سرشماری به روش سنتی 900 میلیارد تومان هزینه داشت

به گزارش عینک بانوان، رئیس مرکز آمار گفت: اجرای سرشماری به روش نو ثبتی مبنا، موجب کاهش هزینه ها و ارتقای کارایی و بهره وری در نظام آماری می گردد.

سرشماری به روش سنتی 900 میلیارد تومان هزینه داشت

آقای جواد حسین زاده گفت: سرشماری ثبتی مبنا نوعی سرشماری است که در آن، اطلاعات مربوط به واحد های آماری (افراد یا واحد های مسکونی) به جای مراجعه حضوری به آن ها و انجام عملیات میدانی، بر اساس ثبت های آماری حاصل می گردد.

او می گوید، در سرشماری ثبتی مبنا، مراجعات مکرر مأموران آمارگیر به افراد و خانوار ها مورد احتیاج نخواهد بود و با استفاده از ریزداده های اداری، نرخ بی پاسخی سوالات کاهش یافته و دقت آمار های ارائه شده افزایش می یابد. در واقع سرشماری ثبتی مبنا یک تصویر لحظه ای از جمعیت نیست و دارای پویایی است که اطلاعات آن همیشه در طول زمان بروزرسانی شده و هیچ گاه کهنه نمی گردد.

به گفته رئیس مرکز ملی آمار، تا به امروز سرشماری ها با شیوه سنتی یعنی مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسشنامه بر اساس اظهار جوابگو انجام می شد که پیچیده و هزینه بر بود. در این روش، یک تصویر لحظه ای از جمعیت کشور به دست می آید؛ اما با افزایش جمعیت کشور ها، تقاضا های آماریِ کاربران و سیاستگذاران در مورد اطلاعات آماری بیشتر و دقیق تر و در فواصل زمانی کمتر به ویژه در چارچوب نظام های مدرن، از یک سو و از سوی دیگر سنگین بودن و مسائل اجرای سرشماری ها به روش سنتی، کشور ها به سمت روش های بهینه تر انجام سرشماری پیش می فرایند.

آقای حسین زاده گفت: از جمله مزایای اجرای سرشماری به روش ثبتی مبنا، کاهش هزینه ها، ارتقای کارایی و بهره وری، ارتقای دقت و کیفیت اطلاعات، توسعه دولت الکترونیک و یکپارچه سازی و اعمال استاندارد ها بر روی داده ها و اطلاعات در گردش بین دستگاه های اجرایی، توسعه خدمات الکترونیک، در نظام آماری است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، هماهنگی بین دستگاه های تولیدکننده آمار جمعیت، با اجرای سرشماری به روش ثبتی مبنا و بهره گیری از نتایج آن موجب می گردد تا آمار های گوناگونی که در حوزه جمعیت از منابع مختلف ثبتی و سرشماری ها ارائه می گردد، از هماهنگی و انطباق بیشتر برخوردار شده و بعضی ناهماهنگی های موجود در شاخص ها و نماگر های کلان جمعیتی رفع گردد.

برآورد های به عمل آمده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد، در صورت اجرای سرشماری سال 1400، هزینه اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سنتی، بالغ بر 900 میلیارد تومان خواهد بود که انجام سرشماری های ثبتی مبنا سبب کاهش این هزینه ها خواهد شد.

عینک بانوان مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سرشماری به روش سنتی 900 میلیارد تومان هزینه داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرشماری به روش سنتی 900 میلیارد تومان هزینه داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید