مجوزهای لازم برای کسب وکارهای آنلاین در سال 1400

به گزارش عینک بانوان، رپرتاژآگهی - کسب وکارهای اینترنتی در ایران رشد چشمگیری در سال های اخیر داشته اند و خرید و فروش آنلاین محبوبیت زیادی بین عموم مردم پیدا کرده است. گسترش شبکه های اجتماعی و طراحی اپلیکیشن های متعدد بستر مناسبی را برای این نوع فعالیت های تجاری به وجود آورده است. همچنین دسترسی مطلوب به اینترنت موجب تشویق کارآفرینان و فعالان اقتصادی برای ارائه هر چه بیشتر خدمات و محصولات خود در این بستر شده است. البته این اقبال گسترده باعث شده است که سودجویانی نیز در این میان به کلاهبرداری و سوءاستفاده دست بزنند و امنیت خاطر مشتریان و مخاطبان را از بین ببرند. به همین دلیل، نهادهای متولی این موضوع در ایران دست به کار شده اند و مجوزهای گوناگونی را برای راه اندازی کسب وکارهای اینترنتی به وجود آورده اند. در این مقاله، ضمن معرفی مجوزهای لازم برای کسب وکارهای آنلاین به نحوه دریافت پروانه کسب مجازی و پروانه کسب فروشگاه اینترنتی می پردازیم.

مجوزهای لازم برای کسب وکارهای آنلاین در سال 1400

انواع مجوز برای کسب وکارهای آنلاین

در حوزه کسب و کارهای اینترنتی دو دسته مجوز مورد نیاز است:

1. مجوزهای عمومی یا همان نماد اعتماد الکترونیکی.

2. مجوزهای اختصاصی یا همان مجوزهای صنفی برای کسب وکارهای آنلاین.

مجوزهای عمومی کسب وکارهای اینترنتی

این مجوزها برای تمامی کسب وکارهای آنلاین عمومیت دارند و با توجه به نوع کاربری سایت دریافت می شوند. نماد اعتماد الکترونیکی یا همان پروانه کسب وکار اینترنتی در حال حاضر مهم ترین مجوز عمومی برای فعالیت های تجاری آنلاین است. این نماد را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می کند و هدف از ارائه آن ایجاد اعتماد در میان کاربران است. مخاطبان از این طریق می توانند خرید اینترنتی مطمئنی را تجربه نمایند و حقوق مصرف نمایندگان از این طریق به رسمیت شناخته می شود. دریافت این نماد برای تمام فروشگاه های اینترنتی و سایت هایی که به ارائه خدمات آنلاین می پردازند طبق قانون الزامی است. گفتنی است که استعلام مجوز کسب وکار اینترنتی نیز از طریق همین سامانه انجام می گیرد.

مجوزهای اختصاصی کسب وکارهای اینترنتی

این مجوزها را صنف های مرتبط با محصولات یا خدمات ارائه شده صادر می نمایند. به طور مثال، برای فروش کتاب به مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای فروش فرش به مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیاز است. به طور کلی، این مجوزها باید از صنف یا اتحادیه های مرتبط با همان حوزه دریافت شوند. باید به این نکته توجه داشت که وب سایت اشخاص حقیقی و حقوقی نیاز به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب ندارند اما حسب مورد باید مجوزهای لازم را از اتحادیه یا صنفی که در آن فعالیت می نمایند دریافت نمایند.

نحوه دریافت پروانه کسب مجازی

پروانه کسب مجازی مهم ترین مجوز برای راه اندازی فروشگاه های آنلاین است. پروانه یا جواز کسب در واقع مجوزی است که صنف مربوط به هر حوزه فعالیت آن را صادر می کند. اگر در زمینه کاری شما صنف خاصی وجود ندارد، مجوز خود را باید از اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی اخذ نمایید. به عنوان مثال، کارخانه ای که در حوزه مواد غذایی فعال است، باید مجوزهای لازم برای تولید را از وزارت بهداشت بگیرد اما برای فروش آنلاین محصولات خود نیازمند دریافت پروانه کسب فروشگاه از سامانه کسب وکار اینترنتی است. باید به این نکته توجه داشت که خود سایت ها نیاز به دریافت مجوز ندارند بلکه کسب وکار آنها است که باید مجوز بگیرد. به طور کلی، فروش قانونی محصول در فضای مجازی منوط به کسب مجوز از مراجع ذی صلاح است.

ساماندهی فروشگاه های اینترنتی

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای کسب وکارهای آنلاین و به ویژه فروشگاه های اینترنتی را سایت ساماندهی محتوای فضای مجازی صادر می کند. این سامانه را مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می کند. وظیفه اصلی این سامانه، جمع آوری اطلاعات مدیران تمام سایت ها و فروشگاه های آنلاین است.

مجوز نظام صنفی رایانه ای برای کسب وکارهای آنلاین

سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور یکی دیگر از مجوزهای این حوزه را صادر می کند. تمامی موسسات و شرکت های ثبت شده که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی یا هر نوع کسب وکار آنلاینی را دارند باید مجوز رسمی این صنف را دریافت نمایند. کمپانی های تجاری پیش از آغاز مراحل طراحی، تولید، راه اندازی، توسعه، پشتیبانی، مشاوره و آموزش سیستم های نرم افزاری، شبکه های اطلاع رسانی و نظایر آنها باید به این سازمان مراجعه نمایند و درخواست جواز نمایند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز نظام صنفی رایانه ای

  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت
  • کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره
  • اساسنامه شرکت
  • آخرین رتبه بندی مجموعه در شورای عالی انفورماتیک

مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه کسب مجازی

کسب وکارهای آنلاین برای دریافت پروانه کسب ملزم به رعایت قانون تجارت الکترونیکی، قانون جرائم رایانه ای، قانون حمایت از حقوق مصرف نماینده، موادی از قانون مدنی راجع به عقد بیع، قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، قوانین پولی و بانکی و نیز ضوابط فعالیت کسب و کارهای الکترونیکی هستند. کسب وکارهای اینترنتی همچنین باید مدارک زیر را تهیه و تنظیم نمایند و آنها را در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی آپلود نمایند:

  • کارت ملی و شناسنامه برای اشخاص حقیقی و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
  • روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی
  • نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
  • ارائه گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
  • ارائه گواهی از سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر نداشتن بدهی مالیاتی
  • تاییدیه ویژگی های تخصصی کسب وکار مجازی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  • ارائه گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب وکار
  • کارت انتها خدمت یا معافیت از نظام وظیفه و یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان
  • مدرک تحصیلی مرتبط با کسب وکار یا داشتن پروانه تخصصی اشتغال و یا معرفی نامه فردی واجد شرایط که مورد تایید صنف مربوطه باشد
  • ارائه مصوبه هیئت مدیره جهت صدور پروانه کسب به نام مدیرعامل یا یکی از صاحبان امضا طبق اساسنامه

مراحل دریافت مجوز کسب وکار اینترنتی

  • راه اندازی کسب وکار مجازی بر اساس تعاریف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
  • ثبت تقاضای متقاضیان در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی
  • دریافت مجوز برای راه اندازی کسب وکار اینترنتی از صنف مرتبط
  • آپلود مدارک مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب فروشگاه مجازی

گفتنی است که کپی تمامی این مدارک بعد از ثبت نهایی در سامانه باید ظرف پانزده روز به این مرکز ارسال شوند و صدور پروانه کسب بعد از تطبیق مدارک و تایید آنها انجام می گیرد. باید یادآوری کرد که مرجع رسمی صدور مجوز کسب وکارهای اینترنتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "مجوزهای لازم برای کسب وکارهای آنلاین در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوزهای لازم برای کسب وکارهای آنلاین در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید