چله گاه ؛ بهشتی بغل مارگون

به گزارش عینک بانوان، خبرنگاران: ایران کشور چهاراقلیم است .وقتی نفس های داغ جنوب آغوش گرم و آب های نیلگونش را به روی مسافران می گشاید در سپیدان فارس تابستان خنکای دلچسب دارد و زمستان دامن توری برف. راستی می دانید چله گاه کجاست؟

چله گاه ؛ بهشتی بغل مارگون

چله گاه که از توابع شهرستان سپیدان فارس است، بر سر راه آبشار مارگون واقع شده. این منطقه تفریحی تا سپیدان 25 کیلومتر و تا اردکان پنج کیلومتر فاصله دارد و برای رفتن به آن باید از جاده قدیم یاسوج به سپیدان گذشت.

سپیدان فارس از جنوب به شیراز و از جنوب و جنوب غربی به ممسنی می رسد. شرق آن مرودشت و شمال غربی آن کهگیلویه و بویراحمد است.

چله گاه هم خلاصه ای از همه زیبایی های طبیعت سپیدان است.در اینجا هم می توان آبشار پیدا کرد و هم غارچشمه و هم رودخانه. علاوه بر آب وهوا، ویژگی مثبتی که چله گاه را برای مسافران مجذوب نماینده نموده اقامتگاه و کمپی است که در کنار همین طبیعت برپا شده.

پارکینگ، سرویس بهداشتی و امکانات رفاهی این کمپ اگرچه شرایط عالی ندارند، اما حداقل نیازهای رفاهی را تامین می نمایند.

اگر در محل چله گاه اتراق کنیم می توانیم در فاصله 25 دقیقه ای به پیست طبیعی سپیدان به نام پیست پولادکف سر بزنیم. این پیست معمولا از اواخر آبان تا اواخر فروردین پوشیده از برف است. پولادکف دومین پیست بزرگ در ایران است به همین دلیل ساکنان زیادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای یک برف بازی طبیعی و مقرون به صرفه به جای دوبی، به شیراز سفر می نمایند.

داخل این پیست، هتل پولادکف، لوازم اسکی، آموزش اسکی، رستوران، تله کابین و ماشین کوهستان هم پیدا می گردد. برای رفتن به پیست اسکی از چله گاه باید به سمت اردکان برگردیم. این پیست در کیلومتر 15 جاده سپیدان به آبشار مارگون واقع شده است.بعلاوه از آنجایی که چله گاه بر سر راه مارگون واقع شده، اگر مسیرمان را 50 کیلومتر دیگر ادامه دهیم به آبشار مارگون می رسیم.

برای تماشا آبشار باید ماشین را در پارکینگ پارک و چند دقیقه پیاده روی کنیم. زیبایی مارگون در این است که آب از ارتفاع بالا و از چند نقطه مختلف به زمین سرریز می گردد. به این آبشار، آبشار چشمه ای می گویند که بالای آن هیچ رودخانه ای وجود ندارد.آب آبشار از چشمه های داخل کوه به بیرون می جوشد. در فصل گرم دمای آب به بالاتر از 10 درجه سانتی گراد نمی رسد و در فصول سرد هم آب قندیل می بندد.

بخشی از ساکنان چله گاه و سپیدان را طوایف قشقایی تشکیل می دهند. زنان قشقایی این روستا گلیم و جاجیم می بافند و مسافران می توانند از آنها سوغات بخرند.

منبع: توریسم آنلاین

به "چله گاه ؛ بهشتی بغل مارگون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چله گاه ؛ بهشتی بغل مارگون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید