تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری

به گزارش عینک بانوان، هوای گرم و مناسب چیزی است که بسیاری از مردم به خاطر آن به تعطیلات می روند. اما دمای بی سابقه جهانی، باعث شده تا بسیاری از مردم از رفتن به تعطیلات در گرمای زیاد هوا خودداری کنند و سبب مطرح شدن این سؤال در مورد تأثیرات بحران آب و هوایی بر بخش گردشگری و اقتصادهای وابسته به گردشگری شده است.

تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری

علاوه بر تأثیر گرما بر گردشگری عوامل دیگری مثل کاهش برف، بارندگی شدید، خشکسالی و بسکمک موارد دیگر باعث تغییر اقلیم شده که در نتیجه به کاهش سفر و ضرر و زیان به بخش گردشگری می شوند.

تأثیر بحران آب و هوا بر گردشگری

بر اساس گزارش World Weather Attribution، بحران آب و هوا در موج گرمای نیمکره شمالی نقش کاملاً طاقت فرسا داشته است. بسکمک از کارشناسان معتقدند که امواج گرما داغ تر و طولانی تر خواهند شد، مگر اینکه جهان به سرعت استفاده از سوخت های فسیلی را متوقف کند.

به گفته شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش گردشگری حدود یک دهم گازهای گلخانه ای را ایجاد می کند که باعث بحران در آب و هوا می شود. مطالعات دیگر می گویند که تقریباً نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از گردشگری جهانی است. سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل می گوید پیش بینی می شود که مجموع انتشار گازهای گلخانه ای از گردشگری بین سال های 2016 تا 2030 یک چهارم افزایش یابد.

اما صنعت گردشگری و اقتصادهای وابسته به گردشگری هم به شدت در برابر تأثیرات افزایش دما آسیب پذیر هستند. بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، کارائیب در سال 2022 بیش از 28 میلیون بازدید کننده را جذب کرد و اقتصاد آن بیش از هر منطقه دیگری به سفر و گردشگری متکی است.

به گفته انجمن جهانی هواشناسی، با این حال، این استان های کم ارتفاع شاهد افزایش سطح آب دریا تقریباً 10 درصد سریع تر از میانگین جهانی هستند. به گفته دانشگاه کمبریج، اکثریت قریب به اتفاق استراحتگاه ها در دریای کارائیب ساحلی هستند و 60 درصد از آنها در معرض خطر افزایش سطح دریا و نابودی قرار دارند.

آسیب به تنوع زیستی

تحقیقات نشان می دهد که تغییر اقلیم و سفید شدن مرجان ها و خشکسالی های فزاینده در حال حاضر بر پتانسیل گردشگری کارائیب تأثیر می گذارد. در همین حال، محبوب ترین مقاصد ساحلی جنوب شرقی آسیا به دلیل عواملی مثل آلودگی و گردشگر بیش از حد، آسیب های زیست محیطی را متحمل می شوند. دانشکده بهداشت عمومی هاروارد بیان کرده که خلیج مایا تایلند، جزیره سیپادان مالزی و جزیره بوراکا فیلیپین همگی تحت تأثیر قرار گرفته اند و برخی از کشورهای منطقه اکنون نقاط گردشگری را می بندند تا به منطقه ها آسیب دیده فرصت بهبودی بدهند.

همچنین سافاری های آفریقایی می تواند تحت تأثیر بحران آب وهوایی قرار گیرد، بحرانی که پیش بینی می شود تا سال 2100 منجر به از بین رفتن بیش از نیمی از گونه های پرندگان و پستانداران این قاره و باعث تلفات بزرگ گونه های گیاهی شود.

در حال حاضر برای پیشگیری از به خطر افتادن طبیعت این قاره، اقداماتی برای حفاظت از آن در حال انجام است. جزایر سیشل در شرق آفریقا دستورالعمل های حفاظتی را به قانون اساسی ملی اضافه کرده اند و این اولین باری است که یک کشور چنین کاری برای حفظ محیط طبیعی خود می کند. برنامه محیط زیست سازمان ملل می گوید گردشگری پایدار و مبتنی بر طبیعت یک محرک مالی بالقوه بزرگ برای آفریقا است و می تواند 40 درصد بیشتر از کشاورزی شغل تمام وقت ایجاد کند.

بالا رفتن دمای هوا و تغییر الگوهای گردشگری

بالا رفتن دمای هوا و تغییر الگوهای گردشگری احتمالاً منجر به سفر گردشگران در بهار و پاییز به جای تابستان و همچنین انتخاب مقاصد خنک تر می شود. طبق گزارش کمیسیون سفر اروپا، تعداد افرادی که قصد سفر به دریای مدیترانه در ماه های ژوئن تا نوامبر سال جاری را دارند، به دلیل دمای بالای سال گذشته، 10 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر آن، از دست دادن زمین در مقیاس بزرگ در حال حاضر به سواحل مدیترانه وارد شده است. همچنین افزایش دما باعث نگرانی برگزارکنندگان بازی های المپیک 2024 پاریس شده است. آن ها به دقت آب و هوا را در بلند مدت زیر نظر دارند و توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک گفته که بحران آب و هوا بر نحوه سازماندهی رویدادهای ورزشی که محرک اصلی گردشگری در سراسر جهان است، تأثیر می گذارد.

تاثیر آب و هوای سرد بر گردشگری

منطقه آلپ سالانه حدود 120 میلیون گردشگر را جذب می کند و گردشگری برای اقتصاد بسکمک از شهرهای محلی مهم است. اسکی و اسنوبورد در صدر فهرست بسکمک از گردشگران و ورزشکاران قرار دارند، اما افزایش دمای جهانی باعث کاهش پوشش فصلی برف در کوه های آلپ به میزان 8.4 درصد در هر دهه در 50 سال گذشته شده است. پیست اسکی Whistler کانادا با ارائه فعالیت های بدون برف بیشتر به این موضوع پاسخ داده است، به طوری که طبق مجله TIME اکنون درآمد بیشتری در تابستان به دست می آورد.

اما سازگاری با این روش برای همه مقاصد گردشگری، مثل هتل ها و استراحتگاه های ساحلی، شدنی نیست. با توجه به اینکه گردشگری ساحلی بیش از 60 درصد از تعطیلات اروپا و بیش از 80 درصد از درآمدهای گردشگری ایالات متحده را تشکیل می دهد، صنعت گردشگری و کشورهای متکی به آن ممکن است نیاز داشته باشند که فوراً در نحوه عملکرد خود تجدید نظر کنند.

تاثیر تغییر اقلیم در روند گردشگری

گردشگری پایدار یکی از راه های کمک به محافظت از کشورها و اقتصادهای در معرض خطر در برابر بحران آب و هوایی است و همچنین یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است. سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، گردشگری پایدار را این گونه تعریف می کند: گردشگری که تأثیرات مالی، اجتماعی و زیست محیطی فعلی و آینده خود را کاملاً در نظر می گیرد و به نیازهای بازدیدکنندگان، صنعت، محیط زیست و جوامع میزبان توجه می کند. این می تواند شامل محدود کردن تعداد گردشگران و ممنوعیت حمل و نقل آلاینده باشد. همچنین اقامت فقط در استراحتگاه های دوستدار محیط زیست گزینه مناسبی است.

اجتناب از پرواز یکی دیگر از گزینه هایی است که در تغییر اقلیم بر گردشگری تأثیر می گذارد. شرکت های اروپایی زیادی به کارکنان مرخصی با حقوق بیشتر می دهند تا زمان موردنیاز برای حمل ونقل کمتر و سبزتر مثل قطار یا اتوبوس در هنگام رفتن به تعطیلات را انجام دهند. شورای آینده جهانی مجمع جهانی اقتصاد در مورد آینده گردشگری پایدار در تلاش است تا به بخش گردشگری کمک کند تا مسیرهایی را به سوی گردشگری طبیعی مثبت که به نفع جوامع محلی باشد ایجاد کند.

برنامه ریزی بلند مدت برای یک بخش مسافرتی و گردشگری که در برابر ریسک مقاوم تر است، که ضمن به حداکثر رساندن پتانسیل توسعه، مسائل و تغییرات آینده را پیش بینی و برنامه ریزی می کند، بسیار مهم است.

حرف آخر

بسکمک از انواع گردشگری وابسته به آب و هوا و تغییر اقلیم بستگی دارد. تغییر اقلیم می تواند باعث کاهش بارش برف، افزایش امواج گرما یا تغییر الگوهای بارندگی سالانه شود. تغییرات آب و هوایی یک فرآیند نسبتاً کند است، بنابراین شاید در بسکمک از منطقه ها، تغییرات در کوتاه مدت چندان آشکار نباشد. در نتیجه اثرات تغییر آب و هوا بر حوزه کسب و کار شما می تواند بسیار متنوع و منفی و مثبت باشد. اگر آمادگی نداشته باشید، سازمان شما ممکن است متحمل اثرات منفی شود و شما نتوانید از اثرات مثبت احتمالی بهره مند شوید. علاوه بر تغییرات اقلیمی، تنوع آب و هوا هم برای بسکمک از انواع گردشگری مهم است، در حالی که تغییرات آب و هوایی می تواند این تنوع را شدیدتر کند.

منبع: گردشبان

به "تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر تغییر اقلیم بر گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید