29 باور متداول که حقیقت ندارد (بخش اول)

به گزارش عینک بانوان، خود من از دکتر در تلویزیون شنیدم! با چشمای خودم دیدم. این رو یک دانشمند به من گفته. دانشمندها گفته اند... اینها همه جملاتی هستند که روزانه با آن ها سرو کار داریم. مخصوصا وقتی باوری عمومی در بین مردم رایج شد که به نظر علمی می رسد. آیا واقعا اگر سرمان را بپوشانیم سرما نمی خوریم؟ آیا کوسه ها سرطان نمی گیرند؟ آیا حواس انسان ها فقط پنج گانه است؟ آیا نان قهوه ای بهتر از نان سفید است؟ با ما در خبرنگاران همراه باشید تا 29 باور عمومی که به نظر علمی می رسند را بررسی کنیم.

29 باور متداول که حقیقت ندارد (بخش اول)

همه ما با باور حقایقی شبیه به علم بزرگ می شویم و در طول سالیان آن ها را کاملا می پذیریم. اینکه بهتر است سبزیجات را تازه مصرف کنیم، نانی که کمی هم قهوه ای باشد ارزش غذایی بیشتری دارد، ناخن و موی انسان مدتی پس از مرگ هم رشد می کند و ... . اما حقیقت چیست؟ در این مقاله برخی از این باور ها را بررسی می کنیم.

1. سبزیجات تازه بهتر از سبزیجات فریز شده هستند

تحقیقات بسیاری نشان داده اند که سبزیجات و میوه های فریز شده می توانند به اندازه حالت تازه ارزش غذایی داشته باشند. بر طبق این تحقیقات میوه و سبزیجات به محض چیده شدنشان در مزرعه یا باغ، شروع به از دست دادن مواد غذایی با ارزش می کنند و تا زمانی که به فروشگاه برسند مقدار زیادی از ارزش غذایی آن ها کم شده است. اما سبزیجات یخ زده به محض برداشت وارد فرایند فرآوری و فریز شدن می شوند در نتیجه بخش زیادی از ارزش غذایی آن ها حفظ می شود. البته این موضوع در صورتی صحیح است که فرایند فریزکردن مواد غذایی استاندارد باشد- مترجم

2. سر را بپوشانید تا گرم بمانید

معمولا والدین سر بچه هایشان غر می زنند که چرا بدون کلاه در سرما از خانه بیرون رفته اند چرا که معتقدند گرمای بدن از راه سر از دست می رود. اما دانشمندان این موضوع را یک افسانه محلی می دانند. در پژوهشی که در سال 2008 ژورنال پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر کرد، گزارش شد که فقط بین 7 تا 10 درصد حرارت بدن هر فرد از راه سرش دفع می شود. در حقیقت بدن مقدار نامساوی ای از حرارت را از همه اعضا و بخش هایش از دست می دهد از جمله دستان و انگشتان پا. این موضوع به معنای عدم پوشاندن سر نیست بلکه از ما می خواهد که ازهمه جای بدن در برابر سرما محافظت کنیم-مترجم

3. با موهای خیس از خانه بیرون نروید

هیچ رابطه ای بین بیرون رفتن در سرما با موهای خیس و بیمار شدن وجود ندارد. اگر از زیر سشوار کردن مو قبل از بیرون رفتن شانه خالی کنید به احتمال زیاد احساس سرما خواهید کرد ولی بیمار نخواهید شد. آنفولانزا و سرماخوردگی در اثر ویروس به وجود می آیند و ربطی به دمای بدن ندارند.

4. همه کربوهیدرات ها باعث افزایش وزن می شوند

باور عموم بر این است که کاهش مصرف همه انواع کربوهیدرات ها باعث کاهش وزن می شود. اما پیش از آن که کربوهیدرات ها را به طور کل از رژیم غذایی خود حذف کنید ببینید کارشناسان چه می گویند: بر طبق اظهارات که رئیس بخش غذا و ارزش غذایی دانشگاه ورمونت است، هیچ ماده اصلی در ذات کربوهیدرات ها نیست که چاق کننده باشد. کربوهیدرات های پیچیده ای که در غلات، حبوبات، میوه ها و سبزیجات وجود دارند انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند و بسیار مهم هستند. کربوهیدرات هایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کنیم انواع ساده آن ها یا انواعی است که درشکر و غذاهایی که با آرد سفید درست می شوند وجود دارد.

5. شکستن قولنج بند انگشت ها و مفاصل باعث ورم آن ها و آرتروز می شود

ممکن است همکار شما که همیشه در حال شکستن مفاصلش است روی اعصابتان باشد. اما او بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آرترز نیست. به گفته ، که دارای برد تخصصی معتبر در دارو های داخلی و روماتولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی نیوجرسی است: بر خلاف باور عمومی، درآوردن صدای بند انگشت ها و مفاصل باعث ورم آن ها و آرترز نمی شود. صدایی که زمان شکستن مفاصل می شنویم به دلیل جانشینی هوای بین مفصل یا پیوند حامی بین مفصل و تاندون است.

6. ما فقط از 10 درصد توان مغزمان استفاده می کنیم

این روزها وقتی نام یا شماره تلفنی را به یاد نمی آوریم، آرزوی داشتن قدرت بیشتر در مغزمان را می کنیم. دکتر ماری پاسینکی نورولوژیست بیمارستان عمومی ماساچوست، عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب مغز زیبا، توی زیبا(انتشارات هایپریون2010) می گوید: شما از همه مغزتان استفاده می کنید اما نه درآن واحد. وی می گوید: به مغزتان به عنوان یک رایانه قوی پر از نرم افزار برای انجام تعداد باور نکردنی ای از کار های مختلف فکر کنید. وقتی ما بر روی یک کار یا وظیفه تعیین تمرکز می کنیم، بخشی از مغز که وظیفه انجام آن کار را به عهده دارد فعال تر می شود.

7. کوه اورست بلند ترین کوه جهان است

وقتی که از کوه پایه تا قله را در نظر بگیریم (نه از سطح دریا تا قله)، کوه ماناکی واقع در هاوایی با ارتفاع 33.500 فوت معادل 10.210 متر، بلند ترین کوه جهان است. اما بیشتر ارتفاع این کوه در زیر آب قرار گرفته است.

8. انشتین در درس ریاضی مردود شد

خیلی از نسل ها وقتی در ریاضیات ضعیف هستند، با این باور که انشتین نیز در درس ریاضی مردود شده است به خود دلداری می دهند. اما باور حقیقت ندارد. انشتین نه تنها در ریاضیات بسیار خوب بود بلکه در دیفرانسیل و حساب انتگرال نیز قبل از سن 15 سالگی به استادی رسیده بود. با این وجود در 16 سالگی نتوانست وارد دانشگاه بسیار معتبر پلی تکنیک زوریخ سوئیس شود چرا که در مباحث غیر علمی ضعیف بود. مخصوصا درس زبان فرانسه!

9. اگر آدامس تان را قورت دهید 7 سال طول می کشد که هضم شود

گوارش آدامسی که پارسال در حال دوچرخه سواری در پارک قورت داده اید 7 سال طول نخواهد کشید! این گفته دکتر ریچارد دسی، متخصص گوارش فعال در کانون سلامت گوارشی و بیماری های کبد بیمارستان Mercy در بالتیمور بود. او می گوید: این فقط یک باور اشتباه عام است. بخشی از آدامس غیر قابل هضم است و مانند بقیه مواد غیرقابل هضم، به سادگی از سیستم گوارش گذشته و دفع می شود. گوارش مواد قابل هضم آدامس نیز بیشتر از غذا های دیگر طول نمی کشد. دسی اطمینان می دهد که مواد غیر قابل گوارش آدامس برای 7 سال به دستگاه گوارشی شما نمی چسبد!

10. دیوار بزرگ چین از فضا دیده می شود

امکان ندارد. به گفته کریس هدفیلد فضانورد کانادایی، فضانوردان با چشم غیر مصلح نمی توانند جزئیات هیچ بنایی را از فضا ببینند. حتی دیوار بزرگ چین (که در دوران اوجش حدود 10.000 کیلومتر طول داشته). او می گوید دیوار خیلی باریک و نازک است و توسط عوامل طبیعی همرنگش احاطه شده است

11. اسپری های ضد بوی بد بدن یا دئودورانت ها سرطان زا هستند

به دئودورانت ها تهمت ایجاد سرطان زده شده. مخصوصا سرطان پستان در بانوان. با این حال در تحقیقاتی که در سال 2002 توسط مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل صورت گرفت، هیچ ارتباطی بین استفاده از این محصولات با سرطان یافت نشد.

12. زدودن حرفه ای پلاک های روی دندان باعث شل شدن دندان ها می شود

به گفته جان کاتوزیانیس، دکتر دندان پزشک و موسس شرکت SoHo Smile در نیویورک، حقیقت دقیقا برعکس این باور است: حقیقت این است که اگر بگذارید پلاک ها بر روی دندانتان بمانند تبدیل به رسوب تارتار می شوند. نزدودن پلاک ها دندان هایتان را شل می کند. اگر کسی مدت زمان زیادی دندان هایش را توسط دندان پزشک تمیز و لکه گیری نکند، بعد از زدودن تارتار احساس خواهد کرد بین دندان هایش فاصله افتاده است و این موضوع باعث شل شدن دندان ها می شود. یا حتی در بیماری های سخت تر دندان، تارتارها هستند که دندان را نگه داشته اند و خود دندان ها شل هستند.

13. پروتئین زیاد برایتان خوب است

اگرچه بدون شک پروتئین برای بدن بسیار مهم است، مصرف بی رویه آن فشار خطرناکی به کبد و کلیه می آورد. به طور ایده آل پروتئین باید بین 10 تا 15 درصد از رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل دهد که معادل حدود 55 گرم برای مردان و 45 گرم برای زنان است. (منظور 55 گرم پروتئین خالص است نه غذای حاوی پروتئین)

14. سیاه چاله های فضایی خالی و پوک هستند

نگذارید نامش گول تان بزند. سیاه چاله های فضایی خالی نیستند بلکه پر از مقدار بسیار زیادی ماده به شدت متراکم و با چگالی بسیار زیاد هستند که حتی نور نیز نمی تواند از جاذبه آن ها فرار کند.

15. گاومیش ها با دیدن رنگ قرمز عصبانی می شوند

عصبانیت گاومیش ها هیچ ربطی به رنگ قرمز ندارد. گاومیش ها کور رنگی هستند و این حرکت مواج شنل است که ناراحت شان می کند. عجیب بود نه؟ به احتمال زیاد بسیار از ما حداقل چند باور را باور داشتیم! با عینک بانواندر بخش دوم این مقاله نیز همراه باشید. منبع: MSNمنبع: کجارو

به "29 باور متداول که حقیقت ندارد (بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "29 باور متداول که حقیقت ندارد (بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید