برگزاری جشن هنر پهلوانی و تجلیل از استاد لوریس چکناواریان و رامبد جوان

به گزارش عینک بانوان، تالار سازمان میراث فرهنگی در خیابان آزادی تهران، روز چهارم مرداد میزبان مراسم بزرگی بود. جشن هنر پهلوانی که به همت بنیاد فردوسی در این تالار برگزار گردید، عده ای از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر کشور را دور هم گرد آورد تا هم از مقام هنرمندان بزرگی که در عرصه ترویج فرهنگ پهلوانی قدمی برداشته بودند تجلیل گردد و هم مردم را بیشتر با این فرهنگ غنی پارسی که متاسفانه از آن فاصله گرفته شده است، بیشتر آشنا کند. با گزارش تصویری اختصاصی خبرنگاران از این جشن همراه باشید تا با هم ببینیم که در این جشن چه گذشت.

برگزاری جشن هنر پهلوانی و تجلیل از استاد لوریس چکناواریان و رامبد جوان

این مراسم در ساعت 14 با نوای دلنشین ضرب زورخانه ای شروع شد که بسیار مورد توجه حضار نهاده شد.

در بخش دوم محمدرضا تابش، نماینده و نایب رییس فراکسیون ورزش به بیان سخنانی درباره ورزش پهلوانی پرداخت. وی گفت که روح حماسه از فردوسی تا چکناواریان در ما زنده است و پایداری فرهنگ و هنر و دین و آیین ما در سایه هنرمندانی چون فردوسی و لوریس چکناوارایان است. وی با خواندن ابیاتی از فردوسی (هنر نزد ایرانیان است و بس) سخنان خود را به سرانجام برد تا در بخش بعدی مراسم از استاد لوریس چکناواریان تجلیل به عمل آورد.

سپس استاد لوریس چکناواریان سازنده اپرای رستم و سهراب و از رهبر ارکستر ایران و ارمنستان و از بزرگترین رهبران ارکستر جهان به روی صحنه آمد تا درباره کارهای بزرگی که در راستای زنده نگه داشتن فرهنگ پهلوانی انجام داده است سخن بگوید.

وی اشاره نمود که از کودکی در زورخانه بزرگ شده و بزرگترین چیزی که از پهلوانان یاد گرفته است خداپرستی و وطن پرستی و معرفت بوده است که در برابر بزرگی آن ها سر تعظیم فرو می آورد.

وی در ادامه گفت من به این افتخار می کنم که در چنین سرزمینی بزرگی با پهلوانان بزرگ که فرهنگ پهلوانی را قرن ها حفظ نموده اند و حفظ خواهند کرد بزرگ شده ام.

استاد چکناواریان اشاره نمود که آشنایی وی با زورخانه و ورزش پهلوانی از 15 سالگی و زمانی که شیرخدا از رادیو اجرای ضرب و نوای زورخانه ای را داشت شروع شد و او عاشق صدا و ضرب شیرخدا بود. وی موسیقی را زبان خداوند دانست و گفت که با موسیقی می توان حس هر چیزی در جهان را فهمید. استاد چکناواریان اشاره نمود که با نوشتن اپرای رستم و سهراب که سالها زمان برده است، وظیفه خود را انجام داده است.

در بخش بعدی از رامبد جوان برنامه ساز تلویزیون تجلیل صورت گرفت.

رامبد جوان در برنامه خندوانه از بسیار به فرهنگ پهلوانی پرداخته است که بخش هایی از برنامه های وی برای حضار به نمایش در آمد.

میثم موحدفرد در این بخش از مراسم از رامبد جوان تجلیل به عمل آورد و تندیس یادبودی را به وی اهدا کرد.

محمد مسلمی در جشن هنر پهلوانی
حمید گلی در جشن هنر پهلوانی
علی فروتن در جشن هنرپهلوانی

در این مراسم از عموهای فیتیله ای، محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن هم تقدیر شد.

عموهای فیتیله ای در برنامه های خود کوشش زیادی را برای آشنا کردن بچه ها و نوجوانان با ورزش های زورخانه ای و فرهنگ پهلوانی انجام داده اند.

در بخش بعدی مراسم که بسیار مورد تشویق و استقبال حضار نهاده شد، گروهی با میانداری آقای علی پور (دارنده مدرک دکترای مهندسی عمران) به انجام حرکات زیبای ورزش زورخانه ای و پهلوانی پرداختند.

بعلاوه بخشی از تصنیف شیدا شدم از استاد شهرام ناظری با رهبری ارکستر استاد لوریس چکناواریان به نمایش در آمد.

سپس با حضور مجدد استاد لوریس چکناواریان از مقام استاد سید مصطفی سعیدی تجلیل شد.

استاد سید مصطفی سعیدی بهترین هنرمند نقالی ایران است.

در بخش بعدی مراسم وی به انجام نقالی پرداخت که مردم از آن استقبال بسیار پرشوری کردند.

وی به بازگو کردن داستان رشادت های امام علی (ع) در جنگ خندق پرداخت.

در بخش بعدی مراسم از تئاتر ویدیویی رستم و سهراب از خانم پری صابری رونمایی شد.

پری صابری کارگردان تئاتر، نمایش نامه نویس و نویسنده رمان و متولد 1316 است.

در این مراسم سیامک اشعریون از باسابقه ترین هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون هم حضور داشت.

این مراسم در ساعت 17 به سرانجام رسید و در سرانجام ضمن پذیرایی از مهمانان و حضار مردم به خرید محصولات فرهنگی مرتبط با فرهنگ پهلوانی پرداختند و با هنرمندان عکس یادگاری گرفتند. در سرانجام از بنیاد فردوسی و دبیرکل آقای یاسر موحدفر که شرایط حضور ما در این جشن را فراهم کردند تشکر می کنیم. نظر شما درباره برگزاری چنین مراسم هایی برای حفظ فرهنگ پهلوانی ایرانی چیست؟ شما چقدر با این فرهنگ آشنایی دارید؟ نظرات خود را با عینک بانوان و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو

به "برگزاری جشن هنر پهلوانی و تجلیل از استاد لوریس چکناواریان و رامبد جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری جشن هنر پهلوانی و تجلیل از استاد لوریس چکناواریان و رامبد جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید