طرز تهیه شامی گیلانی برای شامی لوبیا محلی

به گزارش عینک بانوان، در راه برگشت از کمپ در جنگل های پونل و خلخال، در تولم شهر -که خود محلی ها به آن آدینه بازار می گویند- توقفی کردم. جلوی قهوه خانه، نیمکت های چوبی قرار داشت و چند مرد میانسال محلی مشغول گپ و گفت بودند. همین که نشستم، صاحب قهوه خانه با یک منوی کاغذی چرب و کهنه که معلوم بود سالهاست دست به دست شده، سراغم آمد. در منو چند نام تازه به چشمم خورد؛ لوبیا کباب، شامی گیلانی و شاپوری.

طرز تهیه شامی گیلانی برای شامی لوبیا محلی

از همان محلی هایی که روی نیمکت های چوبی دم در قهوه خانه نشسته بودند، خواستم که فرق میان این غذاها را برایم شرح دهند و بعد از شرحاتشان متوجه شدم که در رشت با لوبیا ترکیب های غذایی مختلفی تهیه می نمایند. لوبیا کباب، چنجه با لوبیاست؛ شامی لوبیا، شامی است با لوبیا و شاپوری هم ترکیب املت با لوبیاست. لوبیا املت را در سفر قبلی امتحان نموده بودم و حالا بین لوبیا کباب و لوبیا شامی مانده بودم و در نهایت شامی لوبیا را انتخاب کردم.

در زمانی که مشغول گپ و گفت با محلی ها درباره تعدد قهوه خانه ها در استان گیلان بودم صاحب قهوه خانه با یک سینی استیل که شامل یک کاسه لوبیا، یک بشقاب شامی و یک بشقاب خیار، گوجه و پیار صورتی خرد شده بود، برگشت و برایم شرح داد که باید این شامی ها را داخل خوراک لوبیا خرد کنم و حتی اگر دوست دارم می توانم کمی نان هم خرد و نوعی تریت درست کنم. به حرفش گوش دادم از انتخابم راضی بودم. شما هم می توانید شامی را با دستور پخت زیر آماده کنید و به خوراک لوبیا اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه شامی برای شامی لوبیا

  • پیاز یک عدد
  • گوشت چرخ نموده گوسفند بدون چربی 400 گرم
  • زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه به میزان لازم
  • لپه خیس شده یک لیوان
  • سیب زمینی یک عدد
  • تخم مرغ یک عدد

طرز تهیه شامی لوبیا

مرحله اول

برای تهیه شامی گیلانی، ابتدا باید یک پیاز بزرگ را نگینی خرد کنید و داخل روغن بریزید و آن را سرخ کنید. سپس گوشت را هم به آن اضافه کنید و تفت دهید.

زردچوبه، فلفل قرمز و فلفل سیاه را نیز به گوشت و پیاز اضافه کنید و خوب تفت دهید تا تمام قسمت های گوشت طعم بگیرد. میزانی آب به آن اضافه کنید در حدودی که یک بند انگشت بالاتر از گوشت قرار بگیرد و اجازه دهید تا گوشت بپزد و آب آن بخار گردد.

مرحله دوم

یک لیوان لپه را حدود یک ساعت خیس کنید. سپس آن را بپزید و وقتی تقریبا حدود دو قاشق از آب لپه باقی بماند، اجاق را خاموش کنید؛ یعنی در واقع تا جایی که لپه ها خیلی خشک نشوند.

مرحله سوم

سیب زمینی را بپزید و رنده کنید. بعد از اینکه لپه و گوشت کمی خنک شدند آن ها را درون دستگاه غذاساز بریزید یا با هم چرخشان کنید. دو عدد تخم مرغ، محلول زعفران و سیب زمینی ها را اضافه کنید و خوب ورز دهید.

مرحله چهارم

حتماً حدود یک ساعت مواد را داخل یخچال قرار دهید و به آن استراحت دهید، سپس آن را از یخچال خارج کنید تکه ای از آن را دایره ای کنید و کف دستتان پهن و وسط آن یک سوراخ ایجاد کنید. در سرانجام آن را در روغن داغ بیندازید تا سرخ گردد.

شامی گیلانی شما آماده است؛ می توانید آن را در کاسه خوراک لوبیا بریزید و نوش جان کنید.

https://kalleh.com/book/wp-content/uploads/sites/2/2018/04/lili.mp4

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه شامی گیلانی برای شامی لوبیا محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شامی گیلانی برای شامی لوبیا محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید