آماده باش سیستان و بلوچستان برای مقابله با ملخ صحرایی

به گزارش عینک بانوان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: در حال حاضر با مشکل خاصی برای مبارزه با ملخ صحرایی روبرو نیستیم و همه نیروها در آمادگی کامل هستند.

آماده باش سیستان و بلوچستان برای مقابله با ملخ صحرایی

عینک بانوان-معصومه حق جو: امان الله طوقی ادامه داد: طبق گفته سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور این گروه از ملخ ها احتمالا اواسط هفته آینده، 16 اردیبهشت از سمت جنوب وارد کشور می شوند و با تمهیداتی که اندیشیده شده، امیدواریم مهار شوند. تا به امروز استان ما در بین استان های جنوبی که همیشه درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستند، با حدود 40 هزار هکتار سطح مبارزه، رتبه اول را دارد.

او اضافه نمود: همکاران و دیده بان های ما پایش های لازم را انجام می دهند. تا به امروز در هر منطقه ای از استان ملخ صحرایی مشاهده شده، مبارزه با این آفت با موفقیت همراه بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دستگاه های سمپاشی، آفت کش ها و همه امکانات آماده هستند و کمبودی وجود ندارد. خوشبختانه تا این لحظه با این که 6 ماه از درگیری ما با این آفت می گذرد، اجازه ندادیم این حشرات وارد مزارع و باغ های مردم شوند.

طوقی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از اواخر سال 97 با هجوم گاه به گاه ملخ ها درگیر بود. تقریبا درصد هجوم ملخ ها به استان طی این دو سال یکسان بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد: کشاورزان همگام با سازمان جهاد کشاورزی در مناطقی که امکاناتی مانند تراکتور و سمپاش در اختیار دارند، با ما همکاری می نمایند.

او اظهار کرد: اگر مشارکت آنان نباشد، کوشش ما عقیم خواهد ماند. البته این همکاری دوسویه است چون آنها به تنهایی نمی توانند با ملخ ها مبارزه نمایند.

طوقی گفت: کشاورزان، دهیاران و بخشداران مثل دیده بان های سازمان در مزارع و حاشیه آنها، باغ ها و جهتهایی که تردد می نمایند، هر جا ملخ ببینند به ما اطلاع رسانی می نمایند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: ملخ های صحرایی بومی کشور نیستند و معمولا از آفریقا، حاشیه دریای سرخ، عربستان، عمان، یمن و امارات به سمت ایران حرکت می نمایند.

طوقی اضافه نمود: سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مرتب گزارش هایی در ارتباط با این آفت برای کشورهای عضو ارسال و به آنها اطلاع رسانی می نماید. کشورهای عضو نیز برای مبارزه با این آفت با هم همکاری خوبی دارند. امیدواریم در سال های آینده دیگر شاهد ورود این ملخ ها نباشیم.

او درباره پیشینه حمله ملخ ها اعلام کرد: استان ما از سال 1340 تا امروز با هجوم ملخ ها روبرو بوده است. علت اصلی هجوم این حشرات افزایش میزان بارندگی و ایجاد رطوبت در خاک است. زمانی که دمای هوا بالاتر برود نیز شرایط مساعدتری برای مهاجرت این ملخ ها به کشور فراهم می گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این حشره های مهاجر با سرعتی که دارند و ویژگی همه چیزخوار بودن خود به هر مزرعه ای وارد شوند، آن را به بیابان تبدیل خواهند کرد.

طوقی گفت: ملخ ها اگر مهار نشوند به سرعت تخم ریزی می نمایند. در صورتی که آمادگی و فرصت مبارزه در کشورهایی که در جهت این آفت قرار دارند وجود نداشته باشند، آنها به سرعت به کشور دیگری سرریز خواهند شد.

او ادامه داد: متاسفانه نمی توان مانع ورود این آفت به کشور شد. فقط باید در آمادگی کامل باشیم. سازمان حفظ نباتات طی 6 ماهی که درگیر ملخ ها هستیم کنار مردم و سازمان جهاد کشاورزی قرار داشته است و خوشبختانه در این مدت هیچ خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آماده باش سیستان و بلوچستان برای مقابله با ملخ صحرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده باش سیستان و بلوچستان برای مقابله با ملخ صحرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید