کمیسیون قضائی مجلس را زودتر تشکیل دهید

به گزارش عینک بانوان، بزرگترین رسالت مجلس شورای اسلامی قانونگذاری است اما وقتی دیده می شود پس از گذشت مدتی از شروع به کار مجلس یازدهم هنوز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تشکیل نشده است باید در این خصوص احساس نگرانی کرد.

کمیسیون قضائی مجلس را زودتر تشکیل دهید

گروه اجتماعی خبرگزاری عینک بانوان-امیرحسین صفدری؛ قوه مقننه و یا به اصطلاح عام مجلس شورای اسلامی در کشور ما از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است چرا که یکی از مهمترین وظایف مجلس شورای اسلامی تصویب قانون در کشور و نظارت بر امور می باشد. در مجلس شورای اسلامی کمیسیون هایی وجود دارد، که کمیسیون قضایی و حقوقی یکی از مهمترین کمیسیون ها و یک کمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی محسوب می شود.

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای انجام وظایف محوله در محدوده قضایی و حقوقی تشکیل می شود، این کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی وظیفه پاسخگویی به سوالات حقوقی را دارد و از اهمیت ویژه ای در مجلس شورای اسلامی برخوردار است. متاسفانه در حال حاظر یعنی در مجلس یازدهم هنوز کمیسیون قضایی و حقوقی تشکیل نشده است که این مسله اصلا قابل درک نمی باشد، چرا که اهمیت و ضرورت تصمیمات و نظرات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بسیار بسیار مهم است و باید هر چه زود تر کمیسیون قضایی و حقوقی از حقوقدان های مجلس تشکیل شود.

بزرگترین رسالت مجلس شورای اسلامی قانونگذاری است اما وقتی دیده می شود پس از گذشت مدتی از شروع به کار مجلس یازدهم هنوز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تشکیل نشده است باید در این خصوص احساس نگرانی کرد. اگر قرار باشد با فساد و رانت مبارزه کنیم و تحولی بزرگ در کشور و قانونگذاری ایجاد کنیم نقطه عطف این مبارزه و تحول قطعا از کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی باید شروع شود، لذا اهمیت این کمیسیون را نباید نادیده گرفت و باید هر چه زودتر برای شروع به کار این کمیسیون تخصصی و مهم چاره ای مناسب اندیشید.

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس برای بررسی ابعاد حقوقی برخی طرح ها و لوایح نقش بسیار پررنگی را داشته و دارد، و بدون نظرات کمیسیون قضایی و حقوقی قطعا مسائلی در اجرای قوانین به وجود خواهد آمد. لذا نظرات تخصصی کمیسیون قضایی و حقوقی در دوره های قبل برای حل مسائل حقوقی و اجتماعی در کشور نشان از اهمیت و جایگاه ویژه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی می باشد.

اگر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی زودتر تشکیل نشود قطعا با مسائلی در آینده رو به رو خواهیم شد، چرا که بیشتر مصوبات مجلس شورای اسلامی مربوط به کمیسیون قضایی و حقوقی می باشد. بنظر می رسد بهترین کار در حال حاظر این است که کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با همین تعداد عضو کم کار خود را شروع کند تا اعضای آن تکمیل شود چرا که اهمیت کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از تمامی کمیسیون های تخصصی در مجلس شورای اسلامی بیشتر است.

مجلس شورای اسلامی ابتدا کمیسیون قضایی و حقوقی خود را از نماینده هایی که حقوقدان هستند تشکیل بدهد، و پس از آن حضور چند حقوقدان را در هر یک از کمیسیون های تخصصی مجلس الزامی کند چرا که وظیفه اصلی مجلس تصویب قانون می باشد و اگر حقوقدان ها در این کمیسیون های تخصصی حضور نداشته باشند و نظرات حقوقی ندهند قطعا مسائلی در جهت تصویب قوانین از لحاظ حقوقی رخ خواهد داد که این مسله بی شک به ضرر مردم و کشور تمام خواهد شد.

4145

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "کمیسیون قضائی مجلس را زودتر تشکیل دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیسیون قضائی مجلس را زودتر تشکیل دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید