درخشش عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در بین بهترین پژوهشگران جهان

به گزارش عینک بانوان، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شاهرود با 196 اثر به عنوان دانشمند ایرانی در بین بهترین پژوهشگران جهان درخشید.

درخشش عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در بین بهترین پژوهشگران جهان

به گزارش گروه استان های عینک بانوان، محمد حسین احمدی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه با 196 اثر به عنوان دانشمند ایرانی در بین بهترین پژوهشگران دنیا درخشید.

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از درخشش 15 دانشمند ایرانی در بین بهترین پژوهشگران دنیا اطلاع داد و گفت: این اساتید در دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه بقیه الله اعظم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلی، علوم پزشکی مشهد، دانشگاه تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه رنگ حضور دارند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بین 6 هزار و 602 دانشمند پراستناد دنیا دارای 15 دانشمند برجسته است، گفت: تعداد 9 تن از دانشمندان میان رشته ای و 6 دانشمند دیگر در رشته های موضوعی جزو دانشمندان یک درصد دنیا معرفی شده اند، مصطفی عباس زاده در رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 93 اثر، محمد عبداللهی میان رشته ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران با 935 اثر، مرتضی اغباشلو میان رشته ای از دانشگاه تهران با 196 اثر، محمد حسین احمدی میان رشته ای از دانشگاه صنعتی شاهرود با 196 اثر، مهدی دهقان از رشته ریاضی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 752 اثر جزء بهترین دانشمندان دنیا معرفی شدند.

به گفته مهراد، در این لیست اسامی سید فاضل نبوی در رشته علوم کشاورزی از دانشگاه بقیه الله اعظم، نورالدین قدیمی در رشته مهندسی از دانشگاه آزاد اسلامی، عزیز حبیبی ینگجه میان رشته ای از دانشگاه محقق اردبیلی، احمد حسینی بنده قرایی میان رشته ای از دانشگاه آزاد اسلامی ایران، حامد میرزایی میان رشته ای از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سید محمد نبوی در رشته علوم کشاورزی از دانشگاه بقیه الله اعظم، امید رحمتی میان رشته ای از دانشگاه تهران، بهرام رمضان زاده میان رشته ای از پژوهشگاه رنگ، مسعود رضایی در رشته علوم کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس و جواد شریفی راد میان رشته ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دیده می گردد.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به اعلام اسامی پژوهشگران پراستناد سال 2021 به وسیله کلاریویت انالتیکس، گفت: انتخاب این پژوهشگران مبتنی بر عملکرد استثنایی آنان در یک یا چند رشته علمی است. در این لیست اسامی 6 هزار و 602 پژوهشگر پراستناد معرفی شده است، تعداد 2 هزار و 774 پژوهشگر در رشته های موضوعی و تعداد 2 هزار و 828 پژوهشگر دیگر در حوزه های میان رشته ای مطرح شده اند. چهار سال متوالی است که کلاریویت انالتیکس نسبت به معرفی دانشمندان پراستناد در حوزه های میان رشته ای اقدام می نماید.

وی ادامه داد: در تحلیل دانشمندان پراستناد سال 2021 مقاله هایی که مورد آنالیز قرار گرفته است شامل جدیدترین مقاله های منتشر شده ای است که در فاصله سال های 2010 تا 2020 مورد استناد واقع شده و آنگاه در بین یک درصد پژوهشگران برتر بر حسب سال و استناد ها در رشته های 21 گانه شاخص های اساسی علم رتبه بندی شده اند.

به گفته مهراد، آستانه مقاله های پراستناد برای انتخاب برحسب رشته های 21 گانه فرق دارد، طوری که برای مثال، پزشکی بالینی مستلزم بیشترین و داروسازی و سم شناسی مستلزم کمترین آستانه است. دومین معیار برای انتخاب، شمارش استناد های مقاله های پراستنادی است که یک پژوهشگر را در بین یک درصد پژوهشگران برتر بر حسب استناد در یکی از رشته های شاخص های اساسی علم رتبه بندی می نماید.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه امریکا با 2622 دانشمند پراستناد (39/7 درصد از کل پژوهشگران) در راس جدول این رتبه بندی قرار گرفته است، گفت: درصد این پژوهشگران در فاصله سال های 2020 تا 2018 به ترتیب 41/5 درصد، 44 درصد و 43/3 گزارش شده است. رتبه چین از نظر تعداد دانشمندان پراستناد در جایگاه دوم جدول رتبه بندی است. این کشور دارای 935 پژوهشگر پراستناد است (14/2 درصد از کل پژوهشگران پراستناد دنیا). این درصد در فاصله سال های 2020 تا 2018 به ترتیب 12/1 درصد، 10/2 درصد و 7/9 درصد اعلام شده است.

وی ادامه داد: تعداد پژوهشگران پراستناد بریتانیا 492، استرالیا 332، آلمان 331، هلند 207، کانادا 196، فرانسه 146، اسپانیا 109و سویس 102 پژوهشگر است. پژوهشگران پراستناد دنیا در 70 کشور به تحقیق اشتغال دارند. در امسال، ایالات متحده تقریبا 1/8 درصد از پژوهشگران پراستناد خود را از دست داده است. در مقابل، چین از سال 2018 میلادی به مقدار 6/3 درصد بر تعداد پژوهشگران پراستناد خود افزوده است.

مهراد گفت: اگر بخواهیم تعداد پژوهشگران پراستناد دنیا را برحسب موسسه ای که در آن به کار اشتغال دارند، نشان دهیم 10 موسسه برتر عبارت است از دانشگاه هاروارد با 214پژوهشگر، آموزشگاه علوم چین با194پژوهشگر، استنفورد با 122پژوهشگر، موسسه ملی بهداشت آمریکا با 93 پژوهشگر، ماکس پلانک در آلمان با 70 پژوهشگر، ام ای تی با 64 پژوهشگر، برکلی با 62 پژوهشگر، دانشگاه شینهوا با 58 پژوهشگر، دانشگاه سان دیه گو در کالیفرنیا با 56 پژوهشگر، آکسفورد با 51 پژوهشگرو مرکز تحقیقات سرطان در استان نیوجرسی آمریکا با 50 پژوهشگر برتر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "درخشش عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در بین بهترین پژوهشگران جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود در بین بهترین پژوهشگران جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید