خواص نارنج برای سلامت بدن

به گزارش عینک بانوان، خوردن نارنج برای چه بیمارانی مضر است؟

نارنج گیاهی با خواص بی نظیر است که می توان از پوست، برگ، گل، میوه و آب میوه آن در موارد مختلف استفاده کرد.

خواص نارنج برای سلامت بدن پوست نارنج فواید زیادی برای پوست دارد، اما به جای آن بهتر است از روغن نارنج بهره ببرید. براساس تحقیقات، استفاده از روغن نارنج که از پوست نارنج تهیه می گردد برای ازبین بردن التهابات پوستی ناشی از قارچ بسیار مناسب است. می توانید برای درمان التهابات قارچی پوست روغن خالص یا خود ِ نارنج را یک بار در روز به مدت یک تا سه هفته روی پوست خود بمالید.

جالب است بدانید پوست نارنج نه تنها برای بهبود اشتها، که برای کاهش وزن هم مفید است. بعلاوه از میوه و پوست این گیاه می توان برای درمان ناراحتی معده، گرفتگی بینی و سندرم خستگی مزمن (CSF) استفاده کرد.

از گل و روغن نارنج می توان برای درمان اختلالات رودی- معدوی (GI) مانند زخم های روده، یبوست، اسهال، افتادگی مقعد و گازهای روده استفاده کرد. بعلاوه گل و پوست نارنج برای تنظیم چربی خون، پایین آوردن قند خون در افراد مبتلا به دیابت و تحریک گردش خون، تصفیه خون، رفع کردن اختالات کبد و کیسه صفرا، مسائل کلیه و مثانه و بعلاوه به عنوان آرام بخش برای اختلالات خواب استفاده می گردد.

بعضی افراد از گل و روغن نارنج برای درمان ضعف عمومی بدن، کم خونی، پاک سازی پوست، ریزش مو، سرطان، سرمازدگی و به عنوان نیروبخش استفاده می نمایند.

برای رفع کردن ورم و التهاب پلک، پوشش اطراف چشم و هم شبکیه چشم می توان پوست نارنج را روی پوست این نواحی قرار داد. بعلاوه از پوست نارنج برای درمان خون ریزی شبکیه، خستگی همراه با سرماخوردگی، سردرد، درد عصبی، درد ماهیچه، درد مفصلی، کبودی، ورم رگ (phlebitis) و زخم بستر استفاده می گردد.

می توانید روغن نارنج را روی پوست خود بمالید و از آن برای درمان التهابات قارچی پوست مانند عفونت قارچی، عفونت لای انگشتان پا و خارش کشاله ران بهره ببرید.

در رایحه درمانی (aromatherapy) می توانید روغن نارنج را روی پوست تان مالش بدهید. علاوه برآن می توانید آن را به عنوان مسکن استنشاق کنید.

در صنایع غذایی از روغن نارنج به عنوان طعم دهنده استفاده می نمایند. از میوه نارنج برای تهیه مارمالاد و نوشیدنی استفاده می گردد. ازآنجایی که نارنج طعم ترش و تلخی دارد، برای خوردن زیاد مناسب نیست، اما در کشورهایی مانند ایران و مکزیک برای مصارف خوراکی هم استفاده می گردد. پوست خشک شده نارنج هم به عنوان چاشنی طرف داران خاص خود را دارد.

در طب آسیایی از نارنج نارس و خشک شده برای درمان اولیه اختلالات گوارشی استفاده می گردد. از سال 2004 که مصرف گیاه اِفِدرا به دلیل اثرات جانبی اش در محصولات مختلف ممنوع شد، نارنج جای آن را گرفت. نارنج و کافئین از ترکیبات رایج در محصولات مربوط به کاهش وزن و بدن سازی است که می تواند سبب فشار خون بالا و افزایش ضربان قلب در افراد سالم دارای فشار خون طبیعی گردد. بااین حال هیچ مدارکی وجود ندارد که ثابت کند نارنج نسبت به گیاه اِفِدرا ایمن تر است.

اتحادیه ملی ورزش دانشگاهی (NCAA) نارنج (سینفرین) را به عنوان محصولی ممنوع درنظر گرفته است.

اگر دارویی مصرف می کنید، حتما قبل از استفاده از نارنج با پزشک خود صحبت کنید. زیرا نارنج با بسیاری از داروها تداخل دارویی ایجاد می نماید.

نارنج و درمان بیماریاز نارنج می توان برای درمان بیماری های مختلفی استفاده کرد؛ اما هنوز مدارکی که 100٪ اثر درمانی آن را اثبات کند وجود ندارد. تعدادی از بیماری هایی که با استفاده از نارنج درمان می شوند، در زیر آورده شده است.

1. دیابت
تحقیقاتی که در سال های اخیر صورت گرفته، نشان می دهد که مصرف دَمنوشی از برگ های گیاه گلِ مارِ هندی و میوه نارنج به مدت 4 ماه، می تواند سطح قند خون در افراد دیابتی را کاهش دهد.

2. سوءهاضمهبراساس تحقیقاتی که در سال های اخیر صورت گرفته، مصرف محصولات خاصی مانند ترکیب نارنج با سایر موادغذایی برای3 بار در روز به مدت 4 هفته، می تواند سوءهاضمه را کاهش دهد.

3. کاهش وزننتایج تحقیقات درمورد اثر نارنج روی وزن متناقض است. براساس بعضی از تحقیقات، ترکیب نارنج، کافئین و گلِ راعی زمانی که با رژیم کم کالری و ورزش همراه باشد، می تواند سبب کاهش وزن گردد. مصرف ترکیبی خاص (با سوخت وساز و مواد مغذی زیاد) شامل نارنج، تمشک، کافئین، فلفل قرمز، سیر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل هندی و کروم همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش، به مدت 8 هفته، به تناسب اندام و توانمندی بدن یاری می نماید.

بااین حال مطالعات دیگری نشان می دهد که ترکیب نارنج با چند ماده دیگر نمی تواند به کاهش وزن افراد یاری کند.

4. اضطراب قبل از جراحیبراساس بعضی از مطالعات مصرف نارنج، 2 ساعت قبل از جراحی می تواند به کاهش اضطراب یاری کند.

مصرف نارنج در درمان بیماری های دیگری مانند گرفتگی بینی، آلرژی، درمان گاز روده، سرطان، ناراحتی معده و روده، زخم های روده، تنظیم کلسترول، سندرم خستگی مزمن (CFS)، مسائل کبد و کیسه صفرا، تحریک قلب و گردش خون، وَرَم چشم، سرماخوردگی، سردرد، درد عصبی و ماهیچه، کبودی، تحریک اشتها، مسائل خفیف در خواب و سایر بیماری ها هم مؤثر است.

نارنج چگونه عمل می نماید؟نارنج مواد شیمیایی زیادی دارد که روی دستگاه عصبی تأثیر می گذارد. غلظت و تأثیر این مواد شیمیایی می تواند بسته به بخش مصرفی گیاه و روشی که برای آماده سازی آن استفاده می گردد، تغییر کند. این مواد شیمیایی می تواند رگ های خونی را تنگ کند، فشار خون را افزایش دهد و ضربان قلب را سریع تر کند.

آیا جای نگرانی وجود دارد؟به نظر مصرف نارنج در غذا برای بچه ها و بزرگ سالان مسئله ای ایجاد نمی نماید. احتمالا استفاده از روغن نارنج برای پوست یا برای استنشاق در رایحه درمانی ایرادی ندارد.

اما مصرف نارنج در مکمل ها برای مصارف پزشکی مانند کاهش وزن چندان ایمن نیست. بعلاوه مصرف نارنج همراه با مواد محرکی مانند کافئین یا گیاهان دارای کافئین خطر فشار خون بالا، غَش، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض را افزایش می دهد.

براساس بعضی گزارش ها، نارنج در بعضی افراد سبب سردرد مانند میگرن و سردرد های خوشه ای می گردد.

مصرف نارنج حساسیت پوست را در برابر نور خورشید افزایش می دهد. اگر نارنج مصرف می کنید، بهتر است در محیط بیرون از کِرِم ضدآفتاب بهره ببرید؛ به خصوص اگر پوست تان روشن است.

هشدارها

1. بارداری و شیردهی
مصرف غذایی نارنج در دوران بارداری مسئله ای ایجاد نمی نماید بااین حال اگر به عنوان دارو مصرف گردد ممکن است مشکل ساز باشد. اثر نارنج در شیردهی نوزادان شناخته شده نیست، اما برای اطمینان از نارنج در دوارن بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

2. دیابتبراساس بعضی مدارک، مصرف نارنج در اندازه قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو اختلال ایجاد می نماید. در این مواقع در مصرف نارنج احتیاط کنید و سطح قند خون تان را به طور پیوسته کنترل کنید.

3. افزایش فشار خونبراساس بعضی مطالعات، مصرف نارنج به خصوص اگر با کافئین ترکیب گردد می تواند فشار خون را در افراد سالم افزایش دهد. اما در بعضی از مطالعات هیچ علائمی از افزایش فشار خون تعیین نشد. درمورد تأثیر نارنج در افرادی که مستعد فشار خون بالا هستند مطالعه جدیدی وجود ندارد. بااین حال اگر فشار خون تان بالا است، خطر نکنید و از مصرف نارنج به خصوص همراه با مواد تحریک نماینده ای مثل کافئین خودداری کنید.

4. آبِ سیاه (Glaucoma)آب سیاه اصطلاحی برای توصیف گروهی از اختلالات چشمی با دلیل های متفاوت ولی اثری بالینی و مشترک بر روی چشم. مصرف نارنج می تواند گلوسمی را بدتر کند. اگر به این بیماری مبتلا هستید از مصرف نارنج خودداری کنید.

5. بیماری قلبیمصرف نارنج با کافئین و سایر مواد تحریک نماینده می تواند خطر عوارض جانبی در افراد مبتلا به سندرم کیوتی (QT) را افزایش دهد (محققان نام این بیماری را بعد از تهیه الگوهای امواج قلبی با الکتروکاردیوگرافی انتخاب کردند).

6. ضربان قلب نامنظم (آریتمی قلبی)براساس مطالعات، مصرف نارنج به خصوص اگر با موادی مثل کافئین ترکیب گردد می تواند ضربان قلب را در افراد سالم افزایش دهد. سایر مطالعات هیچ تأثیری را نشان نمی دهد. بااین حال مطالعه ای دررابطه با تأثیر نارنج در افراد مبتلا به بی نظمی قلبی موجود نیست. اگر بی نظمی ضربان قلب دارید از مصرف نارنج به ویژه با مواد محرک خودداری کنید.

7. جراحینارنج مثل محرک عمل می نماید، بنابراین می تواند با افزایش ضربان قلب و فشار خون، در جراحی اختلال ایجاد کند.

8. تداخل با داروهای ضدافسردگینارنج حاوی مواد شیمیایی است که بدن را تحریک می نماید. بعضی از داروهای ضدافسردگی این مواد شیمیایی را افزایش می دهد. مصرف نارنج با این مواد می تواند عوارضی مثل ضربان قلب، فشار خون بالا، تشنج، عصبانیت و مانند آنها را به همراه داشته باشد.

از داروهای ضدافسردگی می توان به فنلزیل (ناردیل)، ترانیل سیپرامین (پارنات) اشاره نمود.

نکته بسیار مهم: برای مصرف همه ترکیب هایی که در زیر می خوانید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

میدوزولام (داروی بیهوشی)
بدن برای خلاص شدن از میدوزولام، آن را تجزیه می نماید. مصرف نارنج سرعت ازبین بردن میدوزولام را کاهش می دهد. به همین خاطر مصرف نارنج به همراه میدوزولام می تواند سبب افزایش عوارض جانبی ناشی از میدوزولام گردد.

کافئین (اِکسدرین، آناسین، ووارین)نارنج و کافئین هر دو از مواد تحریک نماینده هستند. مصرف هم زمان این دو ماده فشار خون را افزایش می دهد و ضربان قلب را بالا می برد. این اتفاق می تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر گردد.

دکسترومتورفان (روبیتوسین)بدن برای رهایی از دکسترومتورفان آن را تجزیه می نماید. مصرف نارنج با این دارو می تواند سرعت تجریه آن را کاهش دهد و سبب ایجاد عوارض جانبی گردد.

فلودیپین (پلندیل)فلودیپین برای فشار خون پایین استفاده می گردد. بدن برای رهایی از فلودیپین آن را تجزیه می نماید. مصرف نارنج می تواند سرعت تجزیه را کم کند و اثرات جانبی فیلودیپین را افزایش دهد.

ایندیناویر (کریکسی وان)ایندیناویر برای درمان بیماری هایی مثل ایدز یا اچ آی وی (HIV) استفاده می گردد. این دارو در بدن تجزیه می گردد. مصرف نارنج سرعت تجزیه این دارو را کاهش می دهد. مصرف هم زمان نارنج و ایندیناویر می تواند اثرات جانبی این دارو را بیشتر کند.

9. داروهایی که در کبد تغییر می یابندبعضی دارو ها درون کبد تجزیه می شوند تا از بدن دفع شوند. مصرف نارنج می تواند در سرعت تجزیه این داروها به وسیله کبد تأثیر بگذارد و اندازه تأثیر و اثرات جانبی دارو در بدن را بیشتر کند. درصورتی که از این دسته داروها استفاده می کنید، برای مصرف نارنج با پزشک خود مشورت کنید.

ازجمله این داروها می توان به لواستاتین (مواکور)، کتوکنازول (همورال)، ایتراکونازول (اسپورانوکس)، فکسوفنادین (آلگرا)، تریزولام (هالکوئین) اشاره نمود.

10. داروهای مرتبط با دیابتبرای مصرف این ترکیب با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است نارنج قندخون را پایین بیاورد. داروهای ضددیابت هم برای کاهش قندخون مصرف می شوند. مصرف هم زمان این دو ماده غذایی می تواند قند خون را به شدت کاهش دهد. در این زمان مرتب قندخون را چک کنید. شاید لازم باشد که اندازه داروهای مصرفی خود را تغییر دهید.

از میان داروهای مرتب با دیابت می توان به گِلی مپرید (آماریل)، گِلی بن کرامید (میکروناز)، انسولین، متفورمین، پیوگِلی تازون (اکتوز)، روزی گِلی تازون (آوادیا) اشاره نمود.

11. داروهای مرتبط با بی نظمی قلبینارنج می تواند ضربان قلب را بیشتر کند. مصرف هم زمان نارنج و بعضی از داروها می تواند عوارض جانبی جدی مانند بی نظمی ضربان قلب را به همراه داشته باشد.

ازجمله داروهایی که سبب بی نظمی در ضربان قلب می گردد می توان به آمیودارون (کاردارون)، دیوپرامید (نارپاس)، دوفیتیلید (تیکوسین)، ایبوتیلید (کارورت)، پروکاین آمید (پرونستیل)، کوئی نیدین، سوتالول (بتاپک)، تیوریدازین (ملاری) اشاره نمود.

12. داروهای محرکداروهای محرک سرعت عمل دستگاه عصبی را بیشتر می نماید. درنتیجه فرد حالت وحشت زده دارد و ضربان قلبش افزایش می یابد. نارنج هم می تواند سرعت عمل دستگاه عصبی را بیشتر کند. مصرف هم زمان نارنج و این دسته از داروها می تواند مسائل جدی مثل افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون را به همراه داشته باشد. از مصرف هم زمان این مواد با هم خودداری کنید.

از این داروها می توان دی اتیل پروپیون(تیونات)، اپی نفرین، فنترمین (لونامین)، سودواِفِدرین (سودافید) را نام برد.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "خواص نارنج برای سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص نارنج برای سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید