کاهش جوایز جلال آل احمد با تشخیص وزیر ارشاد صورت گرفت، اختصاص وام برای تولید کاغذ داخلی

به گزارش عینک بانوان، حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر دلایل کاهش جوایز ادبی جلال آل احمد از 110 سکه بهار آزادی به 30 سکه گفت: هدایای مربوط به جایزه جلال آل احمد طبق مصوبه شورای عالی فرهنگ عمومی تصویب شد، منتها چون در گذشته به دلیل حجم بالای جوایز، نفرات اول و دوم معرفی نمی شدند، تصمیم گرفتیم ضمن معرفی نفرات اول این جایزه ادبی تعداد سکه ها را نیز کاهش دهیم.

کاهش جوایز جلال آل احمد با تشخیص وزیر ارشاد صورت گرفت، اختصاص وام برای تولید کاغذ داخلی

وی در ادامه اضافه کرد: ایجاد عدالت در اهدای جوایز ادبی باعث شد به این جمع بندی برسیم که تعداد 110 سکه بهار آزادی برای جایزه جلال آل احمد زیاد است و هیچ تناسبی با مقدار دیگر جوایز ادبی ندارد.

وی ادامه داد: امیدوارم اتخاذ چنین تصمیمی بتواند اختلاف فاحش بین رقم جوایز ادبی را از بین ببرد، در واقع کاهش جوایز ادبی جلال آل احمد به تشخیص شخص وزیر ارشاد رخ داد.

سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرهیز از کلیشه ها است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دومین نشست رسانه ای خود گفت: حوزه فرهنگ نیازمند مدیریت فرهنگی و برنامه ریزی مهندسی شده و پرهیز از کلیشه هاست و بیش از اینکه به محدودیت ها در این حوزه فکر کنیم، باید مصونیت های حوزه فرهنگ را در نظر بگیریم.

وی درباره سیاست های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ، گفت: اعتقاد داریم همبستگی ملی مبتنی بر اعتماد، همدلی مسئولان، امید و نشاط و رضایتمندی عمومی در سطح جامعه است. بر همین اساس سرمایه های فکری، فرهنگی و معنوی باید به سمت شکل گیری تمدن اسلامی و ایرانی پیش برود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اضافه کرد: برای رسیدن به این منظور نیازمند باز تعریف عناصر فرهنگی و سبک ایرانی اسلامی هستیم که در این راستا بهره گیری از ظرفیت های علمی، فناوری، مدیریت راهبردی در فضای مجازی، برطرف دغدغه ها، نگرانی های این حوزه و مقابله با جنگ نرم از جمله مهم ترین اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل نیازمند مشارکت فعال همه بخش ها و نهادهای داخلی نظام هستیم تا در سایه این مشارکت، ظرفیت های گفتمان سازی در تولید ادبیات و عمق بخشیدن به محتوای آثار بر اساس تمدن اسلامی و ایرانی ایجاد شود.

نوش آبادی در ادامه اضافه کرد: پرهیز از رفتارهای کلیشه ای و سطحی سازی سلیقه های فرهنگی، پرهیز از افراط و تفریط و شناخت نیازهای مردم لازمه رسیدن به این مهم است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید به همه سلیقه ها احترام می گذارد اما احترام به سلیقه ها و نظرات نافی اجرایی کردن برنامه های ما نیست و ما در چارچوب وظایف و اختیاراتی که به وزارت ارشاد محول شده، عمل خواهیم کرد.

نوش آبادی اضافه کرد: حوزه فرهنگ و هنر متعلق به گروه و جناح خاصی نیست بلکه متعلق به آحاد مردم است چرا که هنر جزو بهترین و ارزشمندترین مخلوقات بشری است که باید آن را ارج نهاد و در این بین هنر، زبان گویایی است که می تواند میراث عظیم فرهنگی را به خوبی تشریح کند که ابزار داشتن هنر برتر، مبارزه با مافیا، شبکه های اجتماعی و ماهواره ای است.

وی در ادامه صحبت های خود اضافه کرد: فرهنگ و هنر در کشور ما نباید مومیایی شود، بلکه باید بتوانیم مفاهیم را بازآفرینی و تولید محتوا داشته باشیم.

سیاست خرید کتاب از ناشران مستقل از جمله سیاست های قابل دفاع است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی خرید کتاب از ناشران مستقل، گفت: سیاست خرید کتاب از ناشران مستقل ادامه دارد و ما اعتقاد داریم برای فرهنگ کتابخوانی و ترویج آن باید کتاب های مفید با محتوای ارزنده تولید شود و آنها را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی اضافه کرد: تا به امروز کتاب های بسکمک توسط وزارت ارشاد از ناشران مستقل خریداری شده و معتقدیم که سیاست خرید کتاب از ناشران مستقل از جمله سیاست های قابل دفاع است و اگر در سایر دولت ها به این مقوله کمتر توجه شده یک نقص بوده است و ما در دولت تدبیر و امید این وظیفه را به درستی انجام خواهیم داد.

نوش آبادی در ادامه اضافه کرد: باید کتاب ارزان با محتوای بالا را در اختیار مردم قرار داد به همین منظور نمایشگاه هایی در راستای همین سیاست در شهرستان ها برپا کرده ایم و در ادامه نیز در نظر داریم فروشگاه های زنجیره ای به منظور تامین کتاب برای مردم در استان ها فراهم کنیم.

اختصاص وام برای تولید کاغذ داخلی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی برچگونگی تولید کاغذ و جبران کمبودها در این حوزه گفت: یکی از دغدغه های ناشرین تامین کاغذ برای چاپ کتاب است. سیاست وزارت ارشاد نیز حمایت از ناشران و نویسندگانی است که بخواهند کتاب با مجوز وزارت ارشاد تولید کنند .بر همین اساس وام ها و کمک هایی برای تولید کاغذ در نظر گرفته ایم.

وی ادامه داد: همچنین تسهیلات ویژه برای ورود کاغذ را در برنامه داریم به این معنی که با معافیت مالیات برای ورود کاغذ موافقت کرده ایم چرا که نگرانی جدی ناشران هزینه های خرید کاغذ است و با این امکان در نظر داریم تا اندازه ای این نگرانی را برطرف کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود با اشاره به وام مسکن و بیمه عینک بانوان گفت: در ارتباط باحمایت از عینک بانوان در حوزه مسکن و بیمه برنامه هایی را در نظر گرفته ایم. ضمن اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با حمایت از عینک بانوان صندوق اعتباری هنرمندان و عینک بانوان را راه اندازی کرده است.

نوش آبادی در پایان صحبت های خود گفت: به تمام مدیران و صاحب امتیازان رسانه های مکتوب ابلاغ کرده ایم که برای پرداخت حق بیمه عینک بانوان بنا بر سقف در نظر گرفته شده در وزارت فرهنگ و ارشاد تسهیلاتی قائل خواهیم بود بر همین اساس برای هفته نامه ها 12 خبرنگار و روزنامه ها 35 خبرنگار می تواند از تسهیلات بیمه برخوردار شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کاهش جوایز جلال آل احمد با تشخیص وزیر ارشاد صورت گرفت، اختصاص وام برای تولید کاغذ داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش جوایز جلال آل احمد با تشخیص وزیر ارشاد صورت گرفت، اختصاص وام برای تولید کاغذ داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید