حذف واسطه های میانی و مبارزه علنی با فساد منجر به شفافیت می گردد

به گزارش عینک بانوان، خبرنگاران/اصفهان سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان گفت: برای شفاف سازی و حذف فساد در دستگاه های مختلف هیچ راهی به جز حذف واسطه های میانی و الکترونیکی شدن بسیاری از امور وجود ندارد.

حذف واسطه های میانی و مبارزه علنی با فساد منجر به شفافیت می گردد

مهدی شاکران در گفت وگو با عینک بانوان درباره لزوم شفاف سازی در همه امور کشور به منظور پیشرفت و جلب اعتماد عمومی مردم، اظهار کرد: شفاف سازی یک رابطه مستقیم با اندازه فساد در کشور دارد به این معنا که اگر در سازمان یا دستگاهی فساد بسیار پایین بود متوجه می شویم که شفاف سازی در آن دستگاه شرایط خوبی دارد و این یک معیار برای سنجش شفافیت در دستگاه های مختلف کشور است.

وی اضافه نمود: برای شفاف سازی و حذف فساد در دستگاه های مختلف هیچ راهی به جز حذف واسطه های میانی وجود ندارد و هر جایی تصمیم گیری عوامل انسانی منجر به اتفاقات عظیم اقتصادی گردد آن مکان و دستگاه تبدیل به مرکز فساد می گردد. پس هر جا عوامل میانی انسانی و در حقیقت امضاهای سوم را حذف کنیم سطح شفافیت بالا می رود و در نتیجه فساد کاهش می یابد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: برترین گزینه برای شفافیت در دستگاه های مختلف این است که دولت در هر جایی که امکان دارد بستر الکترونیکی شدن امور و فعالیت ها را فراهم کند تا مردم بدون مراجعه حضوری و برخورد با افراد بتوانند کارهای خود را به طور شفاف پیش ببرند. تهیه زیرساخت ها در تحقق این امر نقش بسزایی دارد و در بسیاری از سازمان های دولتی امکان پذیر است.

شاکران با بیان اینکه یکی دیگر از راه های شفاف سازی برخورد علنی با فساد است، توضیح داد: نمی توانیم بگوییم فساد وجود دارد و افراد فاسد را در خفا محاکمه کنیم. عموم جامعه باید بفهمد که نتیجه این محاکمه و دلایل به وجود آمدن فساد چه بوده است تا اعتماد عمومی جامعه جلب گردد. در دین اسلام هم توصیه شده که مجازات ها به شکلی باشد که گروهی از مؤمنان اجرای آن را ببینند.

هر سازمانی که متعلق به حقوق عامه است باید شفافیت داشته باشد

سخنگوی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان، اضافه نمود: بنابراین هم باید در بحث مبارزه با فساد شفافیت ایجاد گردد و هم باید در روال کارها بسترهای الکترونیکی را فراهم کنیم تا معین گردد هر پرونده ای چه راستای را طی نموده است و هم اکنون در چه مرحله ای است. برای مثال در بانک ها باید معین گردد که اعطای تسهیلات به یک فرد چه روندی را طی نموده است.

وی گفت: بنابراین مواردی که جزء حقوق عامه و مردم است باید طریقه اختصاص و مصرف آن شفاف باشد تا هر کسی بتواند آن را ردیابی کند. هر نهادی که ذیل قانون موظف به پرداخت اقتصادیات است باید اقتصادیات خود را پرداخت کند و در کل تمام نهادها باید گردش اقتصادی خود را شفاف نمایند و اگر نهادی این شفافیت را ندارد در واقع از یک ضعف قانونی بهره می برد. هر سازمانی که متعلق به حقوق عامه است باید امور خود را شفاف سازی کند.

شاکران اضافه نمود: اگر هر سازمانی به هر علتی از پرداخت اقتصادیات معاف می گردد باید علت این معافیت به طور شفاف برای مردم بیان گردد تا اعتماد عمومی جامعه خدشه دار نگردد. رسانه ها هم از طرف مردم نهاد ناظر بر عملکرد دستگاه ها هستند تا هیچ امری از مردم مخفی نماند، بنابراین رسانه باید آزادی کامل در این خصوص داشته باشد و از سوی هیچ دستگاهی مورد فشار قرار نگیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر دولتی می خواهد مجموعه عملکردش به نفع مردم باشد باید با فساد مبارزه کند و آن را کاهش دهد که با کاهش فساد، شفاف سازی هم محقق می گردد که امیدواریم دولت سیزدهم در این راستا گام بردارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حذف واسطه های میانی و مبارزه علنی با فساد منجر به شفافیت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف واسطه های میانی و مبارزه علنی با فساد منجر به شفافیت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید