11 مورد تاریخی که هنوز در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داریم

به گزارش عینک بانوان، در این گزارش با تاریخچه مواردی آشنا می شوید که احتمالا تا پیش از این تصور می کردید نو هستند در حالی که تاریخ چیز دیگری می گوید.

11 مورد تاریخی که هنوز در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داریم

به گزارش باشگاه عینک بانوان، قدمت سیاره زمین در حدود 4.5 میلیارد سال تخمین زده شده است. در تمام این سال ها گونه هایی از موجودات زنده پدیدار شدند، سپس از بین رفتند.

تکه های زمین به هم پیوستند و قاره های نوی را تشکیل دادند در حالی که بعضی ها نیز از یکدیگر جدا شده اند. با همه این تغییرات، اشیا، اماکن یا موجودات قدیمی از بین رفته اند و ایده های نو و پیشرفته تر جای آن ها را پر نموده اند.

با این حال موارد کمی به جای مانده اند که ممکن است امروز خیلی شیک و مجذوب نماینده به نظر برسند، اما آنقدر قدیمی هستند که شاید تعجب کنید. در ادامه گزارش لیستی از این موارد را جمع آوری نموده ایم که در واقع قدیمی تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید.

1- پله برقی: پله برقی از قرن نوزدهم وجود داشته است. در سال 1859 اولین طرح پله برقی به وسیله ناتان ایمز به نام پله برقی چرخان ثبت شد، در حالی که اولین مدل به وسیله جسی ویلفورد رنو در سال 1896 ساخته شد.

دستگاهی که افراد را قادر می سازد تا بین طبقات بدون هیچ گونه کوشش عضلانی حرکت نمایند. طرح ناتان فقط روی کاغذ باقی ماند و هرگز به نمونه اجرایی بدل نشد.

در سال 1892، جسی ویلفورد رنو طرح خود را برای پله برقی ثبت کرد. چهار سال بعد او پیروز به فراوری نمونه اولیه ماشین حمل و نقل شد که یک سکوی منحنی بود و با ظرفیت 3 هزار نفر در ساعت افراد را به سمت بالا انتقال می داد.

2- گرمایش مرکزی: سیستم گرمایش مرکزی قدمتی به مقدار تمدن یونان و بیش از 2300 سال دارد. رومی ها سیستم گرمایش مرکزی خود را توسعه دادند طوری که گرما را از یک کوره سوزان و به وسیله حفره ها و مجاری زیرزمینی منتقل می کرد، اما مفهوم سیستم گرمایش مرکزی مدرن در سال 1793 به ویلیام استرات نسبت داده می شود.

او سیستمی اختراع کرد که هوا را به وسیله یک کوره بزرگ گرم و سپس آن را در سراسر ساختمان به وسیله کانال های مرکزی توزیع می کرد. یونانیان باستان اولین کسانی بودند که این مفهوم را در حدود 350 سال قبل از میلاد در معبد آرتمیس به کار بردند.

گرمای آتش به وسیله دودکش هایی که در زیر زمین حفر شده بودند به داخل اتاقک های معبد منتقل می شد. بعدها، رومی ها سیستم گرمایش مرکزی را در زیر طبقات ساختمان ها ایجاد کردند که به عنوان hypocaustum شناخته می شود.

در این سیستم هوا در یک بخاری گرم و سپس از فضا های خالی زیر زمین عبور نموده و به وسیله لوله ها وارد اتاق ها می شود. از این سیستم در حمام ها و ویلا های بزرگان واقع در استان های شاقتصادی استفاده می شد.

3- فندک: اولین فندک معروف به لامپ Döbereiner، حدود 197 سال پیش ساخته شد و از آنجایی که مقدار آن بزرگ بود و استفاده از آن خطر داشت هرگز به معروفیت نرسید نشد.

یوهان ولفگانگ دوبراینر شیمیدان آلمانی این فندک را اختراع کرد که در آن یک واکنش شیمیایی بین روی و اسید گوگرد هیدروژن فراوری می شد که در طبیعت قابل احتراق است و با شعله ای سبک می سوزد. در قرن نوزدهم فندک های کوچک و قابل حمل فراوری شدند.

4- کوسه: قدیمی ترین فسیل کشف شده کوسه های بی دندان سنی معادل 455 میلیون سال دارد که این گونه را 200 میلیون سال از دایناسور ها پیرتر می نماید.

البته فسیل های دیگری نیز پیدا شد که قدمت آن ها به دوره دونین و 410 میلیون سال پیش بازمی شود و دانشمندان پذیرفتند این ها می توانند گونه ای از کوسه های باستانی باشند که دارای دندان هستند.

انقراض بزرگ حدود 75 درصد از گونه های موجودات روی زمین در 359 سال پیش رخ داد، اما کوسه ها به حیات خود ادامه دادند و پادشاه اقیانوس ها شدند.

5- آب گازدار: آب گازدار قبل از فراوری نوشیدنی های قدیمی مانند کوکاکولا و 240 سال پیش در دهه هفتاد و قرن هجدهم پا به عرصه وجود گذاشت. فواید آب معدنی طبیعی باعث شد که بعضی از شیمیدانان در سراسر دنیا از قرن هفدهم برای تقلید از کیفیت آن، آب گازدار فراوری نمایند.

در سال 1772، جوزف پریستلی ماشینی را طراحی کرد که گاز را به آب پمپاژ می کرد. بر اساس این طرح، توماس هنری آب گازدار فراوری کرد و پس از آن شیمیدان سوئیسی به نام جاکوب شوبی فروش آب گازدار را در سال 1794 شروع کرد.

طعم آب گازدار علت محبوب شدن این محصول در بین مردم نبود بلکه فواید پزشکی و سلامتی را عامل اصلی دانسته داند. این نوشیدنی حاوی بعضی مواد محرک مانند قهوه، برگ کولا و گردو بودند.

6- بنیاد نشنال جئوگرافیک: این موسسه 132 ساله است و به وسیله 33 مرد از رشته های مختلف علمی در 27 ژانویه سال 1888 تاسیس شد. امروزه نشنال جئوگرافیک یکی از بزرگترین سازمان های غیرانتفاعی دنیا در زمینه علم و دانش است.

این موسسه در ابتدا باشگاهی از کاوشگران نخبه و مسافران ثروتمند بود و بعداً به عنوان موسسه ای در جهت افزایش و انتشار دانش جغرافیایی به فعالیت خود ادامه داد.

در ابتدا مجله این بنیاد علمی خوانندگان و دنبال نمایندگان زیادی نداشت، اما در سال 1899 فردی به نام گیلبرت گروسونور سردبیر آن شد و قالب مقالات را تغییر داد و عکس ها را اضافه نمود.

در عرض چند سال، خوانندگان مجله بسیار زیاد شد و عواید حاصل از فروش آن برای تأمین اقتصادی پروژه های تحقیقاتی و اکتشافی علمی مصرف می شد.

7- دستگاه کپی: اولین دستگاه فکس در دنیا که 178 سال پیش و با نام چاپگر تلگراف برقی مورد استفاده نهاده شد. در سال 1843، الکساندر پین اولین دستگاه کپی دنیا را اختراع و ثبت کرد.

پین با الهام از دستگاه تلگراف، ماشینی طراحی کرد که می توانست با استفاده از سیگنال های الکتریکی تصاویر را روی سیم ها ارسال کند.

دستگاه فکس در طول زمان تکامل یافت و در سال 1964، ماشین Xerograph دوربرد به وسیله زیراکس اختراع شد که قادر بود در عرض 6 دقیقه اسناد را به هر دستگاه فکس در هر نقطه از دنیا ارسال کند.امروزه دستگاه های فکس تقریباً در تمامی دفاتر اداری وجود دارد و از آن ها برای تبادل اسناد استفاده می شود.

8- بیسکویت: اولین کوکی Oreo بیش از 100 سال پیش در هوبوکن نیوجرسی و در قوطی های فلزی به قیمت 25 سنت فروخته شد! شرکت ملی بیسکویت Nabisco، اولین بار بیسکویت Oreo را در سال 1912 به فروش رساند.

این نام به عنوان یک علامت تجاری در 14 مارس 1912 ثبت شد. البته بیسکویت دیگری به نام Hydrox نیز به وسیله شرکت بیسکویت لوس ولز فراوری شد.

بیسکویت Hydrox پیروز ترین محصول Jacob بود و از آنجایی که Nabisco یک رقیب سرسخت به حساب می آمد، آن ها بیسکویت هایی خوشمزه تری را روانه بازار کردند.

در ابتدا نتایج مطلوب و دلخواه شرکت Nabisco، به دست نیامد چرا که مصرف نمایندگان آن را تقلید بدی از محصول هیدروکس می دانستند و سپس با کم رنگ شدن محصول آن، Oreo به بیسکویت محبوب در آمریکا تبدیل شد و همچنان بر بازار آن غالب است.

9- لنز ها: 137 سال پیش و در قرن نوزدهم اختراع شدند و ایده طراحی آن ها بسیار قدیمی تر است، زیرا به زمان لئوناردو داوینچی در سال 1508 باز می شود.

اولین لنز بین سال های 1887 یا 1888 به لطف F.I. Muller و Adolf Fick برای اصلاح بینایی افراد کم بینا فراوری شدند. با این حال، منشأ این اختراع به نوشته لئوناردو داوینچی در سال 1508 با عنوان دست نوشته چشم برمی شود که در آن استفاده از قطعات شیشه ای را به شکل نیمکره ای پر از آب پیشنهاد نموده بود.

10- دستگاه های فروش اتوماتیک: ریاضی دان و مخترع بزرگ اسکندریه دستگاهی برای توزیع آب در ازای پرداخت سکه اختراع کرد. سکه ای که در دستگاه گذاشته می شد به عنوان وزنه عمل می کرد و یک بازوی مکانیکی را به حرکت در می آورد که باز کردن دریچه به آب اجازه می داد از دستگاه خارج شود.

ماشین هایی در سال 1615 در انگلستان فراوری شدند که تنباکو را در ازای سکه می فروختند. ماشین های اتوماتیک پیچیده در سال 1883 به وسیله پرسیوال اورت اختراع شد. اگرچه در ابتدا از آن ها برای توزیع کارت پستال استفاده می شد، اما به سرعت محبوب شدند و در منطقه ها عمومی و میادین برای فروش کارت پستال، پاکت نامه و روزنامه استفاده می شدند.

11- فلاش مدرن: اگرچه این وسیله در سرویس های بهداشتی تا اواسط قرن نوزدهم رایج نبودند، اما اولین بار 425 سال پیش به وسیله سر جان هرینگتون طراحی شد و ریشه عمیقی در تمدن روم باستان دارد.

مکانیسم فلاش در توالت های مدرن شاید یکی از مهم ترین اختراعات در زمینه بهداشت باشد که زندگی را آسان تر و تمیزتر می نماید. در حدود 2600 سال قبل از میلاد در توالت های تمدن های دره سند در نواحی شمال غربی آسیا از سیستم زهکشی و آب برای خلاص شدن از فضولات استفاده می کردند.

نمونه اولیه توالت فلاش در سال 1596 به وسیله سر جان هرینگتون طراحی شد. این توالت حدود 28 لیتر آب برای تخلیه زباله مصرف می کرد و 20 نفر می توانستند از آن استفاده نمایند، یعنی 20 فلاش. سر هرینگتون اختراع خود را برای مادربزرگش ملکه الیزابت اول در کاخ ریچموند نصب کرد.

منبع: فرارو

به "11 مورد تاریخی که هنوز در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 مورد تاریخی که هنوز در زندگی روزمره با آن ها سر و کار داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید