زخم های سرد چه مدت باقی می مانند؟

به گزارش عینک بانوان، زخم های سرد بدون درمان به مدت 8 تا 12 روز و با درمان های پزشکی حداکثر 4 تا 7 روز باقی می مانند. در این مقاله در خصوص توسعه و مراحل مختلف زخم های سرد بیشتر خواهید دانست.

زخم های سرد چه مدت باقی می مانند؟

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

زخم های سرد بدون درمان به مدت 8 تا 12 روز و با درمان های پزشکی حداکثر 4 تا 7 روز باقی می مانند. در این مقاله در خصوص توسعه و مراحل مختلف زخم های سرد بیشتر خواهید دانست.

زخم های سرد که به اسم تاول تب هم شناخته می شوند معمولا روی لب ها، در اطراف دهان، روی بینی و چانه دیده می شوند. این تاول ها که به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شوند، می توانند آزاردهنده و حتی گاهی دردناک هم باشند. این تاول ها ابتدا به صورت لکه های جوش مانند کوچک هستند و بسیار خارش دار و ملتهب می شوند. این نقاط دردناک به زودی تبدیل به تاول های پر از مایع می شوند. هنگامی که چرک درون تاول میترکد و نشت می نماید این زخم ها خشک شده و در نهایت ناپدید می شوند.

ویروسی که باعث ایجاد زخم های سرد در اطراف دهان، بینی و چانه می گردد، ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول است که به نام HSV-1 هم شناخته می گردد. در موارد خاص، زخم های سرد بر روی دستگاه تناسلی هم ایجاد می شوند که ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) هستند. این ویروس از یک شخص آلوده و به وسیله تماس مستقیم هنگام بوسیدن یا به وسیله بزاق به شخص دیگر منتقل می گردد. استفاده مشترک از ظروف و یا ریش تراش هم منجر به انتشار این ویروس می گردد. هنگامی که شما مبتلا به زخم سرد هستید، ویروس به صورت نهفته در سلول های عصبی حضور دارد. این امر ناشی از استرس شدید، سرما، فشار عاطفی، اسهال، تب، قاعدگی، خستگی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هنگامی که ویروس فعال می گردد، به سطح سلول های بدن می آید و در نتیجه باعث ایجاد زخم های سرد در اطراف دهان، بینی، چانه و گونه ها می گردد.

اگر زخم سرد درمان نگردد چه مدت باقی می ماند؟

زخم های سرد معمولا بدون احتیاج به هیچگونه درمانی خود به خود باز می شوند. این زخم ها معمولا خطرناک نیستند و اغلب باعث ایجاد جای زخم نمی شوند. زمان مورد احتیاج برای اینکه این زخم ها به صورت کامل درمان شوند در محدوده 7 تا 12 روز است. فرایند درمان زخم های سرد به پنج مرحله تقسیم می گردد.

مرحله اول: حس خارش

هنگامی که ویروس منتقل یا دوباره فعال می گردد، احساس سوزش در اطراف لب یا دیگر قسمت ها که معمولا به خاطر زخم سرد است، به وجود می آید. این مرحله هم به اسم مرحله پیش درامد شناخته می گردد و به مدت یک یا دو روز طول می کشد. لک روی پوست آغاز به تورم، قرمز شدن و خارش دار شدن می گردد.

توجه: این اعتقاد که زخم سرد فقط حین شکل گیری مسری است یک افسانه است. در واقع، از زمانی که اولین سوزش احساس می گردد، زخم می تواند به راحتی منتقل گردد.

مرحله دوم: تشکیل تاول

این مرحله زمانی است که تاول ها بزرگ و پر از مایع می شوند. فقط یک تاول بزرگ یا خوشه هایی از تاول های کوچک می تواند روی قسمت آلوده وجود داشته باشد. مرحله تاول زدن به مدت دو روز طول می کشد.

مرحله سوم: باز شدن تاول ها

این مرحله به اسم مرحله گریه هم شناخته می گردد و زمانی اتفاق می افتد که تاول ها باز می شوند و چرک بسیار مسری از درون پوست به بیرون نشت می نماید. هنگامی که مایع داخل به بیرون نشت می نماید، زخم خاکستری می گردد. این مرحله فقط یک روز طول می کشد، اما مسری ترین مرحله در توسعه زخم های سرد است. میلیون ها ویروس عفونی از مایع می توانند به راحتی به دیگران منتقل شوند.

مرحله چهارم: دلمه بستن زخم

هنگامی که تاول ها آغاز به بهبود یافتن می نمایند، تاول های پوستی ترد و زرد رنگ روی زخم های سرد ایجاد می شوند. این رویداد در بین روزهای هفتم تا دهم تشکیل زخم رخ می دهد. ناحیه آلوده بسیار خارش دار و خشک می گردد. بعلاوه ممکن است احساس سوزش در منطقه آسیب دیده را تجربه کنید. دلمه های پوستی را دستکاری نکنید، چون فقط باعث باز شدن آن و خونریزی می گردد و در نتیجه فرایند بهبودی را به تاخیر می اندازد. دلمه های باز شده می توانند موجب عفونت های ثانویه و ایجاد جای زخم شوند.

مرحله پنجم: بهبودی زخم های سرد

تا زمانی که زخم های سرد به طور کامل بهبود می یابد، دلمه ها پوست اندازی می نمایند و دلمه های کوچک روی زخم های سرد ایجاد می شوند. این فرایند دو تا سه روز طول می کشد. هنگامی که زخم های سرد التیام می یابند جای زخم از خود باقی نمی گذارند.

اگر زخم سرد درمان گردد چه مدت باقی می ماند؟

زخم های سرد اگر درمان شوند حدود یک یا دو روز طول می کشد تا التیام یابند. بسیاری از اقدامات درمانی مانند کرم، پماد ضد ویروسی، یا داروهای ضد ویروس مانند penciclovir می توانند علایم عفونت مانند قرمزی، تورم و خارش را کاهش دهند. داروهایی مانند Denavir و zovirax برای درمان زخم های سرد استفاده می شوند. دارویی به نام Abreva وجود دارد که مورد تایید FDA است و بدون احتیاج به نسخه هم فروخته می گردد. این دارو حاوی یک عنصر به نام Docosanol (غلظت 10%) است و در تسکین ناراحتی ناشی از زخم سرد به کار می رود.

برای کاهش قرمزی و تورم زخم های سرد، استفاده از کیسه یخ یا حمام سرد توصیه می گردد. درمان هایی مانند چکاندن سرکه، الکل یا نارون کوهی فایده قابل توجهی ندارند. اعتقاد بر این است که غذاهای غنی از لیزین مانند گوشت، سیب زمینی، پنیر، ماست و شیر به درمان زخم های سرد یاری می نمایند. نگه داشتن این نکته در فکر مهم است که این تاول ها بسیار مسری هستند و اگر شما هم به آن مبتلا هستید بهتر است با افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا در معرض عفونت هستند برخوردی نداشته باشید .همواره دستان خود را تمیز بشویید و اقلامی مانند ظروف یا براق نماینده لب را با دیگران سهیم نشوید.

از محرک های زخم سرد مانند استرس یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنید، این کارها در جلوگیری از ابتلا به زخم سرد یاری می نمایند.

منبع: راسخون

به "زخم های سرد چه مدت باقی می مانند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم های سرد چه مدت باقی می مانند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید