خشک شدن 27 درصد قنات های استان زنجان

به گزارش عینک بانوان، خبرنگاران/زنجان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: 27 درصد قنات های استان خشک و غیرفعال شده است.

خشک شدن 27 درصد قنات های استان زنجان

اسماعیل افشاری در گفت وگو با عینک بانوان، اظهار کرد: از 792 قنات موجود در استان زنجان، معادل 73 درصد آن فعال بوده و 216 رشته قنات معادل 27 درصد خشک و غیرفعال است. همچنین سالانه لایروبی قنات ها به منظور بهسازی، بازسازی و بهبود یاری معیشت کشاورزان انجام می گردد.

وی با بیان اینکه پرآب ترین قنات های استان در شهرستان های زنجان، سلطانیه و خدابنده است، اضافه کرد: آب دهی این قنات ها بیش از 100 لیتر در ثانیه است ولی افت سطح آب های زیرزمینی باعث خشک شدن بعضی از قنات ها در استان می گردد.

این مسئول ادامه داد: افت سطح آب های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه 77 سانتی متر است. دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان بوده و میزان افت سالیانه این دشت یک متر و 40 سانتی متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی، برداشت های بیش از اندازه و به صورت غیرمجاز بوده و یکی از راهکارهای تقویت سفره آب های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی است.

افشاری توضیح داد: در سال آبی 1398 - 1397 در دشت های استان حدود 50 سانتی متر افزایش سطح آب را شاهد بودیم. در سال های قبل نیز با توجه به خشکسالی های به وجود آمده و مصرف بی رویه منابع آبی در استان، بیلان آب های زیرزمینی منفی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه در دشت ابهر حدود 30 متر و در دشت سجاس حدود 10 متر افت سطح سفره های آب زیرزمینی افت سطح آب رخ داده است، یادآور شد: در حال حاضر 80 درصد آب شرب و 95 درصد احتیاج آب صنعت از آب های زیرزمینی تامین می گردد که از هر منظر به این موضوع توجه گردد، برای آینده استان خطرناک است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خشک شدن 27 درصد قنات های استان زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشک شدن 27 درصد قنات های استان زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید