چرا داشتن زمان تنهایی برای سلامت روان لازم است؟

به گزارش عینک بانوان، بسیاری از افراد تمایل دارند زندگی اجتماعی داشته باشند و تحقیقات نشان داده است که ارتباطات اجتماعی برای رفاه عاطفی و جسمی حیاتی است. با این حال، داشتن زمان تنهایی هم نقشی اساسی در سلامت روان دارد. بودن در کنار دیگران مزایای مختلفی دارد اما استرس هم ایجاد می نماید. شما ممکن است نگران افکار مردم باشید و رفتار خود را تغییر دهید تا از طرد شدن جلوگیری کنید و با بقیه ی افراد هماهنگ شوید.

چرا داشتن زمان تنهایی برای سلامت روان لازم است؟

وقت گذاشتن برای خودتان این فرصت را به شما می دهد که از فشارهای اجتماعی رها شوید و از افکار، احساسات و تجربیات خود بهره ببرید. در ادامه این مطلب از عینک بانوان مگ همراه باشید، از نقش مهم تنهایی در سلامت روان خواهیم گفت.

چرا داشتن زمان تنهایی مهم است؟

یافتن زمانی برای تنها ماندن می تواند چندین مزیت کلیدی زیر را داشته باشد.

  • کاوش شخصی
  • خلاقیت
  • انرژی اجتماعی

کاوش شخصی

اینکه در ارتباط با تنهایی خود احساس راحتی کنید، می تواند به شما زمان و آزادی بدهد تا واقعا احساسات خود را بدون هیچ عامل بیرونی کشف کنید. این کار می تواند راهی برای امتحان اتفاق های نو، جست و جو درباره موضوعاتی که شما را مجذوب خود می نماید، کسب دانش و حتی تمرین روش های نو ابراز وجود باشد.

اینکه به خودتان زمان بدهید به این معنی است که می توانید بدون فشارها و قضاوت هایی که ممکن است دیگران تحمیل نمایند، این نکات را کشف کنید. وقت گذاشتن برای خودتان برای رشد و پیشرفت شخصی بسیار مهم است. به جای نگرانی درباره احتیاجها، علایق و نظراتی که دیگران ممکن است داشته باشند، تنها زمان به شما اجازه می دهد تا روی خودتان تمرکز کنید.

خلاقیت

زمان تنهایی فرصتی است تا به فکر خود اجازه دهید سرگردان گردد و خلاقیت خود را تقویت کنید. بدون احتیاج به مراقبت یا تعامل با افراد دیگر، می توانید تأثیرات بیرونی را نادیده بگیرید و به درون خود تمرکز کنید.

تحقیقات نشان می دهد که تنها بودن می تواند منجر به تغییراتی در مغز گردد که به فرآیند خلاقیت یاری می نماید. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که تمایل به کناره گیری عمدی برای گذراندن زمان تنهایی دارند، معمولا افرادی خلاق هستند.

در یک مطالعه که در سال 2020 انجام شد، محققان دریافتند که انزوای اجتماعی (معروف به تنهایی) منجر به افزایش فعالیت در مدارهای عصبی مرتبط با تخیل می گردد. زمانی که مغز با کمبود محرک اجتماعی روبرو می گردد، شبکه های خلاق خود را افزایش می دهد تا به پرکردن این خلاء یاری کند.

انرژی اجتماعی

تنها زندگی کردن معمولا در منظری منفی دیده می گردد. با این حال، محققان دریافته اند افرادی که تنها زندگی می نمایند ممکن است در واقع زندگی اجتماعی غنی تر و انرژی اجتماعی بیشتری نسبت به افرادی که با دیگران زندگی می نمایند، داشته باشند.

اریک کلینبرگ (Eric Klineberg) جامعه شناس، در کتاب خود به نام انفرادی رفتن اشاره می نماید که از هر هفت بزرگسال آمریکایی، یک نفر به تنهایی زندگی می نماید. کلینبرگ دریافت که نه تنها این افراد تنها نیستند، بلکه بسیاری از آن ها زندگی اجتماعی غنی تری دارند.

دلایلی که نشان می دهد تنها بودن همواره آسان نیست

تنهایی ممکن است برای بعضی افراد به دلایل مختلفی چالش برانگیز باشد. یک مطالعه نشان داده است که بسیاری از مردم ترجیح می دهند به جای تنها نشستن با افکار خود، به خود شوک الکتریکی دردناک بدهند! که البته برای این مسأله دلایلی وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

نداشتن تجربه تنها بودن

بعضی از افراد ممکن است عادت نداشته باشند تنها باشند زیرا به بودن در کنار دیگران عادت دارند. محدود شدن ناگهانی ارتباطات اجتماعی می تواند باعث گردد که آن ها احساس جدایی یا قطع ارتباط نمایند.

افکار و احساسات ناراحت نماینده

در مواقع دیگر، تنها ماندن و تمرکز بر درون می تواند سخت یا حتی دردناک باشد. افراد ممکن است این درون نگری را ناراحت نماینده بدانند یا خود را درگیر نشخوار فکری و نگرانی بیابند.

تفکر اجتماعی

تفکر درباره تنها بودن هم می تواند در شکل دادن به احساس افراد جامعه درباره تنهایی نقش داشته باشد. برای کسانی که در معرض نگرش های منفی نسبت به تنهایی قرار گرفته اند یا آن را نوعی رفتار ضد اجتماعی یا طرد اجتماعی می دانند، تنهایی می تواند نوعی تنبیه دردناک به نظر برسد.

این در حالی است که بسیاری از تحقیقات نشان داده وقتی مردم به تنهایی کارها را انجام می دهند، بیشتر از آنچه انتظار داشتند، لذت می برند. مردم مزایای بودن با دیگری را بیش از حد تصور می نمایند.

بعلاوه مهم است توجه داشته باشید که جنبه های شخصیتی شما و بعلاوه ترجیحات فردی شما، می تواند در معین اینکه چقدر به زمان تنهایی احتیاج دارید و چقدر ممکن است این کار مفید باشد، نقش داشته باشد.

برون گراها از تجربیات اجتماعی احساس انرژی می نمایند، بنابراین تنهایی ممکن است برای آن ها چالش برانگیزتر باشد. از طرف دیگر، افراد درون گرا از تنها بودن انرژی می گیرند. با این حال، فکر نکنید که فقط به علت برون گرا بودن، از گذراندن وقت به تنهایی لذت نخواهید برد. در یک مطالعه، روانشناسان دریافتند که درون گراها و برون گراها در واقع در مقدار لذتی که از تنهایی به دست می آورند تفاوتی ندارند. برخلاف تصور رایج، درون گراها بیشتر از برون گراها از تنهایی لذت نمی برند.

مهم نیست که چه نوع شخصیتی دارید، مواقعی وجود خواهد داشت که بتوانید از زمان باکیفیتی برای خود بهره مند شوید.

نشانه هایی که می گویند شما احتیاج به زمان تنهایی دارید

تشخیص علائمی که ممکن است به مدتی دوری از دیگران احتیاج داشته باشید، همواره آسان نیست. بعضی از علائمی که باید مراقب آن ها بود در ادامه آورده شده اند.

  • به راحتی با مسائل کوچک گاهی عصبی می شوید
  • علاقه ای به انجام کارها با افراد دیگر ندارید
  • برای تمرکز مشکل دارید
  • از گذراندن وقت با افراد دیگر مضطرب می شوید

خبر خوب این است که حتی اگر با هر یک از این نشانه ها دست و پنجه نرم می کنید، کمی تنهایی می تواند اثر ترمیمی قابل توجهی برای شما داشته باشد. در یک مطالعه، افرادی که گزارش دادند تقریبا 11 درصد از زمان خود را به تنهایی می گذرانند، احساسات منفی کمتری را در تجارب اجتماعی سخت بعدی تجربه نموده اند.

چگونه زمان خود را به تنهایی بگذرانیم؟

اگر به این فکر می کنید که مدتی را به تنهایی بگذرانید، مهم است که این کار را به روش هایی انجام دهید که برای سلامت فکری شما مفید باشد. تنها ماندن زمانی بسیار سودمند است که داوطلبانه باشد. بعلاوه مهم است احساس کنید هر زمان که بخواهید می توانید به دنیای اجتماعی خود بازشد. پیشنهاد می کنیم از روش های زیر یاری بگیرید.

زمانی را انتخاب کنید

معین کنید که چه زمانی می خواهید لحظه های خود را به تنهایی بگذرانید. آن موقع را در برنامه خود برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که دیگران می دانند که نباید در آن موقع مداخله نمایند.

دسترسی به رسانه های اجتماعی را قطع کنید

روی از بین بردن عوامل حواس پرتی، به ویژه چیزهایی که باعث مقایسه اجتماعی می شوند، کار کنید. تمرکز شما باید روی افکار و علایق خودتان باشد و نه روی کاری که دیگران انجام می دهند.

برنامه ریزی کنید

همه راحت نیستند که زمان خود را به تنهایی بگذرانند، بنابراین ممکن است برنامه ریزی برای کاری که می خواهید انجام دهید مفید باشد. این برنامه ریزی ممکن است شامل مدتی استراحت، انجام یک تفریح دلخواه یا خواندن یک کتاب باشد.

پیاده روی کنید

تحقیقات نشان داده اند که بیرون بودن می تواند تأثیر مفیدی بر احساس خوب افراد داشته باشد. اگر احساس می کنید از تعامل اجتماعی بیش از حد لبریز شده اید، گذراندن زمان کمی در خارج از منزل به تنهایی و لذت بردن از تغییر موقعیت می تواند تأثیرگذار باشد و به عنوان یک اثر ترمیمی عمل کند.

زمان دقیق و صحیحی وجود ندارد که برای همه کارایی داشته باشد. درباره کارهایی که دوست دارید خودتان انجام دهید فکر کنید، سپس آغاز به تمرین انجام آن ها به تنهایی کنید. هر فرد احتیاجهای متفاوتی نسبت به تنهایی و زمان اجتماعی دارد، بنابراین سعی کنید تعادلی بین این دو ایجاد کنید که برای احتیاجهای منحصر به فرد شما مفید است.

جمع بندی

اینکه زمانی را به تنهایی خود اختصاص دهید به این معنی نیست که فرد تنهایی هستید. واضح است که وقت گذاشتن برای خود، برای سلامت روان و آرامش شخصی مهم است. اگر فکر صرف وقت به تنهایی باعث می گردد احساس بی حوصلگی یا ناراحتی کنید، سعی کنید با بخش کوچکی از زمان تنهایی آغاز کنید که به شما امکان می دهد روی یک کار خاص تمرکز کنید.

همان طور که در لذت بردن از ارتباط با تنهایی خود مهارت کسب می کنید، ممکن است متوجه شوید که این زمان تنهایی به شما یاری می نماید تا زمانی که به حلقه اجتماعی خود بازمی شد احساس بهتری را تجربه کنید و بهتر عمل کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت عینک بانوان مگ را بخوانید.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا داشتن زمان تنهایی برای سلامت روان لازم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا داشتن زمان تنهایی برای سلامت روان لازم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید