کتاب فروش های منفعل بازار کتاب کودک را تهدید می نمایند

به گزارش عینک بانوان، خبرنگاران، پیش از شیوع کرونا و بروز مسائل مختلف مانند ایجاد محدودیت برای مراجعه به کتاب فروشی و دسترسی به کتاب، بازار کتاب کودک به عنوان یکی از بازار های تخصصی حوزه نشر، به دلایل مختلف از جمله کمبود کتاب فروشی تخصصی و دلایل دیگر، دچار تنگنا هایی بود. با شیوع کرونا به نظر می رسید این بازار با بحران جدیدی روبرو گردد اما مرجان حجازی فر، مدیرمسئول انتشارات رازبارش معتقد است، کرونا نه تنها بازار کتاب کودک را دچار مشکل نکرده؛ بلکه موجب رشد آن نیز شده است.

کتاب فروش های منفعل بازار کتاب کودک را تهدید می نمایند

وی براساس تجربه بیش از یک سال همزیستی با کرونا، گفت: با فراوری محتوای آموزشی، سرگرمی و معرفی تازه های نشر به تقویت حضورمان در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام تمرکز کردیم که با استقبال مادران و بازنشر محتوا در صفحات مختلف در افزایش فروش نتیجه بخش بود.

حجازی فر معتقد است آنچه بیش از بحران های مختلف به بازار کتاب کودک لطمه وارد می نماید، انفعال کتاب فروش ها و مراکز پخش در معرفی و عرضه کتاب های نوآورانه در حوزه ادبیات کودک است.

کتاب کودک در شرایط فعلی بازار نشر که به دلایل مختلف از جمله کرونا، تعطیلی کتاب فروشی ها، آسیب های جدی را متحمل شده که به نظر می رسد ناشی از ضرورت حضور کودک در فضای کتاب فروشی و لمس کتاب است. به عنوان ناشر چه راهبردی را برای تداوم فعالیت نشر در این شرایط در نظر گرفته اید؟

تاثیر اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر کاهش قدرت خرید مردم و اثر افزایش قیمت مواد اولیه فراوری بر قیمت تمام شده کتاب بر بازار نشر از جمله بازار کتاب کودک تاثیر منفی گذاشت. خدمات چاپ نیز به شدت افزایش پیدا نموده است. براساس گفته یکی از ارائه دهندگان این نوع خدمات، قیمت سلیفون در مقایسه

شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت مواد اولیه فراوری بر کاهش قدرت خرید مردم اثر تاثیر منفی گذاشت اما با وجود همه این مسائل، توجه به راه حل های جدید به ویژه استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، مانع شد تا گرفتار بحران شویم

با اواخر سال 1399 دو برابر شده است. با وجود همه این مسائل، توجه به راه حل های جدید به ویژه استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، مانع شد تا گرفتار بحران شویم. حتی معتقدم شرایط از قبل بهتر شده است.

پیش از کرونا، تجربه حضور در فضای مجازی برای انتشارات راز بارش تنها به ایجاد صفحه و سایت محدود بود؛ صفحاتی که چندان به روز رسانی نمی شد. فروش هم در سطح معمولی جریان داشت، البته کتاب های با کیفیت مان نه از طرف مراکز پخش و به تبع مردم دیده نمی شد. دراین شرایط کرونا شیوع پیدا کرد و برای نجات از بحران باید راه حلی پیدا می کردیم؛ بنابراین با فراوری محتوای آموزشی، سرگرمی و معرفی تازه های نشر به تقویت حضورمان در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام تمرکز کردیم که با استقبال مادران و بازنشر محتوا ها در صفحات مختلف در افزایش فروش نتیجه بخش بود.

تهیه کتاب از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای مخاطبان بزرگسال در دسترس تعریف می گردد اما با توجه به اینکه بچه ها مهارتی برای مراجعه و ثبت سفارش کتاب از سایت های فروش کتاب ندارند، به عنوان ناشر کتاب کودک، چطور با افزایش فعالیت در فضای مجازی پیروز شدید از بحران تعطیلی و آسیب های کرونا متاثر نشوید و فروش را هم افزایش دهید؟

با همراهی افراد جوان ایده پرداز و آشنا به حوزه ادبیات کودک و فضای مجازی همچنین برپایه بیش از 10 سال تجربه فعالیت در عرصه ترویج کتابخوانی برای بچه ها، بر تعامل با مادران و قالب های متنوع فراوری محتوا در شبکه های اجتماعی تمرکز کردیم؛ همچنین براساس موضوع کتاب؛ مثلا کنار مجموعه اگر صبر کنی با موضوع حفظ محیط زیست، گلدان، خاک و بذر را پیش بینی کردیم تا کودک علاوه بر مطالعه کتاب با کشت بذر، داستان را تجربه کند. راهنمای خرید کتاب با هدف مشارکت بچه ها در انتخاب و خرید کتاب، کنار والدین از دیگر راه حل ها برای افزایش فروش است. بسیاری از خانواده ها با این شیوه خرید کتاب ارتباط برقرار کردند و تکرار مراجعه آن ها جمعی از مشتری های ثابت را ایجاد نموده است.

برگزاری کارگاه های آنلاین کتابخوانی نیز در فروش تاثیر گذاشته است. در مجموع فکر می کنم نوآوری در فراوری محتوا برای شبکه های اجتماعی، عامل مهمی در خرید کتاب کودک از سوی خانواده ها

برای نجات از بحران باید راه حلی پیدا می کردیم؛ بنابراین با فراوری محتوای آموزشی، سرگرمی و معرفی تازه های نشر به تقویت حضورمان در فضای مجازی تمرکز کردیم که با استقبال مادران و افزایش فروش همراه بود

است. توجه به فراوری محتوای جدید موجب شده تا فقط در فضای مجازی، 500 دنبال نماینده پیگیر و ثابت داشته باشیم؛ خانواده هایی که با اعتماد کامل خرید می نمایند و احتمال می دهم در آینده جزو مشارکت نماینده های کارگاه های آنلاین نشر هم باشند.

چه عواملی بازار کتاب کودک را تهدید می نماید؟

علاوه بر تعطیلی کتاب فروشی ها، فکر می کنم انفعال کتاب فروش ها بازار کتاب کودک را دچار آسیب نموده است. متاسفانه بسیاری از کتاب فروش ها نسبت به کتاب های جذاب و به اعتقاد من پُر فروش بی تفاوت عمل می نمایند؛ در حالی که با نگاه تخصصی به بازار کتاب معتقدم، اگر پدر و مادر ها برای خودشان کتاب نخرند اما برای فرزندانشان معمولا کتاب می خرند. شیوع کرونا و خانه نشینی دانش آموزان نیز، فروش کتاب کودک را افزایش داد؛ بنابراین فکر می کنم انفعال و بی توجهی کتاب فروش ها و همچنین مراکز پخش به فضای مجازی و منابع غنی این حوزه، بازار کتاب کودک را تهدید می نماید.

بین بحران کاغذ و کرونا، کدام برقیمت گذاری کتاب کودک تاثیر گذار بوده است؟

بیش از کرونا، توقف توزیع کاغذ دولتی، قیمت گذاری کتاب را متاثر نموده است. تا چند ماه پیش، کاغذ تحریر به بندی 800 هزار تومان، یا کاغذ ایندربرد از کیلویی 14 هزار تومان به کیلویی 32 تا 34 هزار تومان رسید. این قیمت ها در کلام ساده به نظر می آید اما باید به طول زمان فراوری، فروش و بازگشت سرمایه در بازار کتاب توجه کرد. بنابراین فکر می کنم، ناشران افرادی جسور و البته تفکری غیر مادی دارند.

برای ماه های آینده و تا انتها واکسیناسیون و تحقق وعده تامین کاغذ، چه راه حلی در نظر دارید تا با توجه به تجربه ای که از فعالیت در عرصه فضای مجازی کسب نموده اید، بتوانید همچنان بازار خود را حفظ کنید؟

سیاست فراوری محتوا در فضای مجازی به ویژه تارنمای انتشارات و ورود به دیگر شبکه های اجتماعی، از جمله تلگرام برای برگزاری کارگاه های آنلاین را دنبال می کنم. با توجه به اینکه موسسه فرهنگی نیز دارم تصمیم گرفته ام، بیش از گذشته به برپایی دوره های آموزشی و جشنواره های مختلف برای افزایش درآمد اقتصادی توجه کنم تا ببینیم در آینده شرایط کاغذ چگونه خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب فروش های منفعل بازار کتاب کودک را تهدید می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب فروش های منفعل بازار کتاب کودک را تهدید می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید