ادعا های پمپئو درباره تحریم های جدید

به گزارش عینک بانوان، وزیرخارجه آمریکا بعد از اعلام تحریم های جدید مرتبط با ایران از سوی وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا، مدعی شد که صنعت نفت ایران یک منبع عظیم درآمد برای فعالیت های مخرب تهران در خاورمیانه است. دور جدید تحریم های آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که واشنگتن کوشش های خود را برای اعمال فشار حداکثری بر ایران شدت بخشیده است. در بحبوحه این شرایط قرار است وزیرخارجه سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است روز دوشنبه به تهران سفر و با مقامات ایران ملاقات کند.

ادعا های پمپئو درباره تحریم های جدید

به گزارش ایسنا مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا در یک بیانیه مدعی شد: صنعت نفت ایران یک منبع عمده درآمد برای دولت ایران است و هزینه فعالیت های مخرب آن در سراسر خاورمیانه را تامین می نماید. اقدامات امروز ما بار دیگر بر تعهد ایالات متحده در جلوگیری از دسترسی ایران به منابع مالی موردنیاز جهت تامین مالی تروریسم و سایر فعالیت های بی ثبات کننده آن، تاکید می نماید. وزیرخارجه آمریکا که کشورش سخت ترین تحریم های تاریخ آمریکا را علیه ملت ایران وضع نموده مدعی شد: ما بار دیگر از ایران می خواهیم از آسیب رساندن به رفاه و سعادت مردم ایران به وسیله سوءاستفاده از منابع طبیعی برای گسترش هرج و مرج، دست بردارد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنج شنبه 6شرکت را به دلیل آنچه همکاری با شرکت پتروشیمی تریلاینس در ایران، امارات متحده عربی و چین و نقض تحریم های ایران خوانده، به فهرست تحریم های خود اضافه نمود. وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار بیانیه ای از تحریم 5 نهاد به دلیل خرید و انتقال نفت از ایران اطلاع داد.

شرکت پتروشیمی زاگرس در ایران، پتروتک اف زی ای در امارات متحده عربی، شرکت انرژی تریو در امارات متحده عربی، شرکت فناوری ژینگو در چین، شرکت چینی انرژی دایناپکس در هنگ کنگ و شرکت چینی دینرین در هنگ کنگ شرکت هایی هستند که توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده اند. شرکت پالایش آبادان در ایران، شرکت کشتیرانی ژیهانگ در چین، شرکت نیو فار لجیستیکز با مسوولیت محدود، شرکت کشتیرانی انرژی سینو، و شرکت معاملات پتروشیمی کمترانس در امارات متحده عربی، و سه تن از مدیران ارشد این نهاد ها هم توسط وزارت خارجه آمریکا تحریم شده اند. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، دلیل تحریم پنج شرکت دیگر نیز خرید، دریافت، فروش، حمل ونقل یا بازاریابی نفت خام و فرآورده های نفتی ایران عنوان شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اعلام نموده است که سه شخص حقیقی تحریم شده -که یکی از آن ها تبعه ایران و دو نفر دیگر تبعه چین هستند- جزو مدیران ارشد شرکت های مذکور بوده اند. دولت آمریکا برای پیشبرد جنگ مالی علیه جمهوری اسلامی ایران از سال ها قبل تحریم هایی را به بهانه های مختلف علیه تهران وضع نموده است. واشنگتن شرکت های آمریکایی و شرکت های مستقر در کشور های ثالث را به تبعیت از این تحریم ها ملزم می نماید. دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری یا FTI که در سال 2004 به عنوان یکی از نهاد های وزارت خزانه داری آمریکا ایجاد شده مرکز طراحی جنگ مالی این کشور علیه کشور های مخالف با سیاست های کلان واشنگتن به شمار می رود.

از تحریم تا اسنپ بک

دفتر تروریسم و اطلاعات مالی ماموریت ادعایی خود را اجرای راهبرد های دولت آمریکا برای مبارزه با تامین مالی تروریسم در سطح داخلی و بین المللی، تدوین و اجرای راهبرد های ملی درخصوص مبارزه با شبکه های پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام می نماید. این دفتر شامل چهار زیرمجموعه است: 1-دفتر کنترل دارایی های خارجی (اوفک) 2- دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل 3- دستیار وزیر در امور تامین مالی تروریسم و 4- شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی.

اگرچه تحریم های آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است، اما بانک دنیای و صندوق بین المللی پول در گزارش های اخیر خود از تخلیه شدن اثر این تحریم ها سخن گفته اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصاد دنیای، پیش بینی نموده است که ایران در امسال میلادی مانند اکثریت قریب به اتفاق کشور های دنیا (اعم از درحال توسعه، نوظهور یا توسعه یافته) در امسال میلادی تحت تاثیر بحران دنیای کرونا، رشد مالی منفی را تجربه خواهد نمود، اما نرخ رشد مالی ایران برای سال آینده میلادی 1/ 3 درصد پیش بینی شده است.

چندی پیش شبکه آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی تاکید نموده بود که سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسیده است و آمریکا گزینه های زیادی برای اعمال تحریم های بیشتر در اختیار ندارد. مقامات جمهوری اسلامی ایران حتی در روز های اوج تحریم ها نیز بار ها تاکید کردند که ایران هرگز مذاکره تحت فشار با دولتی را که به پیمان های قبلی خود پایبند نبوده است نخواهد پذیرفت.

با این حال آمریکا در کوشش است با اعمال سیاست فشار حداکثری تهران را به میز مذاکره ترغیب کند. این موضوع به خصوص در آستانه انتخابات 2020 برای ترامپ حائز اهمیت است؛ اگرچه واشنگتن در این مسیرتاکنون با ناکامی روبه رو بوده است. اواخر مرداد کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت با ناکامی روبرو شد. قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران عصر آدینه 24 مرداد (14 اوت) در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد.

جلسه 15 عضو شورای امنیت به خاطر محدودیت های ناشی از پاندمی کرونا به صورت مجازی و در قالب نشستی ویدئویی برگزار گردید. قطعنامه پیشن های آمریکا که پس از بحث و رایزنی به رای گذاشته شد، 2 رای موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن)، 11 رای ممتنع و 2 رای مخالف (چین و روسیه) دریافت کرد و به این ترتیب رد شد. آمریکا پس از این شکست، به دنبال فعال کردن مکانیزم بازگردانی تحریم ها در توافق هسته ای برای بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران موسوم به اسنپ بک است. این درحالی است که حق استفاده از این مکانیزم تنها برای اعضای مشارکت کننده در توافق هسته ای محفوظ است و آمریکا با خروج از این توافق در سال 2018 به مشارکت در آن سرانجام داد. این اقدام با مخالفت اکثریت اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت روبرو شده است.

گفت وگوی وزرای خارجه آمریکا و سوئیس درباره ایران

همزمان با ادعا های پمپئو درباره وضع تحریم های جدید علیه ایران، وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه ای به محور های مربوط به ایران در گفت وگوی تلفنی وزرای امورخارجه سوئیس و آمریکا اشاره نموده است. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، مورگان اورتاگوس سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه ای به گفت وگوی اخیر مایک پمپئو وزیر امورخارجه این کشور با ایگنازیو کاسیس همتای سوئیسی اش اشاره نموده و نوشت: وزیر امورخارجه، پمپئو از وزیر امورخارجه، کاسیس به خاطر نقش مداوم سازنده به عنوان حافظ منافع مان در ایران و یاری به محافظت و بازگردانی شهروندان آمریکایی که به گونه ای نادرست در ایران زندانی شده اند، تشکر کرد. علاوه بر این، طبق پیامی که وزیر امورخارجه سوئیس در صفحه توییترش منتشر نموده است، آن ها همچنین درباره کانال تبادل کالا های بشردوستانه به ایران نیز صحبت کردند. در این میان بعضی تحلیلگران هدف سفر وزیرخارجه سوئیس به تهران را بی ارتباط با افزایش سطح تنش ها بین ایران و آمریکا نمی دانند.

اهداف سفر وزیرخارجه سوئیس به تهران

در همین ارتباط، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز درخصوص اهداف سفر وزیرخارجه سوئیس به تهران گفت: محمدجواد ظریف روز دوشنبه 17 شهریور در تهران میزبان ایگنازیو کاسیس، وزیر امورخارجه سوئیس و هیات همراه وی خواهد بود.

سعید خطیب زاده با اعلام این خبر در صفحه توییترش نوشت: روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات بین المللی از محور های مهم تبادل نظر های دوطرف است. بر اساس این گزارش، بنا بر اعلام وزارت خارجه سوئیس، وزیر امورخارجه این کشور پانزدهم شهریور به تهران سفر خواهد نمود و این سفر تا تاریخ هفدهم شهریور ادامه خواهد داشت. سفارت سوئیس در تهران نیز روز سه شنبه در توییتی نوشت: کاسیس وزیر امورخارجه سوئیس از 15 تا 17 شهریور امسال، در چارچوب بزرگداشت یکصدمین سال حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران از این کشور دیدن خواهد نمود.

منبع: فرارو

به "ادعا های پمپئو درباره تحریم های جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادعا های پمپئو درباره تحریم های جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید