4 دلیل گرفتگی صدا

به گزارش عینک بانوان، التهاب حنجره که رایج ترین دلیل خشن شدن یا گرفتگی صدا محسوب می شود، زمانی اتفاق می افتد که حنجره تحریک شده یا ملتهب می شود. این امر باعث ایجاد تورم شده و مانع باز و بسته شدن تارهای صوتی می شود. حرکت تارهای صوتی، صدا را ایجاد می نماید. یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا معمولاً دلیل اصلی این مشکل است؛ اما تنها دلیل محسوب نمی شود.

4 دلیل گرفتگی صدا

فشار نیز یکی از علل اصلی التهاب حنجره محسوب می گردد. کافی است یک شب به هنگام تماشای مسابقه ورزشی یا در یک کنسرت بیش ازاندازه داد بزنید تا صدایتان بگیرد. فشار روی تارهای صوتی ممکن است با چند روز استراحت و مصرف اندازه زیادی مایعات برطرف گردد. با این حال، حتماً باید به صدای خود استراحت بدهید، به ویژه اگر کلاً صدایتان قطع شده است. ساکت ماندن نه تنها باعث می گردد سریع تر بهبود یابید، بلکه فشار آوردن به صدا در طول التهاب حنجره به تارهای صوتی بیشتر آسیب می رساند و ممکن است منجر به تشکیل پولیپ یا غده کوچک گردد که در نهایت به جراحی احتیاج خواهد داشت.

اگر گرفتگی صدا چند هفته ادامه داشت یا پس از بهبودی مجدداً بازگشت، احتمالاً مشکل دیگری وجود دارد. یکی از احتمالات بازگشت اسید از معده است. زمانی که اسید معده در مری بالا می آید، باعث تحریک تارهای صوتی می گردد. این نوع بازگشت اسید از معده که با مسائل صوتی در ارتباط است، بیماری laryngopharyngeal reflux نام دارد و معمولاً باعث سوزش معده یا حالت تهوع نمی گردد. ممکن است پزشک داروهای ضداسید و داروهای دیگری مانند استروئیدها برایتان تجویز کند تا در صورت عدم بهبودی صدا، به بازگشت آن یاری کند.

یک دلیل محتمل دیگر، عفونت قارچی در گلو است که برفک دهان نیز نامیده می گردد. این عفونت معمولاً در افرادی بروز می نماید که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند بیماران مبتلا به ایدز یا سرطان. با این حال، افرادی که از اسپری های کورتیکواستروئید برای درمان آسم استفاده می نمایند نیز مستعد این عفونت هستند؛ زیرا استروئید می تواند باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی در محل خاصی از بدن گردد. این امر منجر به رشد قارچ ها می گردد. ضدقارچ های خوراکی این مشکل را برطرف می نمایند.

برای تشخیص دلیل گرفتگی صدا به یک متخصص گوش، حلق، بینی مراجعه کنید تا با آنالیز تارهای صوتی، تشخیص دهد که دلیل عفونت قارچی است یا بازگشت اسید از معده. بعلاوه متخصص گوش، حلق، بینی می تواند مسائل جدی تر مانند سرطان حنجره را نیز تشخیص دهد. سرطان حنجره معمولاً با درد گوش و گلو علاوه بر گرفتگی صدا همراه است.

منبع: فوت و فن

به "4 دلیل گرفتگی صدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 دلیل گرفتگی صدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید