هرآنچه باید پیش از خرید یک کلاه دوچرخه سواری باکیفیت و ایمن بدانید

به گزارش عینک بانوان، چه قصد دوچرخه سواری به صورت حرفه ای و طولانی مدت را داشته باشید و چه فقط در پی سواری در اطراف شهر باشید، لازم است که از کلاه دوچرخه سواری مناسب سَر خود بهره ببرید. با توجه به اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در هنگام ورزش دوچرخه سواری، این محصول نباید گران باشد، تا همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده نمایند. در بازار هم به این مسأله توجه شده است و برای خرید کلاه دوچرخه سواری باکیفیت، همیشه نیازی به صرف هزینه بسیار زیاد نیست.

هرآنچه باید پیش از خرید یک کلاه دوچرخه سواری باکیفیت و ایمن بدانید

از طرفی اگر فکر می کنید که کلاه ایمنی قدیمی که در گاراژ یا انبار گذاشته اید، تا آخر عمر دوام خواهد آورد، باید به اطلاع برسانیم که سخت در اشتباه هستید. درواقع پوشش محافظ فوم کلاه می تواند تنها در عرض چند سال خراب گردد؛ به این معنی که ممکن است در هنگام ضربه محافظت کافی را اعمال نکند. بنابراین متخصصین امر توصیه می نمایند که کلاه دوچرخه سواری پس از 5 سال جایگزین کنید. حال برای انتخاب و خرید بهتر در این قسمت از سری راهنماهای خرید عینک بانوان مگ به سراغ ارائه نکات مهم در خرید این محصول می رویم و در کنار آن برترین مدل های موجود در بازار را به شما معرفی می کنیم.

اهمیت استفاده از کلاه دوچرخه سواری

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های کشور آمریکا، متاسفانه مراجعه افرادی با احتمال ضربه مغزی (TBIs) بیش از هر فعالیت ورزشی یا تفریحی ای، شامل دوچرخه سواران می گردد. در کنار این مسأله، طی مطالعات انجام شده در سال 2021، بین سال های 2009 تا 2018 تقریباً 600000 مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان های آمریکا برای صدمات مرتبط با دوچرخه انجام شده است. این در حالی است که محققان خاطر نشان کردند که این ارقام احتمالاً تعداد واقعی افراد مشمول صدمات دوچرخه سواری را شامل نمی گردد، چراکه بسیاری از مردم به جای رفتن به بیمارستان به پزشک مراجعه می نمایند یا پس از تصادف در پی درمان و مراقبت از خود نمی فرایند.

استفاده از کلاه ایمنی برای همه افراد به ویژه بچه ها توصیه می گردد. زیرا کلاه ایمنی دوچرخه نیروی ضربه ی وارده به سر را جذب می نماید و در صورت بروز هر گونه تصادفی، کلاه دوچرخه سواری می تواند از شما در برابر TBI و حتی مرگ محافظت کند. جالب است بدانید که استفاده از کلاه دوچرخه سواری احتمال آسیب به سر را تا 50 درصد و احتمال آسیب به سر، صورت یا گردن را تا 33 درصد کاهش می دهد.

بازگشت به فهرست

نحوه انتخاب کلاه دوچرخه سواری

به طور کلی ضروری است که یک کلاه دوچرخه سواری تمامی استانداردهای ایمنی تعیین شده به وسیله کمیسیون امنیت محصولات مصرفی (CPSC) را رعایت و این اطلاعات را در قالب برچسب محصول به مشتری ارائه کند. شما می توانید این برچسب را معمولاً بر روی آستر داخلی کلاه های اصل، روی سطح بیرونی یا روی بند چانه محصول پیدا کنید.

در زمان اقدام برای خرید کلاه چه برای بزرگسالان و بچه ها و چه از نوع حرفه ای باید این کالا را از نظر تهویه، تنظیمات متناسب با شکل سَر، سهولت استفاده و سایر ویژگی ها ارزیابی کنید. بعلاوه باید بدانید که میزان ضربه گیری محصول در زمان برخورد با جسم سخت و تصادفات به چه شکل است. این مسأله با کندوکاو بیشتر و توجه به ماده سازنده کلاه (جنس آن) بیشتر تعیین می گردد.

به یاد داشته باشید که کلاه دوچرخه سواری هر 5 سال یک بار باید عوض گردد. بعلاوه اگر تصادفی را از سر گذرانده اید، حتما کلاه خود را تعویض کنید، حتی اگر هیچ گونه آسیب ظاهری ای بر روی آن تعیین نباشد. درواقع بخش داخلی کلاه دوچرخه سواری از ماده ای به نام فوم پلی استایرن (Polystyrene foam) ساخته شده است که در زمان ضربه منبسط می گردد تا تکانه وارد به سَر را دفع کند. بنابراین شاید پس از حادثه و در نگاه اول کلاه ایمنی هنوز سالم و دست نخورده به نظر برسد، اما این محصول به گونه ای طراحی شده است که این انبساط تنها یک بار انجام می گردد و پس از آن قابلیت ضربه گیری موثری ندارد.

بازگشت به فهرست

6 نکته کلیدی پیش از خرید کلاه دوچرخه سواری

در این بخش طی یک نگاه خلاصه وار و سریع عوامل کلیدی در انتخاب و خرید کلاه دوچرخه سواری را مرور می کنیم تا قبل از خرید، چه به صورت آنلاین و چه حضوری کلیاتی از محصولی که قصد انتخاب آن را دارید، به دست آورید.

1. انتخاب کلاه دوچرخه سواری متناسب با سَر

مهمترین فاکتوری که در هنگام انتخاب کلاه دوچرخه سواری باید به خاطر داشته باشید این است که، مطمئن شوید کلاه انتخابی با میزان سَر شما تناسب دارد. درواقع انتخاب و خرید گزینه های نامناسب می تواند محافظت (و تمایل به استفاده از کلاه ایمنی) را کم کند. بنابراین کالایی با میزان مناسب و قابلیت تنظیم راحت را انتخاب کنید.

2. سبک شما تعیین نماینده نوع کلاه شما

در پی کلاهی متناسب با سبک سواری خود باشید. چراکه با در نظر گرفتن چنین فاکتوری، فرآیند انتخاب ساده تر می گردد و شما دقیقا به سمت دسته محصولات مناسب خود می روید. کلاه مخصوص دوچرخه سواری در سه نوع اصلی در بازار وجود دارند:

  • کلاه دوچرخه سواری تفریحی (Recreational bike helmets): این نوع از کالاها یک انتخاب ارزان به حساب می آیند. چراکه محافظت اولیه در برابر ضربه در کاربری های عمومی را فراهم می نماید.
  • کلاه مناسب برای دوچرخه سواری در جاده (Road bike helmets): این نوع از محصولات سبک وزن و همراه با تهویه مناسب و طراحی آیرودینامیک هستند و گزینه ای کاملا ایدئال برای سواری در جاده به حساب می آیند.
  • کلاه مناسب برای دوچرخه سواری در کوهستان (Mountain bike helmets): کلاه های مخصوص سواری در کوهستان، مجهز به تهویه هستند. بعلاوه بیشتر مدل های آن پشت سر را بیشتر از سایر مدل ها پوشش می دهند، زیرا طبق داده ها دوچرخه سواران کوهستانی بیشتر از دوچرخه سواران جاده ای با حادثه سقوط از عقب روبرو می شوند.

3. در پی چه ویژگی هایی در کلاه ایمنی هستید؟

در نظر بگیرید که چه ویژگی های تخصصی ای مدنظر شماست. به این معنی که آیا فناوری های نو حفاظتی و طراحی های پیشرفته (مدل های سبک تر، خنک تر و با طراحی زیباتر و آیرودینامیک) برای شما از ارجحیت بالایی برخوردار است، یا به ویژگی های خاصی همچون آینه و سیستم نوری احتیاج دارید؟ البته به خاطر داشته باشید که همه این موارد باعث افزایش قیمت کلاه دوچرخه سواری می گردد.

4. به تناسب کلاه با عینک طبی یا آفتابی خود توجه کنید!

اگر عینکی هستید یا اهل دوچرخه سواری با عینک آفتابی هستید، بهتر است از تناسب کلاه خود با عینک اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل، تنها راه برای آنالیز این موضوع این است که هنگام استفاده از کلاه ایمنی عینک خود را ببرید و مطمئن شوید که پوشش بیرونی کلاه با فریم یا بازوهای عینک شما برخورد نمی نماید.

5. توجه به استانداردهای ایمنی کلاه

استاندارد CPSC یک الزام قانونی برای هر کلاه ایمنی فراوری شده در بازار ایالات متحده است که برای فروش در ایالات متحده پس از سال 1999 اجباری شد. درواقع این استاندارد به منظور کاهش خطر و مرگ ناشی از صدمات وارده بر سَر است. بنابراین در هنگام خرید کالای اصل حتما به وجود این برچسب استاندارد توجه کنید.

6. سبکی و راحتی در تنظیم

مسلما محصولی سبک که بدون هیچ گونه پیچیدگی خاصی بر روی سر قرار می گیرد می تواند گزینه ای با ارزش خرید بالا باشد. این مساله به ویژه برای خانم ها با اهمیت است. چراکه استایل های مختلف بستن موها با تنظیم مجدد کلاه دوچرخه سواری همراه است.

بازگشت به فهرست

آشنایی با تکنولوژی کلاه های دوچرخه سواری

کلاه دوچرخه سواری محصولی است که برای محافظت در برابر آسیب های شدید سَر همچون شکستگی جمجمه طراحی و آزمایش شده است. با توجه به همین قابلیت هم اصولا فناوری های مختلفی در آن به کار گرفته شده است تا نیروی چرخشی وارد بر جمجمه، که تصور می گردد عاملی برای حرکت مغز و ضربه مغزی است، را به برترین شکل کاهش دهد. دو مورد از رایج ترین سیستم های حفاظت از جمجه در کلاه های دوچرخه سواری را در ادامه می گوییم.

سیستم ضربه گیری از چند جهت (MIPS)

سیستم ضربه گیری از چند جهت یا MIPS یک آستری نازک و کم اصطکاک در داخل کلاه است. عملکرد این پوشش نازک به این شکل است که به پوشش خارجی کلاه اجازه می دهد که در اثر ضربه به سَر چند میلی متری بر روی جمجمه بلغزد و نیروی چرخشی و اندازه تکانه انتقالی به سَر را کاهش دهد. این سیستم حفاظتی در سال 2010 بر روی کلاه های دوچرخه سواری اعمال شد و جالب است بدانید که اکنون می توان آن را بر روی صدها کلاه ایمنی مختلف که به وسیله شرکت های مطرحی از جمله ترک (Trek)، بل (Bell)، اسکات (Scott)، نمایندال (Cannondale) و جیرو (Giro) ساخته شده اند، مشاهده کرد.

طی آزمایش انجام شده به وسیله تیم متخصصِ Consumer Reports بر روی دو جفت کلاه ایمنی از یک برند ولی یکی مجهز به قابلیت ضربه گیری چند جهته و دیگری بدون آن تعیین شد که کلاه های مجهز به این سیستم می توانند نیروی چرخشی را تا 43 درصد در مقایسه با کلاه های بدون این سیستم کاهش دهند.

سیستم ویوسل (WaveCel)

سیستم ویوسل (WaveCel) به وسیله دکتر استیو مادی جراح ارتوپدی و دکتر مایکل بوتلانگ مهندس بیومکانیک طراحی شده است. درواقع کلاه های دوچرخه سواری با قابلیت ویو سل دارای یک لایه داخلی ساخته شده از یک پلاستیک انعطاف پذیر هستند که نوعی مِش بندی سه بعدی را تشکیل می دهد. چنین سیستمی با انعطاف، خم شدن و حرکت آرام به طرفین در لحظه ضربه، به موثرترین شکل ممکن تکانه ناشی از نیروی چرخشی را کاهش می دهند. قابلیت ویوسل می تواند مانند یک سیستم تعلیقی برای کاهش نیروی چرخشی ناشی از ضربه عمل کند.

به گفته محققان ایمنی، هر دو این فناوری ها می توانند در کاهش خطرات ناشی از آسیب های مغزی موثر باشند، اما اثبات این مسأله با توجه به اینکه هیچ آزمایش عینی ای همچون سی تی اسکن یا ام آر آی پس از استفاده از این نوع کلاه ها انجام نشده است، با چالش روبرو است. اما در حالت کلی باید بدانید که حتی اگر موثر بودن چنین سیستم هایی قطعی نباشد، کلاه های ایمنی با قابلیت های MIPS یا ویوسل، ارزش هزینه اضافی را دارند.

بازگشت به فهرست

اهمیت میزان مناسبِ کلاه دوچرخه سواری

میزان مناسب و متناسبِ کلاه ایمنی فاکتوری بسیار مهم است. زیرا اگر کلاه به درستی روی سر قرار نگیرد، ممکن است در لحظه برخورد به خوبی از شما محافظت نکند. به یاد داشته باشید که یک کلاه مناسب بندهایی محکم دارد که در هنگام استفاده به راحتی تنظیم می شوند. هنگامی که بندها به درستی تنظیم شد، دفعه بعد که از کلاه استفاده می کنید، احتمالاً تنها احتیاج به تنظیماتی جزئی دارید.

از طرفی تعیین است که سبک ها و میزان های کلاه های دوچرخه سواری با توجه به برند فراورینمایندگان فرق دارد، بنابراین برترین راه برای یافتن کلاه ایمنی مناسب این است که به فروشگاه بروید و برندها، مدل ها و میزان های مختلف را امتحان کنید. از آنجایی که میزان و شکل سَر در افراد مختلف، فرق دارد، ممکن است در هنگام خرید حضوری متوجه شوید که کلاه روی سَر شما به درستی قرار نمی گیرد. بنابراین حتما مدل دیگری را امتحان کنید. لازم به تاکید است با این تفکر که بچه ها در حال رشد هستند، هرگز کلاه ایمنی بزرگ تر از میزان سَر کودک را خریداری نکنید.

بازگشت به فهرست

انتخاب کلاه دوچرخه سواری برای بچه ها

کلاه های ایمنی بچه ها اساساً نسخه های کوچک تر کلاه ایمنی بزرگسالان هستند؛ اما در انتخاب این نوع از کلاه ها باید به چند نکته کلیدی اشاره کنیم.

  • ضروری است که برای بچه ها کاملا به روز خرید کنید و در صورت احتیاج آن را ارتقا دهید؛ چراکه فلسفه قدیمی بچه ها در حال رشد هستند! در این مورد کاملا اشتباه است.
  • در هنگام کوهنوردی، بازی یا انجام سایر فعالیت ها که در آن خطراتی از جمله خفگی وجود دارد، حتما کلاه بچه ها را بردارید.
  • کلاه های مخصوص بچه ها اغلب دارای لبه هایی برای محافظت از چشم ها در برابر نور خورشید هستند. بعلاوه دریچه های زیادی برای خنک نگه داشتن سر و تنظیمات مناسبی برای فیت کردن کلاه دارند. بنابراین در هنگام خرید به این تعیینه ها دقت کنید.
  • بر خلاف سگک های سنتی که بر روی مدل های مخصوص بزرگسالان تعبیه شده است، بسیاری از کلاه های دوچرخه سواری مناسب برای بچه ها دارای سگک های ایمن یا مغناطیسی هستند که از آسیب به چانه کودک جلوگیری می نماید.

بازگشت به فهرست

چقدر هزینه کنیم؟

نکته مهم در زمان خرید کلاه ایمنی اصل و همراه با برچسب استاندارد این است که اگر چه کلاهی 600 الی 700 هزارتومانی احتمالاً به میزان یک کلاه یک میلیونی یا بالاتر ایمن خواهد بود؛ اما مسلما در کیفیت ساخت، وزن، میزان تهویه، شکل آیرودینامیک و راحتی با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

معمولاً بخش بیرونی و درونی کلاه های ارزان قیمت تر یک دست و چسبی است، در حالی که در گزینه های گران تر پوسته داخلی با استفاده از بخش های بیرونی قالب گیری می گردد که به کاهش وزن و پوشش دهی کامل تر و بهتر می انجامد. بعلاوه کلاه های دوچرخه سواری از نوع گران تر در صورت استفاده منظم دوام بیشتری خواهند داشت، در حالی که ارزان ترین کلاه های ایمنی زودتر از رقیبان خود نشانه های سایش را نشان می دهند.

راحتی در استفاده و بهره مندی از چند پد ضخیم در داخل کلاه از دیگر ویژگی های مدل های گران قیمت است. چنین تعیینه هایی در مدل های گران تر امکان فیت و تنظیم کردن بهتر کلاه در زمان استفاده را فراهم می نماید. گفتنی است که پدهای مدل های گران تر قابل تعویض هستند و بسیاری از برندها معتبر گزینه های یدکی را برای کلاه های ممتاز خود ارائه می دهند. وجود نگهدارنده چانه از نوع چرمی و نرم از دیگر ویژگی های گزینه های گران تر است.

لوازم الکترونیکی داخلی در کلاه های دوچرخه سواری چندان رایج نیستند، اما تعدادی از برندها، محصولات خود را مجهز به چراغ های اختیاری، پوشش های هوای سرد و سایر لوازم جانبی خاص (مانند آینه) می نمایند. حال با این مقدمه شرحی مختصری از آنچه می توانید با توجه به بودجه خود تهیه کنید، را بیان می کنیم.

کلاه دوچرخه سواری زیر 400 هزارتومان

کلاه ایمنی بچه ها و مدل های دم دستی بیشتر گزینه های موجود در این محدوده قیمتی را تشکیل می دهند. بیشتر کلاه هایی در این رنج قیمتی تهویه محدودی دارند و بنابراین فقط برای رفت و آمد یا فعالیت های تفریحی سبک مناسب هستند.

از طرفی از آنجایی که طراحی این مدل ها تک سایز است، احتمالا با خرید آن ها راحتی و تناسب مدنظر خود را به دست نیاورید. بعلاوه گفتنی است که هیچ کلاهی برای استفاده به منظور دوچرخه سواری در کوهستان یا استفاده های حرفه ای در این محدوده قیمتی موجود نیست. در عین حال باید بدانید که این نوع از محصولات برای بچه ها گزینه هایی مناسب تر هستند، چراکه علاوه بر طرح ها و رنگ های مختلف، قابلیت فیت شدن به صورت محکم و تنظیم راحت بر روی سَر کودک را دارند.

در سرانجام اگر قصد دارید که در جهت ورزش دوچرخه سواری جدی تر عمل کنید و در کنار آن پوشش سر و تهویه بیشتری داشته باشید، توصیه می کنیم که کمی بیشتر هزینه کنید، چراکه یکسری از قابلیت ها ارزش هزینه بیشتر را دارند.

از 400 هزار تومان تا یک میلیون تومان

خبر خوب اینکه بسیاری از گزینه های مناسب برای دوچرخه سواری در جاده و کوهستان در این محدوده قیمت در دسترس هستند. با این حال، کلاه های فوق حرفه ای کوهستان یا کلاه های تمام صورت در این دسته بندی قرار ندارند. کلاه های مناسب برای استفاده جاده ای در این محدوده از سیستم نگهدارنده ثانویه استفاده می نماید که بخش های داخلی کلاه را بر روی سر محکم نگه می دارد. بعلاوه شاهد مدل هایی با تهویه مناسب و کافی به همراه راحتی در استفاده هستیم.

البته باید بدانید که در این مدل ها هنوز ویژگی های آیرودینامیکی به طور کامل مورد توجه قرار نگرفته اند، اما این بدان معنا نیست که آن ها نسبت به گزینه های بسیار حرفه ای، مزیت های آیرودینامیک را ارائه نمی نمایند. لازم به تاکید است که مدل های دوچرخه سواری در کوهستان در این محدوده، باید پوشش خوبی را به ویژه در قسمت پشت سر داشته باشند و در کنار آن حتما از سیستم نگهدارنده ثانویه برخوردار باشند.

از یک میلیون تا 3 میلیون تومان

تقریباً همه کلاه های ایمنی (به استثنای کلاه های مخصوصِ مسابقات سه گانه و تمام صورتِ کوهستانی) در این بازه قیمتی قابل دسترسی است. کلاه های ایمنی جاده ای در این دسته ممکن است دارای فناوری MIPS یا فناوری های مشابه باشند. تهویه هوا در این مدل ها بسیار عالی است و از نظر آیرودینامیکی بهبود یافته هستند. محصولاتی در این رنج قیمت از مواد سبک تر و ساختارهای اسکلت مانند درون فوم های مخصوص ساخته شده اند و وزن آن ها هم به طور قابل توجهی کم است. گفتنی است که انتظار می رود کلاه های سایز میانه با قیمت های حدودا بالای یک میلیون در این دسته در محدوده وزنی 230 گرم باشند.

در کنار این موارد این رنج قیمتی برای دوچرخه سواران کوهستان هم مناسب است. چراکه مدل های تمام صورت در این رنج محافظت بیشتری را ارائه می نمایند. حتی کلاه های غیر تمام صورت هم همچنان ویژگی های استثنایی از جمله پوشش مناسب سر، ویزورهای قابل جابه جایی و سیستم های نگهدارنده ثانویه دارند.

بالای سه میلیون تومان

این بازه قیمتی تمام کلاه ها از جمله محصولات مخصوص دوچرخه سواری کوهستانی و کلاه های حرفه ای مسابقات سه گانه را با توجه به آخرین فناوری های روز جهان پوشش می دهد. حسگرهای الکترونیکی تعبیه شده در داخل این محصولات می توانند ضربان قلب و موقعیت سر را کنترل نمایند؛ چنین فناوری ای احتیاج به سگک سنتی را کاهش می دهند و به سوارکاران اجازه می دهند موقعیت سر خود را از نظر آیرودینامیکی بهتر کنترل نمایند و در حین سواری راحت تر باشند.

درواقع اهمیت صحبت از بهینه شدن کلاه از نظر آیرودینامکی عاملی برای تمرکز و پخش بهتر وزنِ دوچرخه سوار در هنگام فعالیت است. به همین دلیل جالب است بدانید که بعضی از کلاه های فوق حرفه ای دارای محافظ های چشمی با قابلیت بسته شدن به صورت مغناطیسی هستند.

وجود فناوری های MIPS (یا فناوری مشابه)، سیستم های نگهدارنده ثانویه، بندهای راحت و پدهای قابل جابه جایی برای انواع محصولات در این محدوده قیمتی رایج است. علاوه بر این، مدل های مخصوص کوهستان دارای ویزورهای قابل تنظیم و هدبند نگهدارنده دوربین ورزشی هم هستند.

بازگشت به فهرست

روش تنظیم کلاه ایمنی بر روی سَر

هنگامی که با توجه به مطالب مطرح شده در این راهنما، کلاه دوچرخه سواری مناسب خود را پیدا کردید که به برترین شکل برای سَر شما مناسب است، باید آن را طوری تنظیم کنید که به درستی از شما محافظت کند. به منظور اطمینان از درستی نصب کلاه بر روی سر خود در این بخش یک چک فهرست سه مرحله ای را ارائه می کنیم:

  • کلاه ایمنی باید به خوبی بر روی کاسه سر شما جا بیفتد، به طوری که سَر شما تا حدی فوم های نرم داخل آن را فشرده (حتی قبل از اینکه بندها سفت شوند) کند؛ در عین حال نباید با وجود آن احساس عدم راحتی کنید.
  • همانطور که قبلا هم تاکید کردیم، شما باید کلاهی با میزان مناسب انتخاب کنید، بدون اینکه به شدت به سر شما فشار بیاورد. در عین حال شما می توانید از پدهای سایزبندی، برای تنظیم دقیق کلاه دوچرخه سواری بهره ببرید.
  • در سرانجام جلوی آینه بیاستید و مطمئن شوید که بندهای کلاه در زیر و کمی جلوتر از هر لاله گوش به شکل V هستند.

با توجه به موارد ذکر شده و تصویر شماره گذاری شده، نکات زیر به منظور نصب صحیح کلاه بر روی سر می تواند بسیار مفید باشد.

  1. دقت داشته باشید که لبه جلویی کلاه دوچرخه سواری نباید بیش از 1 اینچ (2.54 سانتی متر) بالاتر از ابروهای شما قرار گیرد. به منظور قرارگیری صحیح کلاه در هنگام بستن بندها، لبه جلوی آن را محکم به سمت بالا فشار دهید. توجه داشته باشید که اگر کلاه به عقب حرکت کند، بندها چندان محکم نخواهند بود.
  2. کلاه دوچرخه سواری را از پهلو به پهلو و از جلو به عقب فشار دهید، به طوری که به میزان کافی محکم گردد و پوست شقیقه شما را چروک کند.
  3. مدل موی شما می تواند تنظیمات قرارگیری کلاه بر روی سر شما را تغییر دهد، بنابراین حتماً کلاه ایمنی را با همان مدل مویی که همیشه در هنگام دوچرخه سواری استفاده می کنید، تطبیق دهید.
  4. به منظور آزمایش محکم بسته شدن بند چانه در هنگام قرار گیری کلاه، دهان خود را تا نیمه باز کنید. در چنین حالتی کلاه باید به بالای سر شما فشار وارد کند.
  5. همانطور که قبلا هم اشاره شد، بندهای جلو و عقب باید به صورت شکل V و درست در زیر و جلوی گوش قرار گیرد.
  6. اتصالات پشتی کلاه دوچرخه سواری را بگیرید و سعی کنید که آن را از بالای سر خود به سمت جلو بکشید. در صورتی که بخش جلویی کلاه شما به سمت پایین آمد، بندهای پشتی را کوتاه کنید.

بازگشت به فهرست

نکاتی برای نگهداری از کلاه ایمنی مناسب برای دوچرخه

اولین نکته ای که در مورد نگهداری از این نوع کلاه های ایمنی حائز اهمیت است این است که به هیچ وجه از حلال های شیمیایی برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. درواقع فراوری نمایندگان این محصولات تاکید دارند که تنها با استفاده از یک پارچه نرم یا اسفنج به همراه آب و صابون، کلاه خود را تمیز کنید.

بعلاوه کلاه ایمنی را در اتاق زیر شیروانی، گاراژ، صندوق عقب خودرو یا مکان دیگری که گرم است، قرار ندهید. چراکه گرمای بیش از حد ممکن است باعث ایجاد آسیب هایی بر روی قطعات کلاه ایمنی گردد. گفتنی است که هرگز از کلاه ایمنی آسیب دیده با گرما استفاده نکنید.

بازگشت به فهرست

پرفروش ترین مدل های کلاه دوچرخه سواری

پس از آشنایی با تمام جوانب مربوط به خرید یک کلاه دوچرخه سواری مناسب چه برای بچه ها و چه بزرگسالان، نوبت آن است تا با برترین مدل های موجود در بازار ایران از دیدگاه خریداران، آشنا شوید. مسلما این معرفی در کنار اطلاعات کلیدی ای که در این راهنما به شما عرضه شده است، می تواند کاربردی باشد.

کلاه ایمنی دوچرخه جاینت مدل HOOT MIPS 801889

در ابتدای معرفی برترین کلاه های دوچرخه سواری، به سراغ یکی از محبوب ترین و امن ترین مدل ها برای بچه ها می رویم. کلاه ایمنی دوچرخه جاینت مدل HOOT MIPS 801889، محصولی با ابعاد 21x21x16 سانتی متر است که کاملا سبک (285 گرم) ساخته شده است. این نوع کلاهِ مخصوصِ دوچرخه سواری دارای پدهای داخلی ضد میکروب و همراه با تعداد منافذ مناسب برای تهویه مناسب است.

تکنولوژی مورد استفاده به منظور ضربه گیری در این کالا از نوع ضربه گیری چند جهته و پوسته خارجی آن از جنس فایبرگلاس ABS است. در کنار این تعیینه ها کلاه جاینت مدل HOOT MIPS 801889 کاملا ضد تعریق، ضد میکروب و بو گرفتگی است، بنابراین می توان گزینه ای مناسب برای بچه ها به حساب آید. گفتنی است که تنظیمات بندهای این کلاه از نوع ریلی است، که استفاده از آن را بسیار راحت می نماید.

کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل MV23

اگر در پی کالایی نیمه حرفه ای اما با ارزش خرید بالا هستید، کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل MV23، می تواند گزینشی به جا باشد. از جمله ویژگی های مهم این محصول پدهای آنتی باکتریال، قابل شست وشو بودن، وزن کم (200 گرم) و در عین حال مقاومت بالای آن است. ابعاد MV23 در حدود 30x20x19 سانتی متر است و در ساخت این کلاه از تکنولوژی نانو استفاده شده است که از بو گرفتن این محصول جلوگیری می نماید. از طرفی پوسته داخلی آن از جنس پلی استرین برای مقاومت و محافظت بیشتر از سر است. قابلیت تغییر ابعاد و تنظیم کلاه به صورت ریلی است و راحتی مناسبی در هنگام تنظیم و استفاده دارد.

کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل 512

یکی دیگر از محصولات خوش نام این عرصه، کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل 512 است که با ابعاد 25x20x18 سانتی متر وارد بازار شده است. این محصول سبک وزن (280 گرمی) دارای پوسته خارجی مقاوم در برابر خش و ضربه و از جنس پلی استرین است که در طراحی آن از حفره های هوایی برای تبادل هوا و جلوگیری از تعریق استفاده شده است. این کلاه دارای پیچ تنظیم ریگلاژی جهت فیکس شدن روی سر دوچرخه سوار است و در کنار آن قابلیت تنظیم درجه شیب هم دارد.

کلاه ایمنی دوچرخه لیمار مدل 360 LG

کلاه ایمنی دوچرخه لیمار مدل 360 LG محصولی حرفه ای و زیباست که در میزان و وزن 27x22x20 سانتی متر و 480 گرم به بازار عرضه شده است. این محصول دارای پدهای داخلی ضد باکتری و قابل شست وشو است. جنس بدنه کلاه لیمار مدل 360 LG، از فایبرگلس است و وجود 12 پین (حفره) بر روی آن تهویه و گردش را بهتر می نماید. در قسمت پشت کلاه برای استقرار بهتر بر روی سر یک پد ارگونومیک طراحی شده است که مجهز به آسترهای نرم و مخصوص برای عدم تعریق است. در حالت کلی اگرچه قیمت این محصول بالا است اما ارزش حرفه ای آن این قیمت بالا را کاملا توجیح می نماید.

کلاه ایمنی دوچرخه جاینت مدل FULLFACE 801480

کلاه دوچرخه سواری جاینت مدل FULLFACE 801480 محصولی حرفه ای و قابل اطمینان از جنس پوسته داخلی EPS یا همان یونولیت فشرده است. جنس بخش خارجی این مدل کلاه ایمنی از فایبرگلاس باکیفیت ساخته شده و دارای پدهای ضد باکتری است. از دیگر تعیینه های این کالا تهویه مطلوب در کنار وجود بند زیر چانه با قابلیت تنظیم میزان است. در کنار این موارد باید اذعان نمود که ابعاد کلاه جاینت فول فیس استاتوس 37x24x27 سانتی متر و وزن آن 1075 گرم است، که چندان سبک به حساب نمی آید. این نوع کلاه مخصوص دوچرخه سواران دانهیل، اندرو و المانتین است، بنابراین طبیعی است که از قیمت بالایی هم برخوردار باشد.

کلاه ایمنی دوچرخه لیمار مدل 249

کلاه ایمنی دوچرخه لیمار مدل 249 از جمله محصولات مناسب برای بچه ها و نوجوانان به منظور استفاده از دوچرخه و حتی اسکیت است، که از استحکام مناسبی برخوردار است. کلاه دوچرخه سواری لیمار مدل 249، قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و با وزن 250 گرمی سبکی و انعطاف مناسبی را ارائه می نماید. ابعاد این محصول در حدود 29x21x17 سانتی متر است و برای کاربردهای جاده ای و شهری مناسب است.

کلاه ایمنی دوچرخه مدل 032

کلاه ایمنی دوچرخه مدل 032، محصولی خوش ساخت با محافظ اضافه در لبه های کلاه است که برای حذف و کنترل فشارهای اعمالی از جوانب بسیار مفید است. پوسته داخلی این کالا پلی استرین است که برای محافظت بیشتر از سر کاملا مناسب است. در عین حال پوسته خارجی آن از جنس فایبرگلس و مقاوم در برابر خش و ضربه است.

در کنار این تعیینه ها، مواردی دیگری همچون قفل کن بند، قابلیت باز کردن راحت تنها با یک دست، حفره های هوا، نقاب و قابلیت تنظیم درجه شیب و بالا یا پایین کردن رگلاژ از دیگر تعیینه های حائز اهمیت است. بعلاوه در این مدل کلاه دوچرخه سواری پدهای آنتی باکتریال و جدا شونده برای شست وشو وجود دارد، که عملیات تمیز کردن کلاه را راحت می نماید.

کلاه ایمنی دوچرخه اسکات مدل چامپ

کلاه ایمنی دوچرخه اسکات مدل چامپ محصولی مناسب برای بچه ها است که علاوه بر محافظت کافی از سر بچه ها و حفظ امنیت آن ها، دارای پد عرق گیر و 7 پین به منظور تهویه هوای مناسب است. مواد سازنده این محصول شامل پلی استر، پلی اورتان و فایبر گلاس و وزن آن در حدود 230 گرم است. بنابراین می توان ادعا کرد که حمل آن برای بچه ها آسان است و مسئله ای از این بابت نخواهند داشت. بعلاوه ابعاد این کالا 26x19x16 سانتی متر است.

کلاه ایمنی دوچرخه مدل 3545

کلاه ایمنی دوچرخه مدل 3545 محصولی مالی با ابعاد 20x17x15 سانتی متر است که وزنی در حدود 180 گرم دارد. جنس این کلاه ایمنی پلی اورتان است و قابلیت های مناسبی به منظور تنظیم راحت بر روی سر دارد. این محصول برای استفاده های جاده ای و عمومی کلاهی کامل است و می تواند احتیاجهایی در این سطح را به خوبی رفع کند.

کلاه ایمنی دوچرخه مدل HB8

اگر در پی کلاهی برای بزرگسالان اما با میزان دور سر کوچک (در حدود 51 تا 55 سانتی متر) و کاربری عمومی هستید، کلاه ایمنی دوچرخه مدل HB8 می تواند انتخاب خوبی باشد. این محصول در ابعاد 20x30x15 سانتی متر و وزن 300 گرم در بازار وجود دارد و می تواند احتیاجهای عمومی کاربران را تا حد مناسبی رفع کند. این کلاه کوچک از جنس پلاستیک است و مقاومت به میزان مواد فایبرگلس ندارد. گفتنی است که قیمت این نوع کلاه نسبت به سایر مدل ها بسیار پایین تر است، بنابراین نباید توقع کلاهی بی نقص را داشته باشید.

کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل 501

کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل 501 محصولی از جنس پلی استر و ابعاد 25x20x18 سانتی متر است که با وزن 280 گرمی و قابلیت های کاربردی که دارد، کالایی مناسب برای دوچرخه سواران به شمار میرود. از جمله ویژگی های این کلاه می توان به مواردی همچون پدهای آنتی باکتریال و قابل شست وشو، پوسته خارجی مقاوم در برابر خش و ضربه، قفل کن بند ها و پین های تهویه هوا اشاره نمود. این کلاه دوچرخه سواری از قابلیت های مناسب و کارکرد خوبی به منظور سفرهای جاده ای و کاربری عمومی برخوردار است و می توان گزینه ای شایان توجه باشد.

کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل صبا 351

کلاه ایمنی دوچرخه راکی مدل صبا 351 کلاهی با ارزش خرید بالا، خوش ساخت و با قیمت کاملا معقول است که با وجود بدنه پلی استر گزینه ای قابل اطمینان به شمار میرود. این نوع کلاه دوچرخه سواری سبک (280 گرم) است و ابعادی در حدود 25x20x18 سانتی متر دارد. به طور کلی کلاه ایمنی راکی، همچون سایر محصولات این برند معتبر دارای پیچ تنظیم ریگلاژی جهت فیکس شدن روی سر دوچرخه سوار است و از تهویه و خاصیت آنتی باکتریال مناسبی برخوردار است. بعلاوه تنظیم درجه شیب، ضد تعریق بودن، سبکی و ضدخش بودن از دیگر تعیینه های این کالا است.

بازگشت به فهرست

جمع بندی

در کنار همه جزئیات و نکاتی که در این مقاله جامع، سعی در ارائه آن بود، باید همیشه به یاد داشته باشید که چند گرم محافظ پلاستیکی شما را شکست ناپذیر نمی نماید. بنابراین در هنگام دوچرخه سواری چشم و گوش خود را به خوبی باز نگه دارید، تا در نهایت صحت و سلامت از فعالیت خود لذت ببرید.

منبع: Consumer Reports

منبع: دیجیکالا مگ

به "هرآنچه باید پیش از خرید یک کلاه دوچرخه سواری باکیفیت و ایمن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه باید پیش از خرید یک کلاه دوچرخه سواری باکیفیت و ایمن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید