با مالیات سلبریتی ها چند کولبر را می توان شاغل کرد؟ ، 3000 کلاس درس و 1000 تخت بیمارستانی در انتظار قانون!

به گزارش عینک بانوان، اگر متوسط میزان مالیات بر درآمد هنرمندان را سالیانه 913٬600٬000٬000 تومان در نظر بگیریم با این میزان درآمد می توان در هرسال بیش از 3000 کلاس درس و بیش از 1000 تخت بیمارستانی احداث کرد!

با مالیات سلبریتی ها چند کولبر را می توان شاغل کرد؟ ، 3000 کلاس درس و 1000 تخت بیمارستانی در انتظار قانون!

گروه اجتماعی عینک بانوان - محدثه لک؛ میزان درآمد سالانه بعضی خوانندگان کشور معادل درآمد ماهانه مجموع بیش از هزار و چهارصد کارمند و دستمزد بعضی بازیگران و هنرپیشه های مطرح، معادل درآمد 364 کارمند است، به عبارت دیگر درآمد سالیانه یک خواننده تقریباً معادل درآمد 103 سال یک کارمند و درآمد سالیانه بعضی هنرپیشگان معادل 33 سال کار یک کارمند مشمول اقتصادیات با حداقل درآمد ماهانه دو میلیون و هفت صد و پنجاه هزار تومان است.

اهمیت این موضوع زمانی معین می گردد که طبق قانون خوانندگان، بازیگران و اقشار فرهنگی معاف از اقتصادیات و کارگران و کارمندان با درآمد بیش از 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه موظف به پرداخت اقتصادیات هستند و به موجب این اقتصادیات 10 درصد از حقوقشان کسر می گردد.

طبق گفته مسئولین هزینه ساخت هر کلاسِ درس حدود 300 میلیون تومان است؛ هم چنین احداث هر تخت بیمارستان 700 میلیون تومان هزینه به دنبال دارد. حال اگر متوسط میزان اقتصادیات بر درآمد هنرمندان را سالیانه 913٬600٬000٬000 تومان در نظر بگیریم با این میزان درآمد می توان در هرسال بیش از 3000 کلاس درس و بیش از 1000 تخت بیمارستانی احداث کرد!

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

با اقتصادیات سلبریتی ها چند کولبر را می گردد شاغل کرد؟

اگر تصور کنیم این مدارس و تخت های بیمارستانی سالیانه در مناطق محروم با پرداخت اقتصادیات های حاصل از درآمد هنرمندان احداث می شد اکنون مشکل کمبود امکانات آموزشی و درمانی در این مناطق به طور چشمگیری کاهش پیدا می کرد.

هم چنین طبق نظر کارشناسانِ اقتصادی میانگین هزینه ایجاد هر شغل حدود 60 میلیون تومان است، با فرض اینکه درآمد حاصله از این اقتصادیات در این زمینه اختصاص یابد، در هرسال می توان بیش از 15000 شغل ایجاد کرد!

این قانون تا جایی به مذاق هنرمندان خوش آمده است که معافیت اقتصادیاتی را تحت هر شرایطی حق همیشگی خود می دانند و مطرح کردن حذف یا اصلاح قانون معافیت اقتصادیاتی هر بار با مخالفت شدید آن ها روبه رو می گردد تا جایی که طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص می گوید: هر بار که بحث دریافت اقتصادیات از هنرپیشه ها و خواننده ها می گردد، بلوا به پا می نمایند!

میزان دستمزد بازیگران مشهور سینمای ایران همواره در هاله ای از ابهام بوده است و مبالغ دستمزد ها هیچ گاه از سوی خودشان و یا هیچ ارگان و رسانه ای افشا نشد؛ درحالی که در دیگر کشور ها شفافیت اقتصادی در صنعت سینما به ویژه در خصوص دستمزد های بازیگران و سوپراستار ها وجود دارد؛ برای مثال در هالیوود میزان دستمزد بازیگران در هر یک از فیلم هایی که بازی می نمایند به صورت رسمی و به وسیله کمپانی های سرمایه گذار و رسانه های معتبر اعلام می گردد.

علیرغم عدم شفافیت این موضوع برآورد هایی راجع به حقوق دریافتی هنرمندان اجرا شده است. روزنامه فرهیختگان در گزارشی، میزان متوسط دستمزد بعضی از بازیگران ایرانی برای هر فیلم را از دویست میلیون تا یک میلیارد تومان گفت.

ازجمله این بازیگران می توان پیمان معادی، نوید محمدزاده و مهران مدیری با دستمزد یک میلیارد تومان، حمید فرخ نژاد و محمدرضا گلزار 800 میلیون، جواد عزتی 600 میلیون، مهناز افشار و لیلا حاتمی بین 500 تا 700 میلیون تومان و ترانه علیدوستی با متوسط دستمزد 250 میلیون تومان را نام برد.

دستمزد های نجومی سلبریتی ها و معافیت اقتصادیاتی آن ها زمانی عجیب تر به نظر می رسد که هنرمندان درآمد های جانبی دیگری نیز از حضور در جشن ها، مراسم ها، افتتاحیه ها، حتی شرکت در جشن های تلویزیونی و برنامه های اینترنتی یا تبلیغ کالا و خدمات در فضای مجازی دارند که برای آن ها نیز اقتصادیات پرداخت نمی نمایند.

به عنوان مثال بعضی از هنرپیشه ها برای حضور در مراسم افتتاحیه رونمایی از جواهرآلات برندی خاص، مبلغی بالغ بر 50 میلیون تومان دریافت می نمایند یا عجیب تر از آن برای حضور در برنامه ها و مصاحبه های تلویزیونی که باعث شهرت بیشتر آن ها می گردد حداقل یک سکه بهار آزادی یا هزینه معادل آن را باید دریافت نمایند!

علاوه بر سینما در حوزه موسیقی نیز درآمد های نجومی مطرح است. درآمد هایی که بخش عمده آن به جیب تهیه نماینده و خواننده می رود.

برای رسیدن به یک تخمین درست از دستمزد خوانندگان باید به درآمد ها و هزینه های برپایی یک کنسرت مراجعه کرد. با آنالیز قیمت بلیت کنسرت های خوانندگان مطرح کشور می توان قیمت بلیت کنسرت ها را بسته به جای جایگاه و سالن میزبان از 40 تا 140 هزار تومان تخمین زد. اگر قیمت میانگین بلیت ها را 90 هزار تومان در نظر بگیریم به عنوان مثال برپایی یک سانس کنسرت در مرکز همایش های برج میلاد با یک هزار و هفت صد نفر ظرفیت، 153 میلیون تومان درآمد دارد.

اگر هزینه های جانبی مانند اجاره سالن یا دستمزد عوامل فنی را مجموعاً 40 میلیون تومان در نظر بگیریم سود باقی مانده 113 میلیون تومان برای هر اجرا خواهد بود، حال اگر متوسط اجرای ماهانه هر خواننده سه کنسرت باشد این رقم به سیصد و سی ونه میلیون در ماه و 4 میلیارد و 68 میلیون در سال افزایش می یابد.

درآمد های نجومی معاف از اقتصادیات هنرمندان در حالی است که بر اساس قوانین اقتصادیاتی، در سال 98 هر کارمند و کارگر با درآمد بیش از 2 میلیون و 750 هزار تومان در ماه یا 27 میلیون و 500 هزار تومان در سال موظف به پرداخت اقتصادیات است.

متوسط درآمد یک کارمند ایرانی ماهانه سه میلیون و سیصد هزار تومان است که ده درصد آن به عنوان اقتصادیات کسر می گردد. با چشم پوشی از کسری ده درصد اقتصادیات، میزان درآمد سالانه یک کارمند معادل سی ونه میلیون و شش صد هزار تومان است، یعنی درآمد سالانه یک خواننده تقریباً معادل درآمد 103 سال یک کارمند است!

همچنین اگر یک بازیگر معروف در سال یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد، درآمد یک سال او تقریباً به اندازه 33 سال کار یک کارمند مشمول اقتصادیات با حداقل درآمد ماهانه دو میلیون و هفت صد و پنجاه هزار تومان است!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "با مالیات سلبریتی ها چند کولبر را می توان شاغل کرد؟ ، 3000 کلاس درس و 1000 تخت بیمارستانی در انتظار قانون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مالیات سلبریتی ها چند کولبر را می توان شاغل کرد؟ ، 3000 کلاس درس و 1000 تخت بیمارستانی در انتظار قانون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید