فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری سامسونگ از هفته آینده شروع می گردد

به گزارش عینک بانوان، سامسونگ در نظر دارد هفته آینده تراشه های 3 نانومتری خود را با فناوری نو چینش ترانزیستور با نام GAA به فراوری انبوه برساند.

فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری سامسونگ از هفته آینده شروع می گردد

در حال حاضر فقط دو شرکت وجود دارند که می توانند تراشه هایی با تازهترین فناوری روز دنیا فراوری نمایند؛ سامسونگ و TSMC که البته در عملکرد این دو شرکت هم از لحاظ کیفیت، تفاوت محسوسی وجود دارد. وظیفه این دو شرکت این است که تراشه هایی را که به وسیله سایر شرکت ها نظیر اینتل، AMD، اپل، مدیاتک، کوالکام و… طراحی می شوند را فراوری نمایند. هر دو شرکت هم در حال حاضر روی فناوری ساخت 3 نانومتری در حال کار هستند. همانطور که احتمالا هم می دانید، هرچه فناوری ساخت تراشه ای کوچک تر باشد، تعداد ترانزیستورها و قدرت پردازشی یک پردازنده بیشتر و توان مصرفی آن هم کمتر خواهد شد.

طبق قانون مور، هر دو سال یک بار باید تعداد ترانزیستورها دو برابر نسل قبل گردد که این روزها گاهی اوقات به علت محدودیت های فیزیکی، شاهد رعایت نشدن آن هستیم. اما با این حال شرکت ها کوشش می نمایند به این میزان دست پیدا نمایند تا بتوانند تراشه های بسیار قدرتمندی را فراوری و روانه بازار نمایند.

سامسونگ و TSMC در کوشش هستند تا هرچه زودتر، به فناوری ساخت 3 نانومتری تراشه ها دست پیدا نمایند. البته به شکلی کاملا بهینه و پایدار. اگرچه TSMC در حال حاضر پیشرفته ترین فناوری ها را برای ساخت تراشه در اختیار دارد و عملکرد آن هم در این زمینه عالی است، اما به نظر می رسد سامسونگ قرار است شرکت تایوانی را در دست یابی به فناوری تازه شکست دهد. ظاهرا سامسونگ تراشه های 3 نانومتری خود را از هفته آینده به فراوری انبوه می رساند اما TSMC میخواهد اواخر سال جاری این کار را انجام دهد. حال باید دید آیا این فاصله باعث می گردد شرکت ها سفارشات خود را به سامسونگ ارسال نمایند یا خیر.

بعلاوه به نظر می رسد سامسونگ می خواهد از فناوری ساخت تازه GAA در تعبیه ترانزیستورها روی تراشه استفاده کند. از این طریق، جریان به وسیله گیت هایی که از هر چهار طرف با ترانزیستورها در تماس هستند، کنترل می گردد. این در حالی است که TSMC همچنان از فناوری ساخت FinFET که در زمان تراشه های 22 نانومتری معرفی شده بود استفاده می نماید. به نظر می رسد شرکت تایوانی در سال 2026 و برای ساخت تراشه های 2 نانومتری خود از فناوری ساخت GAA استفاده می نماید. البته عملکرد TSMC در فراوری تراشه هایی کم مصرف و قدرتمند آنقدر خوب هست که عدم استفاده از فناوری ساخت تازه تا حد زیادی جبران می گردد.

فناوری GAA که سامسونگ قرار است برای ساخت پردازنده هایش استفاده کند، Multi-Bridge Channel Field Effect Transistor (به اختصار MBCFET) نام دارد که در واقع می توان آن را تازهترین فناوری ساخت تراشه تا به امروز به حساب آورد. شما بعلاوه می توانید ویدیویی مربوط به این فناوری را هم در زیر مشاهده کنید.

به گزارش یک پایگاه خبری معتبر کره ای، ظاهرا استفاده از فناوری GAA باعث می گردد فضای اطراف تراشه تا 45٪ کاهش پیدا کند. در نتیجه این کاهش میزان، قدرت پردازشی تا 30٪ و مصرف انرژی هم تا 50٪ کاهش پیدا می نماید. هرچند در این بین یک مشکل وجود دارد. بازده فراوری تراشه های 3 نانومتری سامسونگ بسیار کم و نگران نماینده بوده است. طبق آخرین گزارشات، بازده فراوری تراشه های 3 نانومتری شرکت کره ای فقط 10 الی 20٪ بود چون تراشه های برش خرده کیفیت لازم را نداشتند.

البته بازده فراوری تراشه های 4 نانومتری سامسونگ هم فقط 35٪ بود و همین موضوع هم سبب نارضاتی کوالکام شد تا شرکت آمریکایی، فراوری اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 را به TSMC بسپارد. هرچند اگر شرکت کره ای می خواهد هفته آینده، تراشه های 3 نانومتری خود را به فراوری انبوه برساند، این یعنی توانسته به یک میزان خوبی از بازده برسد.

به گزارش دیجی تایمز، ظاهرا شرکت های بزرگی نظیر AMD، اپل، Broadcom، اینتل، مدیاتک، انویدیا و کوالکام، سامسونگ را فراموش نموده و سفارشات خود را برای فراوری تراشه های 3 نانومتری به TSMC داده اند. حال شاید بخشی از میزان فراوری را سامسونگ بر عهده بگیرد ولی متأسفانه فعلا نمی توانیم در این رابطه به صورت قطعی صحبت کنیم.

بعلاوه به نظر می رسد به زودی، یک شرکت دیگر هم قرار است به سامسونگ و TSMC اضافه گردد و آن هم اینتل است. شرکتی که سال های سال به عنوان بهترین فراورینماینده تراشه در دنیا فعالیت می کرد و حالا هم طبق گفته مدیرعاملش یعنی پت گسلینگر، میخواهد تا سال 2025، سامسونگ و TSMC را از میان بردارد.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری سامسونگ از هفته آینده شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری سامسونگ از هفته آینده شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید