان می دهد بیمارانی که از این افشانه هوشمند استفاده نموده اند به مسکن کمتری احتیاج دارند و به راحتی می توانند شرایط خود را کنترل نمایند.

2. جراحی رباتیک

از جراحی رباتیک در روش های غیرتهاجمی برای افزایش دقت استفاده می گردد. مزیت این روش انعطاف پذیری و قدرت کنترل آن است. روش های پیچیده با استفاده از جراحی رباتیک قابل انجام هستند. پزشکان می توانند جراحی رباتیک را با فناوری هایی مانند واقعیت افزوده ترکیب نمایند تا به صورت هم زمان اطلاعاتی را در خصوص بیمار در دسترس داشته باشند. این روش با مدیریت جراحان بسیار ارزشمند و کارآمد است.

  • جراحی جمجمه با استفاده از ربات دقیق

3. حسگر مغزی بی سیم

محققان پیروز به توسعه حسگرهای زیستی بی سیمی شده اند که برای آنالیز فشار و دمای درون مغز مورد استفاده قرار می گیرد و زمانی که دیگر احتیاجی به حضور آن نیست، انحلال می یابد. مهم ترین ویژگی این حسگرهای کوچک بی سیم حل شدن آنان در بافت و احتیاج نداشتن به جراحی اضافی برای خارج کردن آنان است.

  • آنالیز انسداد رگ ها با یاری یک حسگر بی سیم

4. چاپگر سه بعدی

چاپگرهای سه بعدی به یکی از محبوب ترین فناوری ها در همه زمینه ها، از صنعت گرفته تا پزشکی، تبدیل شده اند. مهم ترین کاربرد این فناوری در پزشکی فراوری مفاصل مصنوعی، انواع حسگر، استخوان و پروتز با حداکثر سازگاری با بدن است.

محصولات فراوریشده با چاپگرهای سه بعدی زیستی را می توان با دقت فوق العاده ای مطابق با احتیاج بدن فراوری کرد. نتایج نشان می دهد پروتزهای فراوریشده توسط این فناوری نهایت آسایش و تحرک را برای بیمار فراهم می آورد.

یکی دیگر از کاربردهای این فناوری فراوری داروهای ترکیبی در یک قرص واحد برای درمان بیماری های مختلف است.

  • چاپ سه بعدی قلب انسان

5. اندام های مصنوعی

به لطف چاپگرهای زیستی در امسال امکان فراوری سلول های پوستی برای یاری به بیماران مبتلا به سوختگی فراهم شد. ساخت عروق خونی، تخمدان و پانکراس مصنوعی مانند انقلابی در پزشکی است که می تواند سالانه جان میلیون ها بیمار را نجات دهد.

6. ردیاب سلامت و فناوری های پوشیدنی

فناوری های پوشیدنی از زمانی که فناوری بلوتوث در سال 2000 میلادی پا به عرصه حیات گذاشت مورد تقاضا نهاده شد. توسعه ابزاری برای ردیابی الگوی خواب، ضربان قلب، گلوکز خون و تناسب اندام از جمله مواردی اند که در امسال پیشرفت های چشمگیری داشتند. شرکت اپل به همراه ساعت هوشمند اپل سری 4، یک الکتروکاردیوگرام (ECG) عرضه کرد که می تواند ریتم قلب را به صورت مداوم کنترل کند. این فناوری و موارد مشابه جان بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های قلبی را نجات می دهد.

  • اپل دستگاه سنجش فشار خون طراحی کرد

7. دارودرمانی اختصاصی (شخصی شده)

تجویز داروهای اختصاصی برای بیمار با توجه به شرایط، ژنتیک و سابقه او یکی از مهم ترین دستاوردهای پزشکی امسال بود. زمانی که بتوان برای بیماری با توجه به شرایط، ژنتیک و سابقه پزشکی داروی اختصاصی تجویز کرد، می توان با اطمینان عوارض ناخواسته را حذف کرد.

8. واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از دستاوردهای ارزنده سال 2019 برای تشخیص بیماری های مختلف بود. این فناوری در تشخیص، کنترل فرایند درمان، توانبخشی و بهبودی بیمار بسیار موثر است.

9. فناوری سلامت از راه دور (Telehealth)

در این فناوری که به سرعت در حال توسعه است، بیمار به جای دیدار حضوری با پزشک، مراقبت های درمانی را به وسیله تجهیزات دیجیتالی دریافت می نماید. با استفاده از این فناوری بیماران حتی در مناطق دورافتاده نیز می توانند از مزایای مراقبت های پزشکی بهره مند شوند.

  • پزشکان به طبابت از راه اینترنت روی می آورند

10. فناوری ویرایش ژن کریسپر (CRISPR)

این روش پیشرفته ویرایش ژن با مهار مکانیسم های طبیعی سیستم ایمنی باکتری ها و ویروس های مهاجم، رشته های DNA آلوده را قطع می نماید. این فناوری جدید درمان های ژنتیکی را متحول می نماید و هنوز در ابتدای راه است.

  • ژاپن کاشتن رویان های تغییریافته ژنتیکی را ممنوع می نماید
منبع: همشهری آنلاین

به "10 پیشرفت فناوری پزشکی در سال 2019 ؛ از واقعیت مجازی تا ویرایش ژن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 پیشرفت فناوری پزشکی در سال 2019 ؛ از واقعیت مجازی تا ویرایش ژن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید