گفت وگوی مسکو با آنکارا درباره عضویت اوکراین در ناتو

به گزارش عینک بانوان، وزیر خارجه روسیه با اعلام مخالفت غیرمستقیم با احتمال عضویت اوکراین در ناتو، گفت درباره این موضوع با دولت ترکیه به نام یک عضو ناتو گفت وگو خواهد کرد.

گفت وگوی مسکو با آنکارا درباره عضویت اوکراین در ناتو

به گزارش گروه بین الملل عینک بانوان، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر به تلاش کشورهای غربی از جمله آمریکا برای گنجاندن اوکراین در جمع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) واکنش نشان داد.

لاوروف شامگاه دوشنبه، گفت: ما موضع خود در قبال تلاش ها برای کشاندن اوکراین داخل ناتو را بسیار شفاف گفته ایم. من شکی ندارم که کشورهای مسئولیت پذیر، منظور ما را کاملاً واضح درک کرده اند.

به نوشته خبرگزاری تاس، وی همچنین افزود: ما در حال برنامه ریزی تماس دیگری به نام بخشی از گفت وگوهای معمول خود با همکاران ترکیه ای هستیم. من معتقدم که آن موضوع را (احتمال عضویت اوکراین در ناتو) هم مورد بحث قرار خواهیم داد.

در تاریخ نوزدهم ژوئن، دولت اوکراین بیان نمود که دمیتری کولِبا وزیر خارجه این کشور با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود درباره توسعه همکاری ها بین نیروی دریایی دو طرف صحبت کردند که به گفته آنها، به اجرای استانداردهای ناتو و افزایش توانمندی های دفاعی دو طرف کمک می کند.

پیشتر دفتر ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره تماس تلفنی هفته قبل او با جو بایدن همتای آمریکایی بیانیه صادر کرد و از حمایت بایدن درباره پیوستن اوکراین به ناتو خبر داد.

طبق این روایت، رئیس جمهور آمریکا همچنین به همتای اوکراینی درباره دیدار آینده خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حمایت واشنگتن از کی یف صحبت کرد.

در واکنش به این مسئله هم سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت به دلیل سیاست غیرمسئولانه آمریکا در قبال اوکراین، شرایط متشنج در این کشور ادامه خواهد یافت (جزئیات بیشتر).

روایت کی یف درباره اطمینان بخشی بایدن به زلنسکی در خصوص عضویت اوکراین در ناتو در حالی مطرح شده که پوتین و دیگر مقام های ارشد روسیه بارها موضع تندی علیه الحاق اوکراین به این ائتلاف نظامی غربی اتخاذ کرده و درباره تبعات آن هشدار داده اند.

اوکراینی ها طی هفته های گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند استقلال طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش بس در شرق اوکراین را نقض می کنند که این مسئله به افزایش مداخله غرب و همچنین تنش میان روسیه و ناتو منجر شده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "گفت وگوی مسکو با آنکارا درباره عضویت اوکراین در ناتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوی مسکو با آنکارا درباره عضویت اوکراین در ناتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید