واردات 14 میلیون گوشی موبایل

به گزارش عینک بانوان، در جریان مصوبه جنجالی قانون بودجه در مورد تغییرات حقوقی ورودی کالا با تاکید بر حذف نرخ 4200 برای محاسبه حقوق ورودی و محاسبه با نرخ سامانه ای تی اس بانک مرکزی (نرخی نزدیک به بازار) ، در مورد گوشی های بالای 600 دلار نیز مصوب شد که حقوق ورودی گوشی موبایل به روش تجاری از هشت به 12 درصد افزایش یابد.

واردات 14 میلیون گوشی موبایل

به دنبال این مصوبه که خود می تواند بر بازار گوشی در سال جاری تاثیرگذار باشد و در کنار سایر اقلام بخشی از درآمد گمرکی دولت را پوشش دهد، آخرین شرایط واردات گوشی های موبایل از گمرک ایران پیگیری شد.

در همین رابطه مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - گزارش مفصلی از واردات گوشی موبایل را بر اساس اطلاعات دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی اعلام کرده است .

افزایش 69 درصدی واردات به روش تجاری

براساس این گزارش، طی 12 ماهه سال گذشته حدود 13 میلیون و 492 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش بیش از دو میلیارد و 436 میلیون دلار به رویه تجاری وارد کشور شده که نسبت به سال 1398 حدود 20 درصد از نظر تعداد و 69 درصد از نظر ارزش افزایش دارد. به عبارتی دیگر میزان واردات گوشی تلفن همراه در سال گذشته از نظر تعداد حدود دو میلیون و 250 هزار دستگاه رشد کرده است.

این در حالی است که در سال 1398 بالغ بر 11 میلیون و 244 هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد و 442 میلیون دلار گوشی وارد شده بود.

متوسط قیمت گوشی، 180 دلار

اما متوسط قیمت واحد هر گوشی موبایل وارداتی در سال گذشته حدود 180 دلار بوده که نسبت به متوسط ارزش وارداتی هر دستگاه در سال 1398 که 128 دلار بود، حدود 52 دلار افزایش داشته است.

بیشترین واردات گوشی در دی ماه با بیش از 1.7 میلیون دلار

بیشترین واردات گوشی موبایل بر حسب تعداد دستگاه طی سال گذشته مربوط به دی ماه با یک میلیون و 760 هزار دستگاه، اسفند یک میلیون و 668 هزار دستگاه و تیرماه با یک میلیون و 667 هزار دستگاه بوده است. کمترین میزان واردات گوشی تلفن همراه نیز به فروردین ماه با 317 هزار دستگاه اختصاص دارد.

مبدأ اصلی واردات، امارات و چین

اما بیشترین واردات گوشی تلفن همراه از کشور امارات متحده عربی و چین اجرا شده است.

مصرف دانش آموزان ، واردات گوشی را افزایش داد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران از مهمترین دلایل افزایش تعداد واردات گوشی موبایل نسبت به سال 1398 می توان به گستره نیاز به گوشی های تلفن همراه هوشمند در منازل توسط دانش آموزان به دلیل شرایط آموزش مجازی مدارس، ناشی از اثرات بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه ها اشاره کرد.

وی گفت: از سوی دیگر مدت زمان محدود بهره برداری از موبایل به دلیل چرخه طول عمر کوتاه این کالا از دیگر دلایل نیاز بازار به واردات آن است.

21 درصد واردات،اپل است

اما در این گفت و گو سهم ارزشی و تعداد واردات گوشی موبایل در سال گذشته براساس برندهای مختلف اعلام شد که نشان داد سهم برند سامسونگ 44 درصد، شیائومی 25 درصد، اپل 21 درصد، هواوی شش درصد، نوکیا دو درصد و سایر گوشی ها دو درصد بوده است.

همچنین سهم تعدادی واردات گوشی موبایل در برند سامسونگ 44 درصد، شیائومی 24 درصد، اپل چهار درصد، هواوی هفت درصد، نوکیا 14 درصد و سایر برندها شش درصد بوده است.

سامسونگ با 53 درصد بالاترین سهم مصرف را دارد

در مورد سهم تعداد مصرف در سال گذشته به ترتیب گوشی های سامسونگ با 53 درصد، شیائومی 28 درصد، هواوی شش درصد، اپل شش درصد، نوکیا پنج درصد و سایر دو درصد بوده است.

تعداد گوشی های وارداتی به ایران براساس اطلاعات شرکت های تولیدکننده موبایل از قبیل سامسونگ، شیائومی، هواوی، اپل، نوکیا، لیگو حدود 15 میلیون و 66 هزار دستگاه است که با آمار رسمی واردات تجارت گوشی تلفن همراه و واردات مسافری آن به تعداد 13 میلیون و 942 هزار دستگاه حدود یک میلیون و 574 هزار دستگاه تفاوت دارد.

ارزش گوشی های فروخته شده توسط این شرکت ها بالغ بر دو میلیارد و 786 میلیون دلار است که با ارزش تجاری رسمی تلفن های وارداتی و همچنین توسط مسافران به ارزش دو میلیارد و 436 میلیون دلار به میزان 350 میلیون دلار تفاوت دارد که به گفته ارونقی، طبیعتا این تفاوت در تعداد و ارزش کالا را می توان ناشی از دلایلی از جمله کم اظهاری تلقی کرد.

مجموع واردات گوشی مسافری و تجاری از 14 میلیون گذشت

معاون فنی گمرک ایران در ادامه با بیان اینکه در کنار واردات گوشی تلفن همراه با رویه تجاری، واردات این کالا از طریق مسافر نیز اجرا شده است، توضیح داد: در سال گذشته 652 هزار دستگاه گوشی موبایل از طریق مسافری وارد شده است، بر این اساس در مجموع کل واردات گوشی تلفن همراه به طریق تجاری و مسافری را به 14 میلیون و 144 هزار دستگاه افزایش داده است که نسبت به سال 1398 حدود 900 هزار دستگاه کاهش داشته است.

به گفته ارونقی، واردات گوشی مسافری در سال 1398 بیش از سه میلیون و 839 دستگاه بوده که نشان می دهد ورود گوشی از این طریق در سال قبل حدود 82 درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول در گمرک ایران در رابطه با چرایی کاهش ورود گوشی همراه مسافر در سال قبل گفت که کاهش تردد مسافر به دلیل کرونا، اعمال قوانین سختگیرانه در ثبت گوشی های مسافری و محدودیت تعدادی برای هر مسافر بر این جریان و مؤثر بوده است.

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در عینک بانوان بخوانید.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "واردات 14 میلیون گوشی موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات 14 میلیون گوشی موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید