مجسمه سازی که ابوالهول را خنداند!

به گزارش عینک بانوان، آدم حنین مجسمه ساز معروف مصری است که به خاطر ترمیم ماهرانه مجسمه باستانی ابوالهول و نجات این سازه مهم و تاریخی از فرسایش و نابودی شناخته شده است.

مجسمه سازی که ابوالهول را خنداند!

دکتر زاهی حواس، باستان شناس و مدیرکل اهرام جیزه مصر درباره آدم حنین و تلاشش برای ترمیم ابوالهول می گوید: در آن سال ها موضوعی را به آدم حنین گفتم که سبب خنده اش شد. به او گفتم وقتی به دیدن مجسمه ابوالهول رفتم و دیدم که قسمتی از شانه سمت راستش را از دست داده، احساس کردم که این مجسمه دارد گریه می نماید اما پس از اینکه ترمیمش کردید و من باز به دیدنش رفتم احساس می کردم که ابوالهول دارد می خندد!

گفته شده مجسمه بزرگ ابوالهول2550 سال قبل از میلاد یا به عبارتی 4570 سال پیش در عهد خفرع فرعون مصری، ساخته شده است. این مجسمه 20 متر ارتفاع و 73 متر طول دارد و بر روی صخره ای یکپارچه ساخته شده است. این سازه به سبب عوامل طبیعی همیشه در معرض فرسایش بوده و نگهداری از آن احتیاج به دقت و توجه مستمر دارد.

ترمیم آن با مصالح مختلف از حدود سه هزار سال پیش آغاز شده است.

چیزی شبیه به ریش به این مجسمه اضافه شده بوده که بعدها از آن جدا شده بود. قسمتی از این تکه جدا شده در سال 1817 در حفاری ها پیدا شده و اکنون در موزه انگلیس نگهداری می گردد.

در قرن بیستم مجسمه ابوالهول چندین بار با استفاده از سیمان ترمیم شد اما در سال 1988 قسمتی از شانه راست این مجسمه سقوط نموده و نگرانی ها بابت سقوط کامل شانه راست مجسمه افزایش یافت.

در آن موقع فاروق حسنی، وزیر امور فرهنگی وقت مصر متوجه شد که ترمیم یک مجسمه تاریخی با سیمان کاری بی فایده بوده و مشکل ابوالهول را بزرگتر نموده است.

در این هنگام وزیر امور فرهنگی مصر با دوست و همکار قدیمش آدم حنین تماس گرفته و از این مجسمه ساز خواست تا برای ترمیم مجسمه ابوالهول چاره ای بیندیشد.

آدم حنین در ابتدا این درخواست را رد کرد زیرا او معتقد بود این یک کار بسیار مهم است و شخصی چون او لایق در دست دریافت چنین پروژه مهمی نیست.

فاروق حسنی از حنین می خواهد تا به محل رفته و عملیات ترمیم گروه های قبلی را مشاهده کند. وقتی حنین آن خرابکاری هارا بر روی مجسمه می بیند بسیار متاسف شده و مسببانش را مورد سرزنش قرار می دهد. آدم حنین تصمیم می گیرد که مجسمه ابولهول را نجات داده و حیاتی تازه به آن ببخشد.

آدم حنین در سال 1929 در قاهره و در خانواده ای که حرفه شان ساخت جواهرات بود به جهان آمد.

او در هشت سالگی در گردشی که مدرسه برای بچه ها تدارک دیده بود به موزه آثار باستانی مصر رفت. مجسمه های فرعون های مصری توجهش را جلب کرد و او را بسیار تحت تاثیر قرار داد. آدم حنین پس از آن مجسمه گلی رامسس دوم فرعون مصری را ساخته و به پدرش که یک نقره ساز بود هدیه داد.

آدم حنین، مجسمه ساز مصری

حنین در سال 1935 از آموزشگاه هنرهای زیبای قاهره فارغ التحصیل شد. او بیشتر در مجسمه هایش هنرهای قدیمی مصر را مورد توجه قرار داده است. او در سال 1971 برای پیوستن به نمایشگاه هنرهای معاصر مصربه پاریس رفته و به مدت 25 سال در آن جا اقامت داشت.

هنرمند مصری در آن جا مشاهده کرد که چگونه تمدن قدیم مصری و فرعونی بر دکور، صحنه و سینمای فرانسه و روسیه و حتی هالیوود تاثیر گذاشته است.

آدم حنین هنرمند مصری که به نقاشی هایش روی پاپیروس، ساخت مجسمه هایش و نیز تلاشش برای ترمیم مجسمه ابوالهول میان مصری ها معروف است، در ماه مارس گذشته از جهان رفت.

الجزیره نوشت، خانه آدم حنین که در روستایی در نزدیکی جیزه واقع شده است در سال 2014 به موزه تبدیل شد. در این بنای سه طبقه مجسمه ها و نقاشی های این هنرمند مصری به نمایش گذاشته شده است.

منبع: گردشبان

به "مجسمه سازی که ابوالهول را خنداند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه سازی که ابوالهول را خنداند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید