چمخاله-گیلان-ایران

به گزارش عینک بانوان، بهترین جاذبه های چمخاله ساحل ماسه ای بسیارزیبا و رودخانه بزرگ چمخاله می باشد.

چمخاله-گیلان-ایران

چَمخاله، یکی از منطقه های ساحلی شهرستان لنگرود دراستان گیلان می باشد.

این منطقه در حدود 10 کیلومتری شرق لنگرود 20 کیلومتری شرق لاهیجان و 39 کیلومتری غرب رودسر قرار گرفته است. این منطقه از لحاظ ساحلی دارای یکی از بهترین سواحل ماسه ای ایران می باشد که همه ساله در فصل های بهار و تابستان پذیرای جمع کثیری از مسافران و توریست ها می باشد. ساحل چمخاله یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب دارای پلاژها و ویلاهایی بوده که پس ازانقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد.

همچنین در سال های گذشته به خاطر پیشروی آب دربا در ساحل چمخاله و به زیر آب رفتن مناطقی از ساحل تا مدت ها چمخاله رونق چندانی نداشت و پس متوقف شدن پیشروی آب دریا و بازگشت آن به خط ساحلی پیشین دوباره این منطقه رونق خود را بازیافت. همچنین با احداث مجتمع های توریستی چندی که در این منطقه ساخته شده و یا در دست ساخت می باشد هر ساله بر رونق آن افزوده می گردد. معروفیت و زیبایی چمخاله رودخانه آن می باشد که یکی از پرآب ترین رودهای کشور می باشد که عمق آن در برخی از قسمت ها به 6 متر هم می رسد و در زمان های نه چندان دور هم محل عبور و مرور کشتی های روسی و ایرانی بوده است؛ و یک دیگر از زیبایهای چمخاله ساحل ماسه ای آن است که تقریبا 17 کیلومتر نوار ساحلی ماسه ای دارد که عموم مردم می توانند از آن استفاده نمایند.

بیشتر ساکنان چمخاله از صحنه کرمانشاه می باشند؛ و گویش آنان نیز کردی می باشد. اقوام کرد عبارتند از: گویش های کردی عبارتنداز: کلهر، گوران، دلفان، جاف، شکاک، لک، باجلان، کرمانج و غیره می باشد هم اکنون چمخاله با داشتن یازده هتل و چندین اقامتگاه و مهانپذیر می باشد که هر ساله پذیرای بسیاز زیادی از مسافران می باشد. بهترین جاذبه های چمخاله ساحل ماسه ای بسیارزیبا و رودخانه بزرگ چمخاله می باشد.

قدمت چمخاله در تاریخ

277 سال پیش در زمان پادشاهی نادر افشار مردمان چمخاله از کرمانشاه برای جنگیدن و دور بودن اکراد نسبت به همدیگر به سرزمین باتلاقی و خالی از سکنه و بسیار خوش آب و هوایی رسیدند که بعدها بنام چمخاله معروف شد. چمخاله در زبان کردی از دو حرف بنام چم کردی یعنی رودخانه و خاله گیلکی یعنی انشعاب که در کل بنام انشعاب شده از رودخانه های مختلف تشکیل شده است.

مردم چمخاله چون طایفه ای بودن همگی با هم نسبت خویشاوندی دارند از طایفه های بزرگ چمخاله می توان به: رستم پور یا رستمی، پاشاپور، فرضی پور، زاغی، میرزاجانی یا مهراب پور، سلیمی نژاد، نجفی، بهزادی، فغانی، مسلمی، رحیمی، اسفندیاری را نام برد که پسوندهای آنها شامل جلالوند، دهکایی و چمخاله می باشد

مناظر زیبا ونی زارها قایق سواری نیلوفرهای آبی وسواحل این منطقه هرگز از یاد هیچ گردشگری نخواهد یافت.کافی است امتحان کنید.

منبع: سفرگو

به "چمخاله-گیلان-ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "چمخاله-گیلان-ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمخاله-گیلان-ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید