استندآپ کمدی چیست؟

به گزارش عینک بانوان، استندآپ کمدی (stand up comedy) نوعی نمایش زنده است که طی آن کمدین در مقابل حضار ایستاده و همه هنر خود را برای خنداندن مخاطبان به کار می گیرد.

استندآپ کمدی چیست؟

نمایش استندآپ کمدی اغلب به عنوان یکی از سخت ترین انواع نمایش تلقی می گردد. این نوع از کمدیاساسا متشکل از یک فرد است که در مقابل حضار می ایستد و برای خنداندن آن ها تلاشمی کند. بسیاری از متخصصان می گویند که کمدی ایستاده یا کمدی استندآپ نوعیاز کمدی است که در آن اجرا کننده بدون وجوددیوار چهارم بصورتمستقیم با مخاطبین صحبت می کند .

دیوار چهارم چیست؟

دیوار چهارمدر هنر اصطلاحا به دیوار نامرئی گفته می گردد که بینهنرپیشگان و تماشگران وجود دارد .

بر خلاف یک بازیگر، یک کمدینی که کار استندآپ کمدی انجام می دهد فقطوابسته به استعداد خودش است و همه چیز به توانایی شخصی او برمی گردد. یک بازیگرمعمولا دیالوگ دارد و یک تیم از بازیگران دیگر با او در نمایش همراه هستند و می تواندبر آن ها تکیه کند ولی شوی کمدی فقط روی یک فرد با استعداد او بر بداهه گویی وانجام کار های خنده آور تمرکز دارد. نمایش های کمدی اشکال مختلفی دارند. از دسته نمایش های کمدی می توانبه تقلید صدا، بیان حوادث سرگرم کننده که ممکن است گاهی حتی یک داستان را تشکیلدهد، تعریف نمودن جوک و ... اشاره کرد. این نمایش ها را در تقریبا هر نقطه مانندباشگاه ها، کافه ها و گروه ها می توان انجام داد. این هنر رفته رفته دچار تغییرات بسیاری در نوع عملکرد شده است. این دلقکبازی ها از زمان واریته ( Vaudeville) و زمان هنرمندان قدیمی مانند جورج برنز، باب هوپ و جک بنی آغاز شد. دردهه1960 و 70 نوازندگان جدید با یک رویکرد متفاوت این نمایش را ایفا می کردند.کمدی های جدید همواره یک پیام کمدی به همراه داشت. در این گونه کمدی ها محتوایسیاسی و موضعی به منظور بالا بردن مسائل اجتماعی و تغییر تفکر مردم استفاده می شد.

کمدین هایی مانند لنی بروس و بیل هیکس موانع کمدی را شکستند. لنی بروسچند بار برای نام تجاری خاص خود که در کمدی هایش استفاده می کرد دستگیر شد. اینکمدین های استند آب نمایش ایستاده را به چالش کشیدند کمدی و آن را در یک جریان مبارزه ای قرار دادند. در دهه 1980 لگد کردن یک سبککمدی شناخته شده و به عنوان شوخ طبعی آگاهانه در حوادث روزمره استفاده می شد. جریساینفیلد یک استاد کمدی در این سبک بود.بسیاری ازکمدین های Stand Up بهایفای نقش در نمایش های تلویزیونی و فیلم می پرداختند. عینک بانوان ها یی مانند رابینویلیامز، ریچارد پریور، ادی مورفی و استیو مارتین همه اولین شوی کمدی خودشان را ساختند. یکی از بزرگترین مهارت های یک کمدین استند آپ این است که بداند چگونهخود را به حاضران اثبات کند. بهترین کمدین ایستاده کسی است که بتواند با در نظرگرفتن خواسته حاضران عمل کند.

اگر فکر می کنید که می خواهید وارد دنیای استند آپ کمدی شوید؛مکان هایی برای این کار وجود دارد. مبتدیان می توانند در مقابل حضار ایستاده و سعیکنند بهترین کار خود را برای خنداندن آنها انجام دهند. البته ممکن است کمی طول بکشدتا یک فرد بسیار در این زمینه با استعداد و شجاع گردد.

ترجمه: مجله اینترنتی عینک بانوان

منبع: setare.com

به "استندآپ کمدی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استندآپ کمدی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید