یونیسف خریدار واکسن کرونا برای کشورهای کم درآمد

به گزارش عینک بانوان، صندوق بچه ها سازمان ملل (یونیسف) همزمان با رقابت کشورها برای ساخت و عرضه واکسن و حدس ها درباره خرید واکسن تولیدی از سوی کشورهای ثروتمند، اعلام کرده نقش پیشتازی را در خرید و عرضه واکسن کرونا برای کشورهای کم درآمد ایفا خواهد کرد.

یونیسف خریدار واکسن کرونا برای کشورهای کم درآمد

به گزارش گروه بین الملل عینک بانوان به نقل از تارنمای یونیسف، این سازمان با خرید واکسن دسترسی امن، سریع و برابر به دوز اولیه واکسنی که در دسترس قرار می گیرد را هدف قرار می دهد.

یونیسف بزرگترین سازمان بزرگ خریدار واکسن است که سالانه بیش از دو میلیارد دوز واکسن های مختلف را برای عملیات عادی ایمن سازی و در واکنش به شیوع بیماری ها در حدود 100 کشور خریداری می کند.

سازمانی که برای فراهم کردن غذای اضطراری و خدمات بهداشتی-درمانی برای بچه ها در کشورهایی که در اثر جنگ جهانی دوم تخریب شده بودند، ایجاد شد؛ همچنین نقش هماهنگ کننده ای را در حمایت از خرید واکسن توسط 80 کشور دارای دارامد بالاتر داشته است.

یونیسف در توئیتی نوشت: ما آماده یک چالش بسیار جدید هستیم: ایفای نقش پیشتاز در عرضه جهانی واکسن کووید-19 و کمک به پایان دادن به وخیم ترین مرحله این همه گیری.

در این توئیت آمده است: یونیسف تنها سازمان بزرگ خریدار واکسن برای بیماری هایی همچون سرخک و فلج اطفال است و بیش از دو میلیارد دوز از واکسن ها را هر ساله برای حدود 100 کشور خریداری کرده است. به لطف حامیان ما، ما اکنون از تجربه و تخصص کافی برای ارائه واکسن کووید به جهان برخوردار هستیم.

این سازمان مستقر در نیویورک که با بودجه کمک های داوطلبانه تامین می شود، این تلاش خود برای خرید واکسن کشورهای دارای شرایط اقتصادی ضعیف را در همکاری کامل با سازمان جهانی بهداشت، ائتلاف کشورهای تولید واکسن برای مقابله با بیماری های عفونی (CEPI)، بانک جهانی، سازمان بهداشت پان آمریکن (PAHO) و برخی شرکای خود انجام خواهد داد.

ساخت واکسن کرونا رقابت جدیدی را بین کشورهای جهان ایجاد کرده است ولی سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین توصیه خود اعلام کرده تنها واکسنی را تایید خواهد کرد که موثر و بی خطر باشد. روسیه تا به امروز واکسن خود را به ثبت رسانده و رئیس جمهوری آمریکا وعده داده واکسن را تا قبل از انتخابات عرضه خواهد کرد.

نتایج مطالعه واکسن روسی کرونا بر روی انسان ها نشان داد که کاندیدای واکسن کووید-19 روسیه، به نام اسپوتنیک5 (Sputnik V)، ایمنی زا است؛ یعنی در برابر SARS CoV-2 واکنش سیستم ایمنی ایجاد می کند و هیچ گونه عوارض جانبی جدی در آزمایش های مرحله اولیه نداشته است. نتایج مراحل اول و دوم این واکسن به نام اسپوتنیک5 که توسط محققان روس در مجله لنست (Lancet) منتشر شده است نشان می دهد که این تحقیق از مرحله بررسی تخصصی گذشته است.

مارگارت هریس سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به تازگی گفت انتظار نمی رود که واکسیناسیون همگانی کرونا تا اواسط سال 2021 انجام شود. هیچکدام از واکسن های بالقوه تا به امروز در مراحل پیشرفته آزمایش های بالینی، نشانه واضحی از کارآمدی در سطح دستکم 50 درصد مورد نظر سازمان جهانی بهداشت را نشان نداده اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا طی بیانیه ای به مقامات بهداشتی ایالت ها اعلام کرده برای دریافت واکسن کرونا در ماه نوامبر آماده باشند.

براساس بیانیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، مقامات بهداشتی همه 50 ایالت و پنج شهر بزرگ آماده توزیع واکسن کرونا به کارکنان بخش های مراقبت های بهداشتی و سایر گروه های پر خطر در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر (9 آبان تا 10 آبان) باشند.

اتحادیه اروپا نیز از توزیع واکسن ویروس کرونای شرکت انگلیسی آسترازنکا در ماه نوامبر (آبان- آذر) خبر داده است.

بروکسل که پیش از این در قراردادی با شرکت آسترازنکا، دستیابی به 300 میلیون دوز از واکسن تولیدی این شرکت را تضمین کرده بود، در تازه ترین خبر از توزیع این واکسن میان کشورهای عضو اتحادیه در ماه نوامبر خبر داد.

ریچارد هچت رئیس نهاد مبارزه با بیماری های همه گیر آمریکا از تلاش کشورهای ثروتمند برای دستیابی انحصاری به نخستین واکسن های بالقوه کووید -19 و نرسیدن این داروهای پیشگیری به دست کشورهای فقیر، ابراز نگرانی کرده است.

ترامپ به ویژه به این رقابت دامن زده است به گونه ای که دولت وی قراردادهایی برای خرید دستکم 800 میلیون دوز واکسن با 6 شرکت تولیدکننده دارو برای جمعیت 330 میلیون نفری این کشور امضا کرده و قرار است تحویل برخی از آنها از پایان سال جاری (2020) آغاز شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "یونیسف خریدار واکسن کرونا برای کشورهای کم درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یونیسف خریدار واکسن کرونا برای کشورهای کم درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید