شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر روی صنعت موبایل می گذارد؟

به گزارش عینک بانوان، شیوع بیماری کووید 19 که بیشتر با نام ویروس کرونا شناخته می شود، در حال حاضر کل جهان تحت تاثیر قرار داده است. در زمان نوشته شدن این مطلب، شمار مبتلایان به این بیماری از مرز 157 هزار نفر عبور کرده که هم اکنون کشور چین پیروز شده تا حد زیادی سرعت شیوع آن را کاهش دهد ولی ویروس کرونا در دیگر کشورها با سرعت زیادی افراد بیشتری را مبتلا می کند. کشورهای ایتالیا، ایران و کره جنوبی سه کشوری هستند که بعد از چین در مقام های بعدی مربوط به مرگ ومیر و آمار مبتلایان قرار دارند. در آمریکا هم این ویروس با سرعت زیادی در حال گسترش است و شمار قربانیان به طور فزاینده ای بیشتر می شود.

شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر روی صنعت موبایل می گذارد؟

هنوز در مورد ویروس کرونا اطلاعات زیادی در دست نداریم که به تازگی سازمان بهداشت جهانی بیماری کووید 19 را به عنوان یک پاندمی یا همه گیری جهانی اعلام کرده است. با وجود اینکه هنوز در برابر جزییات این بیماری نمی توانیم با قاطعیت زیادی اظهارنظر کنیم، ولی در این بین می توانیم به تأثیر گسترده ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، از جمله صنعت موبایل، بپردازیم.

اخلال در زنجیره تأمین

در این زمینه بدون هیچ گونه حدس می توانیم اظهارنظر کنیم. شیوع ویروس کرونا به طور جدی زنجیره تأمین گوشی های هوشمند و دیگر گجت ها را دچار مسائل اساسی کرده است. بیشتر این اختلال به کشور چین برمی شود که حجم بزرگی از گجت های جهان در این کشور تولید می شود ولی نباید نابسامانی ایجاد شده در خطوط تولید دیگر کشورها را از قلم بیندازیم. این صنعت متکی بر یک شبکه به هم پیوسته از خطوط تأمین است و اتفاقات محلی می تواند پیامدهای دور از انتظاری را داشته باشد.

مشهورترین شرکت سازنده گوشی های هوشمند، فاکس کان است که تعداد زیادی از کارخانه های خود در کشور چین را به مدت چندین هفته تعطیل کرد. این شرکت اعلام کرده که کارخانه های موردنظر فعالیت خود را دوباره آغاز کرده اند ولی معلوم نیست چه زمانی می توانند به ظرفیت کامل خود برسند. در همین رابطه می توانیم به گزارش های مربوط به تعطیلی موقت کارخانه های سامسونگ و LG Display اشاره کنیم.

با توجه به اینکه به تازگی این ویروس توانسته در کشورهای مختلفی شیوع پیدا کند، هنوز نمی توانیم با دقت زیاد در مورد تأثیر طولانی مدت بر خطوط تولید موجود در مناطق گوناگون صحبت کنیم. به عنوان مثال، شرکت های سامسونگ، ال جی و موتورولا به دلیل کمبود قطعات، تولید خود را در کارخانه های موجود در برزیل متوقف یا کاهش داده اند. این سناریو می تواند بارها و بارها تکرار شود.

شرکت تحقیقاتی Canalys پیش بینی کرده که در بهترین حالت، فروش گوشی های هوشمند در سال 2020 به میزان 4.3 درصد کاهش پیدا می کند. همچنین شرکت ها در بدترین حالت هم باید انتظار کاهش 12.6 درصدی را داشته باشند. اگر این پیش بینی ها درست از آب در بیایند، پس کمپانی ها حداقل برای کوتاه مدت باید خود را برای کاهش فروش گوشی ها آماده کنند. طبق پیش بینی Canalys، فروش گوشی ها تا سه ماهه سوم 2020 به شرایط عادی برمی شود.

در این میان، بهبود شرایط در کشور چین خبر بسیار خوبی برای کمپانی ها محسوب می شود. کره جنوبی هم که در زمینه صنعت موبایل حرف زیادی برای گفتن دارد، توانسته سرعت شیوع ویروس کرونا را تا حد زیادی کنترل کند. در حالی که هیچ تضمینی برای ادامه این تحولات مثبت وجود ندارد، چنین خبری برای صنعت موبایل خبر بسیار خوشایندی است.

آیا قیمت گوشی ها افزایش پیدا می کند؟

در حال حاضر مسائل مربوط به زنجیره تأمین بر قیمت برخی از گوشی ها تأثیر گذاشته است. طبق گزارش سایت India Today، قیمت ردمی نوت 8 به دلیل اختلال خط تولید این گوشی در بازار هند افزایش پیدا کرده است. این اتفاق در هفته ها و ماه های آینده می تواند برای گوشی های بیشتری رخ دهد.

به غیر از بحث افزایش قیمت مقطعی، باید به تاخیر برای برخی از به روزرسانی های نرم افزاری اشاره کنیم. قرار بود شیائومی در ماه فوریه اندروید 10 را برای Mi A3 ارائه کند که این عرضه به تاریخ دیگری موکول شده است. HMD Global هم خاطرنشان کرده زمان بندی مربوط به ارائه اندروید 10 برای گوشی های نوکیا تغییر پیدا می کند. سایر سازندگان هم اعلام کرده اند شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از کارکنان آن ها دورکار شوند یا اصلا کاری انجام ندهند و به همین خاطر سرعت توسعه نرم افزار تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

افزایش خروج خطوط تولید گوشی های هوشمند از چین

پس از افزایش هزینه های نیروی کار و وقوع جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا دلیل دیگری برای شرکت ها است تا اتکای خود به بخش تولید چین را مورد ارزیابی مجدد قرار بدهند. گزارش ها حاکی از آن است که برخی شرکت ها در حال حاضر برنامه هایی برای کاهش وابستگی به کارخانه های چینی دارند.

بر اساس یک گزارش جدید، گوگل برای ساخت پیکسل 4a و پیکسل 5 قصد دارد از کارخانه های ویتنامی بهره ببرد. طبق همان مقاله، گوگل از کارخانه های تایلندی برای تولید برخی از گجت های هوشمند خود استفاده خواهد کرد. ال جی هم خطوط تولید گوشی های خود را به ویتنام منتقل کرده است.

اگرچه این فرایند می تواند ادامه دار باشد، ولی انتقال کل زنجیره تأمین به خارج از چین چندان کار راحتی نخواهد بود. برای تولید هر کالا باید از هزاران قطعه مختلف استفاده کرد و انتقال کلیت خطوط تولید به معنای مهاجرت کارخانه های ساخت این قطعات است که همین موضوع مهاجرت کلی خطوط تولید را به کار بسیار سخت تری بدل می کند. اما در نهایت، شیوع ویروس کرونا فرایند مهاجرت کارخانه های ساخت گوشی های هوشمند از چین را تسریع می کند.

لغو زنجیره ای نمایشگاه ها و رویدادهای فناوری

در اواسط فوریه، به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا نمایشگاه MWC 2020 لغو شد. از بین دیگر رویدادهای مهم جهانی فناوری که لغو شده اند، به تأخیر افتاده اند یا صرفا قرار است به صورت آنلاین برگزار شوند، می توانیم به کنفرانس توسعه دهندگان بازی ها در سان فرانسیسکو، نمایشگاه اتومبیل ژنو، گوگل I/O، نمایشگاه بازی E3، مایکروسافت Build و رویداد WWDC اپل اشاره کنیم.

روزبه روز شرکت های بیشتری از کارکنان خود می خواهند سفر نکنند و از راه دور کار کنند. به عنوان مثال، کارکنان گوگل در آمریکای شاقتصادی در حال حاضر از خانه کار می کنند. در جهان پسا کرونا، شرکت های سازنده گوشی های هوشمند احتمالا تغییرات زیادی در رویکردهای بازاریابی و روابط عمومی خود اعمال می کنند. به عنوان مثال شاید شرکت ها به این نتیجه برسند که برای معرفی محصولات جدید، به صورت آنلاین این کار را انجام دهند که بسیار ارزان تر تمام می شود.

ویروس کرونا و دورکاری؛ 8 راه برای بهبود بهره وری هنگام کار در منزل

چه شرکت هایی از شیوع ویروس کرونا سود می برند؟

در حال حاضر شرکت های بزرگی مانند فیسبوک، مایکروسافت، گوگل، اپل و دیگران از کارمندان خود می خواهند که کارهای خود را از خانه انجام دهند. فارغ از اینکه چنین کاری به دلیل خیرخواهی یا مطرح کردن نام آن ها است، این موضوع می تواند استفاده از برخی نرم افزارها را افزایش دهد. گوگل به کاربران دسترسی رایگان به قابلیت های پیشرفته سرویس Hangout Meets داده که تا حداقل 1 ژوئیه رایگان می ماند و در حالت عادی افراد برای بهره گیری از این قابلیت ها باید ماهیانه 13 دلار بپردازند. مایکروسافت هم اعلام کرده کاربران می توانند 6 ماه به صورت رایگان از نرم افزار Teams بهره ببرند. چنین حرکاتی شاید افراد موردنظر را بعد از پشت سر گذاشتن بحران ویروس کرونا به مشتریان وفاداری تبدیل کند.

همچنین افرادی که در خانه می مانند، از سرویس های دلیوری آنلاین بیشتر استفاده خواهند کرد. چنین چیزی یک چالش و در عین حال فرصت برای صنعت در حال رشد تحویل کالا به منزل است. در نهایت، افرادی که در خانه کار می کنند، بعد از انجام وظایف خود نیاز به سرگرمی دارند. آن ها به دلیل حضور در خانه به راحتی می توانند از طریق تلویزیون و گوشی خود به سرویس های استریمینگ سر بزنند و همین موضوع منجر به افزایش تعداد مشترکین سرویس هایی مانند نتفلیکس، آمازون پرایم، دیزنی پلاس، اپل تی وی پلاس و غیره می شود.

طی دوران قرنطینه هم به احتمال زیاد آمار فروش بازی های ویدیویی مربوط به موبایل، کامپیوتر و کنسول افزایش پیدا می کند. جالب اینجاست که این بحران درست زمانی رخ داده که خدمات استریمینگ بازی مانند گوگل Stadia، مایکروسافت xCloud و انویدیا Geforce Now مشغول بهبود خدمات خود هستند. قبل از شیوع این بیماری، در مورد محبوبیت چنین سرویس هایی شک و تردید زیادی وجود داشت. این احتمال وجود دارد که با خانه ماندن اجباری میلیون ها کاربر، سرویس های موردنظر هم محبوبیت بیشتری کسب کنند.

بدترین حالت: رکود اقتصاد جهانی

اما در نهایت، این شیوع گسترده می تواند رکود گسترده اقتصاد جهانی را به دنبال داشته باشد. در حال حاضر در مورد تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا نمی توانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم. اگر در فصل بهار، کشورهای مختلف بتوانند جلوی اشاعه این ویروس را بگیرند، پس در نهایت تاثیرات آن بر صنایع مختلف چندان گسترده نخواهد بود.

اگر شیوع این بیماری در فصل بهار و تابستان ادامه داشته باشد یا در فصل پاییز با تمام قوا برشود، تأثیر اقتصادی آن می تواند بسیار بیشتر و گسترده تر باشد. هم اکنون شاهد اختلال گسترده در صنعت سفر هستیم و برخی از خطوط هوایی پروازهای خود را تا 20 درصد کاهش داده اند.

مشکل این است که اقتصاد جهانی در موقعیتی نیست که شوک های بزرگ را جذب کند. بخشی از این موضوع به جنگ تجاری گسترده بین آمریکا و چین برمی شود که قیمت بسیاری از محصولات را افزایش داده است. اقتصاد بیشتر اروپا حتی پیش از شیوع ویروس کرونا دچار رکود اقتصادی شده بود. در ایالات متحده هم مردم این کشور از رشد بی سابقه اقتصاد بسیار شاد بودند که بالاخره دیر یا زود به پایان می رسید.

با توجه به اهمیت زیاد آمریکا در اقتصاد جهانی، تعطیلی های گسترده در این کشور شرایط اقتصادی دیگر کشورها را هم تحت تأثیر قرار می دهد. همین موضوع مثلا می تواند منجر به کاهش تقاضا برای گوشی های هوشمند شود و شاید شرکت های سازنده موردنظر برخی از خطوط تولید خود را تعطیل کنند و هزاران نفر اخراج شوند.

این بحران در زمانی پدید آمده که چندین کمپانی مشغول تلاش برای به ارمغان آوردن فناوری 5G برای گوشی ها و شبکه های بی سیم هستند که چنین تلاشی به بودجه هنگفتی نیاز دارد. قطعا رکود اقتصادی شدید، بدترین سناریو مربوط به تأثیر شیوع کرونا بر صنعت موبایل است. از آنجایی که متخصصین می گویند در بهترین حالت توسعه واکسن ویروس کرونا حدود 1 سال زمان می برد، پس تا آن زمان باید انتظار اتفاقات گوناگونی را داشته باشیم.

در نهایت، معلوم نیست که آیا این پیش بینی ها تحقق پیدا می کنند یا نه. امیدواریم که هرچه زودتر شیوع این ویروس تحت کنترل قرار بگیرد و تا اطلاع ثانوی بهتر است توصیه های بهداشتی را بسیار جدی بگیرید.

شیوع ویروس کرونا آزمون مهمی برای صنعت تکنولوژی چین است

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر روی صنعت موبایل می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر روی صنعت موبایل می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید