لاتون ؛ بلند بالای جنگل های گیلان

به گزارش عینک بانوان، خبرنگاران : در همسایگی اسپیناس و در آغوش جنگلی با درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی؛ آبشاری بلند و شاداب جای گرفته است . این آبشار یک آبشار معمولی نیست آبشارلاتون است.

لاتون ؛ بلند بالای جنگل های گیلان

به گزارش عینک بانوان ، در چهار فصل خدا خودنمایی می نماید و یکی از 30 آبشار بلند دنیا است. ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آبشار لاتون 105 متر و عرض آن پنج متر است. بعلاوه آبریز تحتانی لاتون 65 متر با پهنای 10 متر است و درمجموع ارتفاع آن به 107 متر می رسد.

لاتون از دامنه های شرق کوه اسپیناس یا اسپینه سرچشمه می گیرد و به رودخانه لوندویل که با طول 17 کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می گردد و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت می نماید و در آخر وارد دریای خزر می گردد. حجم آب این آبشار در فصول مختلف سال فرق دارد؛ ولی در تمام فصول آب دارد.

آبشار لاتون در سال 1398 به شماره ثبت ملی 645 که در لیست میراث طبیعی کشور نهاده شد.

چطور به آبشار لاتون برویم؟

قبل از هر چیز باید به سمت آستارا حرکت کنید و وارد بلوار امام رضا شوید. در 15 کیلومتری آستارا، تابلوی شهر لوندویل را می بینید. به سمت لوندویل بروید و 10 کیلومتر راه تان را ادامه بدهید تا به روستای کوته کومه برسید.البته می گردد از روستای نیارق اردبیل هم به آبشار لاتون رفت. ولی جهت اصلی از همان آستارا و لوندویل است.

خیلی ها هستند که از گیلان می خواهند به سمت آبشار حرکت نمایند. فاصله گیلان تا آبشار لاتون 160 کیلومتر است. باید وارد جاده رشت به آستارا شوید و حدودا 3 ساعت رانندگی کنید.از تهران هم 480 کیلومتر راه در پیش دارید. مسئله اصلی تازه وقتی آغاز می گردد که به لوندویل می رسید.

همانطور که قبلا گفتیم، از لوندویل تا کوته کومه 10 کیلومتر راه آسفالت هست. ولی بعدش جاده خاکی می گردد. سه راه برای ادامه جهت پیش روی شماست:

ماشین شخصی: باید یک ماشین شاسی بلند حرفه ای یا حتی آفرود داشته باشید. چون جهت سربالایی است، ماشین های معمولی خیلی آسیب می بینند.

ماشین ها و موتورهای مخصوص: یک سری ماشین و موتور آفرود اینجا هست که مسافرها را تا نزدیکی آبشار می برند. می توانید سوار آنها شوید و زودتر به مقصد برسید. البته در سرانجام باید باز هم کمی پیاده بروید. اگر می خواهید همه زیبایی های آبشار لاتون را ببینید، به فکر راه رفتن در جاده خاکی باشید.

نکته مهم: حواستان باشد در روزهای بارانی برای تماشا آبشار برنامه نریزید. چون جاده خاکی است، همه جا گِل می گردد و عملا امکان حرکت کردن نیست. حتی اگر ماشین مناسب داشته باشید هم باز اذیت می شوید.

کی به آبشار لاتون برویم؟

برترین فصل برای تماشا لاتون، بهار است. آبشار در همه روزهای سال زیباست، ولی در بهار و پاییز تماشای تر می گردد. اگر دوست دارید پرآب ترین حالت آبشار را ببینید، برای اردیبهشت برنامه ریزی کنید.اگر به چشم انداز های پاییزی و برگ های زرد و نارنجی درخت ها علاقه دارید، در آبان از آبشار لاتون تماشا کنید. البته در این فصل آبشار به میزان بهار پرآب نیست، ولی زیبایی های خاص خودش را دارد.

در تابستان هم می گردد از آبشار تماشا کرد. فقط حواستان باشد که صبح زود حرکت کنید. چون آفتاب و گرما در وسط روز اذیت تان می نماید. ساعت 6 صبح برای حرکت کردن مناسب است.در کل سفر به لوندویل و پیاده روی در جهت آبشار خیلی لذت بخش است. اگر نکته های سفر به اینجا را رعایت کنید، یکی از برترین مسافرت های عمرتان را تجربه خواهید کرد.

منبع: توریسم آنلاین

به "لاتون ؛ بلند بالای جنگل های گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاتون ؛ بلند بالای جنگل های گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید