درمان پوکی استخوان با توکوترینول های موجود در روغن پالم

به گزارش عینک بانوان، پوکی استخوان نوعی بیماری دژنراتیو است که با مشاهده استخوان های نازک و مستعد شکستگی تشخیص داده می گردد. علت اصلی پوکی استخوان کمبود هورمون جنسی زنانه (استروژن) است که پس از یائسگی رخ می دهد. و کمبود هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) که به دلیل فرایند پیری طبیعی رخ می دهد.

درمان پوکی استخوان با توکوترینول های موجود در روغن پالم

از دیگر عواملی که باعث پوکی استخوان می شوند می توان به استروئید اضافی و هورمون های تیروئید و همچنین کمبود کلسیم و ویتامین D اشاره نمود.

متابولیسم استخوان شامل دو فرایند اصلی تحلیل رفتن استخوان و تشکیل استخوان می باشد. هر دو این فرایندها به طور همزمان اتفاق می افتد و به آن ها بازسازی استخوان گفته می گردد. پوکی استخوان در صورتی اتفاق می افتد که میزان تحلیل استخوان با سرعت تشکیل استخوان یک اندازه نباشد. این عدم تعادل باعث از بین رفتن توده استخوان می گردد و به دنبال آن استخوان نازک، شنماینده و مستعد شکستگی می گردد.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به خواص آنتی اکسیدانی خود معروف است. این ویتامین براساس ساختار مولکول های شیمیایی به دو گروه عظیم تقسیم می گردد: توکوفرول ها و توکوترینول ها. توکوفرول و توکوترینول بسته به گروه متیل واقع در حلقه کرومانول، به 4 ایزومر تقسیم می شوند، یعنی ایزومرهای α ، β ، γ و δ. توکوترینول 50 برابر قوی تر از α-توکوفرول است مطالعات نشان داده است که فعالیت آنتی اکسیدانی توکوترینول عملکرد آن را به عنوان یک ماده ضد التهابی، ضد سرطان و ضد فشار خون با اثربخشی بالاتر در مقایسه با توکوفرول شرح می دهد. فعالیت آنتی اکسیدانی توکوترینول سلول های بدن را از آسیب ناشی از حمله رادیکال های آزاد که یکی از محصولات جانبی فرآیند اکسیده شدن چربی است محافظت می نماید.

توکترینول های تجاری

روغن پالم(نخل) یکی از منابع اصلی توکوترینول ها در بازار حال حاضر است. روغنی که از گوشته میوه پالم استخراج می گردد سرشار از توکوترینول ها و همچنین توکوفرول است. توکوترینول موجود در روغن پالم(نخل) طبیعی ppm 1172 است؛ غنی ترین روغن گیاهی حاوی توکوترینول در مقایسه با سایر منابع روغن گیاهی (جدول 1). هیئت روغن پالم (نخل) مالزی (MPOB)، برجسته ترین موسسه تحقیقاتی روغن نخل(پالم)، فناوری استخراج توکترینول از روغن پالم را توسعه داده است. مالزی عظیمترین تولیدنماینده و تأمین نماینده توکوترینول ها در بازارهای بین المللی است.

جدول 1: توکوفرول و توکوترینول کل موجود در روغن ها و چربی ها

توکوترینول ها بر پوکی استخوان تاثیر می گذارند.

در یک مطالعه In vivo به مدت 2 ماه به به موش های ماده یائسه مکمل توکترینول داده شد. این مطالعه نشان داد که مکمل توکوترینول روغن پالم می تواند از کاهش توده استخوانی در موش های ماده یائسه جلوگیری و در نتیجه از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. مطالعه دیگری در خصوص موش های نر(عقیم شده به روش ارکیدکتومی) که نماینده مردان بسیار پیر با کمبود هورمون جنسی هستند اجرا شده است. نتایج این مطالعه همچنین به طور مداوم نشان می دهد که مکمل توکوترینول داده شده به موش نر عقیم شده به مدت دو ماه قادر به جلوگیری از بروز زوال استخوان است.

توکوترینول ها همچنین قادرند از استخوان ها در برابر عوارض پوکی استخوان در اثر مصرف استروئید محافظت نمایند. مطالعه ای بر روی موش های صحرایی که غده فوق کلیه آن ها برداشته شده و به مدت 2 ماه به آن ها داروی استروئیدی دگزامتازون داده شده است، سپس با مکمل های توکوترینول درمان شده اند انجام شد. این مطالعه نشان داد که توکوترینول ها توانایی محافظت از استخوان در برابر عوارض پوکی استخوان به دلیل مصرف طولانی مدت استروئید را دارا هستند.

همچنین مطالعات نشان داده است که توکترینول ها قادر به بهبود تراکم استخوان در انسان هایی هستند که در اثر استعمال دخانیات پوکی استخوان را تجربه نموده اند. به طور معمول، افراد سیگاری مزمن بیش از افراد غیر سیگاری به پوکی استخوان مبتلا می شوند. این اثر مضر نیکوتین است. به یک مدل حیوانی از موش ها به مدت دو ماه روزانه نیکوتین داده شد، سپس نیکوتین قطع شد و با مکمل توکوترینول جایگزین شد. این مطالعه نشان داد که توکوترینول ها قادر به بهبود تراکم استخوان در موش هایی هستند که در اثر مصرف نیکوتین دچار پوکی استخوان شده اند. حتی موش هایی که مکمل توکوترینول استفاده نموده اند دارای استخوان های متراکم تری از موش های نرمال هستند. در نتیجه، توکوترینول پالم پتانسیل زیادی در درمان بیماری شایع پوکی استخوان دارد.

نتیجه

توکوترینول ها به عنوان یک رویکرد جدید بالقوه در پیشگیری و درمان پوکی استخوان -بیماری شایع تخریبی استخوان که غالباً با پیری به سراغ انسان می آید- شناخته می شوند. توکوترینول ها قادرند معدنی شدن استخوان را افزایش، تفکیک استخوان سازی را ارتقا و از تشکیل و تفکیک استخوان-شکن جلوگیری بعمل آورند. مطالعات in vivo با استفاده از مدل های مختلف حیوانی نشان داده که با مکمل توکوترینول نشانگرهای زیستی تشکیل و تقویت استخوان بهبود می یابد.

روغن پالم یکی از بهترین منابع توکوترینول ها است.

اطلاع از منابع علمی: [email protected]

منبع: جام جم آنلاین

به "درمان پوکی استخوان با توکوترینول های موجود در روغن پالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان پوکی استخوان با توکوترینول های موجود در روغن پالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید